اجرای طرح کانون یاریگران زندگی در مدارس نی ریز

نی ریز ( پانا )- طرح یاریگران زندگی با هدف پیشگیری و کاهش مصرف مواد مخدر و افزایش دهنده خود مراقبتی در بین دانش آموزان در 20 درصد مدارس نی‌ریز در سال جاری اجرا شد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح کانون یاریگران زندگی در مدارس نی ریز

مدیرآموزش و پرورش نی‌ریز در تشریح طرح‌هایی که توسط آموزش و پرورش در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرا می‌شود گفت: در سال تحصیلی جدید مهمترین طرحی که مورد تاکید است و با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر به اجرا در می‌آید طرح یاریگران زندگی است.

امیر ولی زاده افزود: یکی از اهداف اصلی این طرح برای اجرای مطلوب هم افزایی بین تشکل‌های رسمی و غیررسمی فعال (شورای دانش آموزی، همیاران مشاور، همیاران پیشگیری، انجمن اسلامی و ...) با محوریت حمایت همسالان در پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، به‌ویژه اعتیاد در مدارس در پایه های پنجم و ششم ابتدایی و دوره های اول و دوم متوسطه استفاده شده و به اجرا در می آید.

وی در جلسه توجیهی و ستادی منطقه ای سیاست‌گذاری اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس نی ریز گفت: هدف اصلی این طرح کاهش تمایل و خودداری از تجربه مصرف مواد مخدر و پیشگیری از آسیب‌پذیری و بروز اعتیاد در دانش آموزان است. توانمندسازی کمی و کیفی گروه‌ها و تشکل‌های دانش‌آموزی، یکی از رویکرد‌های مهم برای اجرای این طرح است و تلاش می‌کنیم تا از ابتکارات تشکل‌های دانش‌آموزی در این زمینه، به‌ویژه اعتیاد بهره گیریم.

وی گفت: جلسه توجیهی مدیران مدارس با هدف هماهنگی، نظارت بیشتر و ظرفیت سازی برای حسن اجرای سیاست ها درشهرستان تشکیل شده است. وی با تاکید بر اجرای برنامه های ترویجی، فرهنگی و جدی تلقی کردن طرح یاریگران زندگی گفت: به تعهدات و شاخص های موجود در شیوه نامه دقت کرده و در راستای اجرایی شدن آنها اقدامات ضروری صورت پذیرد. و این طرح را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پی گیری نماییم.

وی خاطرنشان شد: مباحث محافظت کننده و کاهش عوامل خطر در طرح یاریگران زندگی در ۴سطح مدرسه ای، منطقه ای، استانی و کشوری با هدف تقویت حفاظت و کاهش عوامل خطر اجرا می شود. امیدواریم با اجرای برنامه کانون یاریگران زندگی میزان رشد آسیب های اجتماعی را در سطح شهرستان کاهش دهیم.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش نی ریز از انتخاب 27 مدرسه با هماهنگی و نظر مسئولان بعنوان کانون های اجرای اقدامات امنیتی و پیشگیری طرح یاریگران زندگی یادکرده و گفت: آموزش و پرورش تمامی ظرفیت های درون و برون سازمانی خود را برای آینده نگری و آینده سازی بسیج کرده است. آموزش و پرورش رسانای خوبی برای آموزش خانواده ها در حوزه پیشگیری است.

وی تصریح کرد: آسیب های داخل مدرسه در کانون های یاریگران زندگی توسط مدیران مدارس به صورت فردی و گروهی رصد و شناسایی شده و اقدامات پیشگیری انجام شود. موضوع پیشگیری را راهکار اساسی در حوزه آموزش و پرورش عنوان کرده و گفت: از نظر علمی نیز پیش بینی، پیشگیری و کنترل در مقابله با بحران های اجتماعی موثر است.

قاسم زارع افزود: این طرح در مرحله اول خود در امسال، همانند سراسر کشور در ۲۰ درصد مدارس شهرستان اجرا می شود و پس از بررسی نتایج آن در سال آینده در ۶۰ درصد مدارس و در سال ۱۴۰۰ نیز در همه مدارس اجرا می‌شود.

در ادامه کارشناس مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش نی ریز بر لزوم بهره‌گیری از ابزار‌های فرهنگی در فرهنگ‌سازی این طرح در سطح جامعه تأکید کرد و گفت: تولید محتوای مطلوب طرح یاریگران زندگی با تولید پیام‌های فرهنگی در قالب فیلم و نشر آن در فضای مجازی، و همچنین برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری برای مخاطبین این طرح تلاش کرد. و با یاری‌گرفتن از رسانه‌های دیداری و شنیداری همچون روزنامه‌ها و صداوسیما بر اساس آموزش و توانمندسازی، ترویج و فرهنگ سازی و رصد و مداخله انتخاب شده است، می‌تواند بسیار راه گشا باشد.

حسن سلطانی افزود: با برگزاری کارگاه های توجیهی کانون یاریگران زندگی ویژه مدیران، کانون در راستای اجــرای ســند تحــول بنیــادین آمــوزش و پــرورش و نیــز سیاســت هــای کلــی مبــارزه بــا موادمخــدر و به منظور ظرفیت سازی برای توسعه کمی و کیفی برنامه ها و خدمات پیشگیرانه در مدارس کشور و با هـدف افـزایش کـارایی واثربخشی اقدامات در این زمینه تشکیل شده است.

وی گفت: هدف از برگزاری این جلسات، نقد و بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانش آموزان است .

خبرنگار : زهرا فرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار