صنعت هسته ای یکی از مولفه های قدرت ایران اسلامی است

مشهد(پانا)- دستیار ویژه معاون رئیس جمهور در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای هسته ای ایران که با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در مشهد برپا شده است اظهار کرد: صنعت هسته‌ای به یکی از مولفه‌های قدرت ایران اسلامی تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۰۲۰۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
صنعت هسته ای یکی از مولفه های قدرت ایران اسلامی است

علی‌اصغر زارعان روز یکشنبه در مراسم افتتاح پنجاه و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در مشهد افزود: چهل و یک سال بالندگی ایران در همه زمینه‌ها باعث شده دشمن از هیچ تلاش و حیله‌ای برای کم فروغ کردن انقلاب اسلامی دریغ ننماید.

وی با بیان اینکه حوزه صنعت هسته‌ای یک سازمان اقتدار آفرین است ادامه داد: هدف دشمن از بین بردن دانش غنی‌سازی در ایران است و در این عرصه تاکنون انواع شگردها را به کار گرفته‌اند ولی کاری از پیش نبردند و حتی در این مسیر متوسل به حذف فیزیکی افرادی همچون شهید دکتر مجید شهریاری شدند تا به اصطلاح رعب و وحشت در بین متخصصین جوان ایرانی ایجاد نمایند.

وی گفت: اما دانشمندان جوان از خود گذشته نسبت به اهداف خود روز به روز مصمم‌تر گردیده و هر روز برگ‌ زرینی بر افتخارات خود افزودند و امروز صنعت هسته‌ای یکی از مولفه‌های قدرت ایران اسلامی شده است.

زارعان افزود: در این عرصه تمام بخش‌های چرخه سوخت هسته‌ای از اکتشاف، استخراج، فرآوری اورانیوم، غنی‌سازی، طراحی و تولید انواع مجتمع های سوخت به منظور بهره‌برداری در راکتورهای تحقیقاتی و قدرت همچون نیروگاه اتمی بوشهر و آب سنگین خنداب اراک با رویکرد اعتماد به نفس و مدیریت جهادی بومی‌سازی شده که باعث افتخار و امید به آینده شده است.

وی ادامه داد: قبل از برجام پنج نوع سانتریفیوژ در حوزه تحقیق و توسعه داشتیم ولی اکنون به طراحی و ساخت ۱۶ نسل سانتریفیوژ که همگی با دانش ایرانی است، دست یافته‌ایم که بر حسب نیاز کشور برای تولید ۲۷ تن اورانیوم غنی شده برای نیروگاهی همچون بوشهر می‌باشد.

وی گفت: فعالیت کارخانه UCF اصفهان قبل از برجام حدود ۹ سال به صورت نیمه فعال بود ولی در سال جاری تمام زیرساخت‌های آن نوسازی شد و هم اکنون در بومی‌سازی فناوری طراحی و تولید انواع سوخت هسته‌ای در کشور با همت و توان متخصصان و جوانان باغیرت و متعهد به موفقیت‌های چشمگیر دست یافته‌ایم که در ابتدای سال آینده بخشی از دستاوردها در این عرصه به سمع و نظر ملت بزرگ ایران خواهد رسید و این در حالی است که فقط پنج کشور دارنده این فناوری و تکنولوژی هستند.

زارعان افزود: با توجه به عدم اعتماد به بیگانگان تلاش گردیده در چهارچوب توافق برجام از جمله ماده ۲۶ این توافقنامه که این حق را به ما می‌دهد که متناسب با رفتار طرف مقابل کل تعهدات یا بخشی از آن را معلق نماییم و از برجام نیز خارج نشویم، پس از تصمیم نظام و پنچ گامی که اکنون در عرصه فنی ابلاغ گردید، سازمان انرژی اتمی به عنوان مجری بلافاصله آنها را تاکنون عملیاتی نموده‌ است.

وی ادامه داد: این امر دلیلی بر آمادگی همه جانبه سازمان انرژی اتمی در ابعاد مختلف می‌باشد که بلافاصله به شرایط قبل از برجام از نظر تولید اورانیوم زیر پنج درصد اقدام نمود.

وی گفت: هم اکنون میزان تولید اورانیوم به صورت روزانه ۱۰ کیلوگرم می‌باشد در حالی که قبل از برجام روزانه ۷.۵ کیلوگرم اورانیوم زیر ۵ درصد تولید می‌کردیم.

زارعان به معرفی کارخانه تولید آب سنگین خنداب اراک و کاربردهای اصلی این محصول استراتژیک پرداخت و افزود: کاربرد اصلی آب سنگین استفاده از آن در راکتورهایی است که با سوخت اورانیوم با غنای طبیعی کار می‌کنند و به راکتورهای آب سنگین شهرت دارند.

وی ادامه داد: خواص ممتاز آب سنگین از نظر کند کردن نوترون‌ها و پایین بودن سطح مقطع نوترون آن، استفاده از اورانیوم طبیعی را در این راکتورها امکانپذیر می‌سازد، بنابراین با در اختیار داشتن آب سنگین نیاز به انجام فرآیند غنی‌سازی اورانیم جهت تولید سوخت هسته‌ای راکتورها رفع می‌گردد.

وی گفت: مجتمع آب سنگین اراک به عنوان اولین و تنها تولید کننده آب سنگین در ایران نیازهای کشور را در راستای بهره‌مندی از انرژی صلح آمیز هسته‌ای مرتفع نموده و این مجتمع یکی از دستاوردهای غرور آفرین بعد از انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۸۲ شروع به فعالیت نمود و در مرداد ۱۳۸۵ اولین قطرات آب سنگین را به یاری خداوند متعال تولید کرد.

زارعان افزود: ظرفیت این مجتمع از ابتدا هفت تن در سال، سپس به ۱۶ تن ارتقا یافت و با تلاش بی وقفه و اعمال تمهیدات بایسته در طراحی بدون اضافه نمودن تجهیزات جدید ظرفیت فعلی تولید در این مجتمع را به ۲۰ تن در سال افزایش داده و اگر نیاز باشد با توجه به اشراف فنی به این فرایند قادر به افزایش ظرفیت تولید با همین شرایط خواهیم بود.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز این بخش بیشترین سهم تقاضا در دنیا را دارد و امروزه با پیشرفت علم و دانش بشر و خواص و ویژگی‌های این ترکیب شگفت انگیز از آب سنگین و دوتریوم در زمینه علوم تغذیه، صنایع نفت و گاز، زیست‌شناسی، داروسازی، هیدرولوژی، تولید فیبرهای نوری و نیمه هادی‌ها و کاربردهای تشخیصی استفاده می‌شود.

زارعان گفت: یکی از کاربردهای جدید این محصول استراتژیک تولید ترکیبات و حلال‌هایی است که در آن اتم دوتریوم جایگزین اتم هیدروژن در آن شده و به ترکیبات و یا حلال‌های دوتره معروف هستند و در حال حاضر به تولید بیش از ۵۵ نوع محصول پر مصرف دوتره که مورد نیاز مراکز علمی و تحقیقاتی کشور می‌باشد قادر شده و با یک تفکر بسیجی و خداباوری تمام عیار طی یکی دو ماه آینده این تعداد محصولات به ۲ برابر افزایش خواهد یافت که ضمن رفع نیاز داخل کشور از سرریز تولیدات خود می‌توان آنها را به بازار کشورهای هدف با توجه به رویکرد سازمان در تجاری سازی و با صادرات انحصار شکنی عرضه نماییم.

وی افزود: در مجموع ۷۰ تن آب سنگین مازاد بر نیاز ایران را روسیه و آمریکا خریداری نموده و آزمایشگاه‌های مرجع هر دو کشور از جمله آزمایشگاه ساواناریو آمریکا بر کیفیت فراتر از آب سنگین ایران صحه گذاردند.

وی ادامه داد: این به معنای اقتدار است و این روند نتایج تولید علم و سپس تبدیل این علم به فناوری و در نهایت تولید قدرت علمی و ثروت برای کشور است.

زارعان در ادامه با اشاره به کاربردهای ارتباطات امن کوانتومی، لیزرهای دیسک، فیبر، نیمه هادی که در ابعاد میکرون همراه با لیزرهای توان بالا و جوش لیزری در صنعت هسته‌ای پیرامون آن اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته، افزود: ما در لیزرهای توان بالا شانه به شانه بعضی از کشورها همچون آمریکا حرکت می‌کنیم و این فرآیند با نشاط و قدرت به صورت همه جانبه استمرار دارد و همین اقدامات امید دشمن را به یاس تبدیل نموده و به امید خدا در ۲۰ فروردین ۹۹ شاهد رونمایی و بهره برداری از بیش ۷۰ دستاورد جدید و ممیزی شده خواهیم بود.

وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی با مدیریت جهادی دکتر صالحی همراه با بصیرت و با رعایت امانتداری در تلاش است به قله های نهایی دانش در این زمینه برسد که این مهم به زودی محقق خواهد شد.

زارعان در پایان به سوالات حاضرین در ابعاد گوناگون پاسخ‌ داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار