رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور: تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی وظیفه آموزش و پرورش است

۸۳۰۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در کشور تحصیل می کنند

تبریز (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور گفت: در کشورهای توسعه یافته نقش انسان در توسعه 70 درصد است و در کشورهای در حال توسعه 32 درصد و این وظیفه آموزش و پرورش است که منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کند.

کد مطلب: ۱۰۲۰۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور: تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی وظیفه آموزش و پرورش است

سید جواد حسینی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی مدیران مدارس استثنائی آذربایجان شرقی در محل باشگاه فرهنگیان استان گفت: در حوزه استثنایی 83 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در 1600 مدرسه و نزدیک 70 هزار دانش آموز در مدارس پذیرا مشغول تحصیل هستند که 23 هزار فرهنگی تعلیم این حوزه را به عهده گرفته اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشوربا اشاره به وجود دشمنان داخلی و خارجی برای هر انقلاب، ناامیدسازی، بی اعتمادی و نارضایتی و ناکارآمدن نشان دادن را از تبلیغات دشمنان خارجی برای تضعیف انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد.

معاون وزیر ادامه داد: در انقلابی اسلامی که ایجاد شده وظیفه ما امیدوار سازی و اعتماد سازی و ایجاد رضایتمندی است تا بتوانیم سیستم را کارآمد نشان دهیم.

وی با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری جز 17 کشور نخست در جهان هستیم و می توان ابراز داشت که در حوزه سلول های بنیادی و نانو شرد قابل توجهب داریم و همچنین 90 درصد داروهای امروز در داخل کشور تولید می شود.

حسینی با بیان اینکه در حوزه پزشکی امید به زندگی یکی از مهم ترین شاخص ها است، افزود: در بعد عدالت آموزشی دو شاخص تفاوت سواد زنان و مردان را از 24 به 7 درصد و تفاوت سواد روستایی و شهری را از 35 درصد به 12 درصد رسانده ایم که جزو دستاوردهای بسیار مهم انقلاب بشمار می آید.

معاون وزیر با اشاره به اینکه در عرصه سیاست خارجی امنیت زیربنایی موفقیت مهمی بشمار می آید، تاکید کرد: یکی از دستاوردهای زیربنایی دیگر انقلاب اسلامی استقرار فضای آموزش و پرورش استثنایی است.

وی ادامه داد: در سال 70 دانش آموزان تحت پوشش 150 هزار نفر بود که تاکنون 17 برابر جمعیت دانش آموزی را تحت پوشش برده ایم و می توان گفت: از سال 88-89، 6 برابر اعتبارات توانبخشی برای سرویس ایاب و ذهاب بوده است.

حسینی اضافه کرد: در سال 94 نیز برنامه حمایتی با 13 عنوان برای 18 هزار دانش آموزان استثنائی شروع شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی بیان کرد: 690 مرکز آموزشی مشکلات یادگیری وجود دارد که برای هر منطقه یک مرکز، هدف مدنظر می باشد.

حسینی در ادامه با بیا این که علاقمند به گفتمان سازی هژمونیک در عرصه تعلیم و تربیت هستیم تا همه اجزای موثر و حتی غیر موثر، این گفتمان را بشناسند و از آن نام ببرند، گفت: یکی از نیازهای اساسی آموزش و پرورش گفتمان سازی هژمونیک است و بایستی فکر، گفتار و پندار همه معطوف به تعلیم و تربیت شود که متاسفانه این گفتمان سازی فقط در اول مهر با آغاز مدرسه صورت می گیرد و فقط در اول مهر است که همه خودشان را با آموزش و پرورش تنطیم می کنند.

وی با بیان این که تلاش کنیم اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجتماعی کنیم و به گفتمان تبدیل کنیم و یک راهش مدلسازی مفهومی و واژه سازی است، ادامه داد: آموزش و پرورش مانند ساعت است چون مانند ساعت چند ویژگی از جمله این که همه یک زمان مشخصی را در ساعت می بینند، رو به جلو حرکت می کند و همیشه همراه افراد است.

معاون وزیر تاکید کرد: دمای جامعه هم زمان با دمای مدرسه بالا می رود و هیچ جامعه ای نمی تواند از سطح مدرسه بالاتر رود بنابراین در این گفتمان سازی باید 8 اصل را در راستای توسعه انسانی مبنا قرار دهیم.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته نقش انسان در توسعه 70 درصد است و در کشورهای در حال توسعه 32 درصد و این وظیفه آموزش و پرورش است که منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کند.

حسینی گفت: پذیرش تفاوت انسان ها یک اصل است و آموزش و پرورش اکنون مدرسه محوری است که باید تبدیل به فردی شود و این چنین تبدیلی نیاز به دانش و کار ویژه دارد.

وی به پذیرش اصل تطابق نیز اشاره ای داشته و گفت: وقتی بپذیریم که انسان ها باهم متفاوت هستند باید این را هم بپذیریم که تعلیم متناسب با آنها نیاز به تطابق سازی دارد که تطابق معلم ها، مناسب سازی محتوا، مناسب سازی والدین ، مدیران و مناسب سازی دانش های عادی در یک مدرسه با استاندارهای مناسب می تواند الگو و تعمیم آن را به دیگر مدارس فراهم کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی پذیرفتیم که مناسب سازی صورت بگیرد در واقع تعلیم و تربیت تلفیقی و فراگیررا پذیرفته ایم پس سعی کنیم شهر را با شاخص هایی همچون دوستدار دانش، کتاب، کودک و دوستدار معلول منا سب سازی کنیم به طوری که انسان ها در کنار هم یاد بگیرند زیست کنند و در همین راستا پنجمین نوع دانشگاه ها، دانشگاه هم زیستی و به زیستی است.

حسینی افزود: در هر مجموعه باید یک نفر آشنا به زبان بریل و اشاره باشد تا بتوانند با این افراد به راحتی ارتباط برقرار کنند و به همین منظور است که نهضت زبان بریل و اشاراه را ترویج می دهیم.

وی تصریح کرد: یک اصل دیگر، توانمندسازی این افراد است و البته آنچه مهم است ایجاد قرصت و توسعه فرصت بعد از توانمندسازی این افراد است این که تلاش بکنیم بعد از ایجاد مهارت آن ها را به بازار کار پیوند دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار