لاریجانی: نسل جوان اگر ببینند در دوران ستم‌شاهی چه گذشته قدر انقلاب را بیشتر می‌دانند

تهران(پانا)- رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخشی از مجاهدت‌هایی که برای پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد، تاکید کرد: موزه عبرت واقعا موزه عبرت است. اگر جوانان از نزدیک ببینند که آن زمان چه شرایطی در کشور بوده قدر و منزلت انقلاب اسلامی بیشتر مدنظر خواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۲۰۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
لاریجانی: نسل جوان اگر ببینند در دوران ستم‌شاهی چه گذشته قدر انقلاب را بیشتر می‌دانند

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در مراسم رونمایی از تندیس شهید مطهری در موزه عبرت، گفت: این موزه واقعا موزه عبرت است. اگر برای نسل جوان فرصتی باشد که از نزدیک ببینند که در دوران ستم‌شاهی چه شرایطی در کشور وجود داشته و چه مجاهدت‌هایی انجام شده قدر و منزلت انقلاب اسلامی بیشتر مدنظر خواهد بود.

وی ادامه داد: از سلول شهید مطهری در این زندان و تندیس وی بازدید داشتیم. از نظر ساختار هنری کار خوبی انجام شد و تندیس ارزشمندی شکل گرفت. انقلاب اسلامی که با این مجاهدت‌ها به وجود آمد یک انقلاب پرصلابت اما مظلوم است. پرصلابت چون همه امروز شاهد شرایط هستیم، چرا که در شرایط امروز شاهد هستیم که منزلت ملت ایران به خاطر انقلاب تغییر کرد و این منزلت و جایگاه ملت ایران چه در فضای بین‌المللی و چه در منطقه مرتفع‌تر نیز گردید. در واقع شرایط به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توانند ایران را به حساب نیاورند؛ چرا که در زمان شاه و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط به گونه‌ای بود که همچون کشورهای خلیج فارس دستور گرفته می‌شد و کار اجرا می‌شد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع عوامل حکمران دست‌نشانده بودند؛ برای مثال کمیته مشترک توسط ساواک که تحت تعلیم نیروهایی مانند موساد بود همه دست‌نشانده بودند و این موضوع قابل توجه است که آنها چقدر مفتضحانه دستور می‌دادند. خاطرات اسدالله علم خواندنی است؛ در جایی گفته است که صبح سفیر انگلیس می‌آمد و دستور می‌داد و بعد از آن سفیر آمریکا می‌آمد و دستور می‌داد؛ این نشان می‌دهد که حکمرانان چه سطح نازلی داشتند. جایگاه و منزلت مردم ایران با انقلابی که به پیشوایی رهبری همچون حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت تغییر پیدا کرد، در واقع حضرت امام خمینی (ره) تغییری بنیادین ایجاد کردند، چرا که امروز در این کره خاکی تنها کشوری که قاطعانه جلوی آمریکا ایستاده ایران است ممکن است خیلی‌ها از کشورهای دیگر مخالف باشند اما شرایط را رعایت می‌کنند.

لاریجانی اضافه کرد: امروز هنگامی که صلابت جمهوری اسلامی ایران با گذشته مقایسه می‌شود بزرگی آن را درک می‌کنیم خاطرات مجاهدت افراد در گذشته این را نشان می‌دهد؛ خاطرات عزت‌شاهی نشان از این دارد آیت‌الله هاشمی نیز در این باره خاطرات خود را بیان کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این انقلاب اگرچه باصلابت است اما مانند امام علی (ع) که امامی باصلابت بود مظلوم هم است چرا که امروز همه شاهد هجومی که نسبت به انقلاب و نظام روا می‌دارند هستیم. این هجوم امروز در اوج خود است که مظلومیت این انقلاب را نشان می‌دهد. در واقع ما باید این دو وجه مظلومیت و صلابت را در انقلاب ببینیم و افرادی که وظیفه دارند از این مظلومیت دفاع کنند توجه لازم را داشته باشند که انقلاب ما انقلابی پرثمر ولی مظلوم است و باید از آن دفاع شود. مجاهدت‌هایی که انجام شده وظیفه‌ای قرار داده تا از آن دفاع کنیم.

وی با اشاره به آثار و زندگی شهید مطهری اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره‌ی شهید مطهری گفته بودند که ایشان ایدئولوگ نظام جمهوری اسلامی است که این سخن حرفی بسیار سنجیده، کوتاه و پرمحتوا است که اگر به زندگی و آثار ایشان توجه شود می‌بینیم که واقعا اینگونه است. ایشان فکر نوینی ایجاد کردند که انقلاب اسلامی با توانمندی فرهنگی و معنوی بتواند حیات داشته باشد کمتر کسی را می‌شناسم که چنین نقشی در انقلاب داشته باشد.

لاریجانی ادامه داد: ایشان برای انقلاب حتی قبل از پیروزی آن برای آینده انقلاب نیز دغدغه داشتند. اکنون که 41 سال گذشته برخی کاستی‌هایی را می‌بینیم که ایشان در آن زمان به آن فکر می‌کردند. با رجوع به آثار ایشان بسیاری از مشکلات امروز قابل حل است. ایشان در آن زمان درباره‌ی اقتصاد اسلامی یادداشت‌هایی داشتند مبنی بر این‌که این نظام برای پایداری باید یک اقتصاد مخصوص به خودش را داشته باشد، در واقع رجوع به آثار ایشان برای تداوم انقلاب امری مهم است.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تمرکز ایشان به معنویت و اختصاص داشتن زمانی از زندگی روزانه به امور معنوی یکی دیگر از مولفه‌های بارز شخصیتی ایشان بود. ایشان در بسیاری از مسائل رکن معنویت را مهم می‌دانستند اکنون که در قالب عدالت اجتماعی ملاکی را مانند ضریب جینی مورد سنجش قرار می‌دهند در آن زمان ایشان معتقد بودند که این عدالت بدون معنویت محقق نمی‌شود. یکی از اشکالات ما در کشور بعد از انقلاب کم‌توجهی به همین تفکر فرهنگی و معنوی بوده، در واقع تحول در جامعه بدون معنویت امکان‌پذیر نیست یکی از مسائلی که امروز باید به آن توجه کرد تصور ایشان درباره جامعه است.

لاریجانی با اشاره به عقیده فیلسوفان غربی درباره‌ی فرد و جامعه اظهار کرد: بسیاری از فیلسوفان سیاسی اصالت را بر فرد می‌دانند، اما آنچه شهید مطهری بر آن معتقد بود این است که اصالت هم بر جامعه و هم بر فرد است و نمی‌توان هیچ یک را نادیده گرفت. ایشان معتقد بودند جامعه ترکیبی حقیقی است که هم فرد و هم جامعه حقوقی دارد در واقع نقش جامعه برای سازندگی بسیار مهم است یعنی اگر فرد بخواهد رشد واقعی داشته باشد باید در جامعه‌ای که سلامت معنوی دارد رشد پیدا کند و گرنه اگر اینگونه نباشد مانعی برای رشد فرد ایجاد می‌شود.

وی در پایان اضافه کرد: اگرچه شهید مطهری نمی‌گوید آزادی فرد محدود شود اما معتقدند توجه حکومت نباید نسبت به رشد معنوی جامعه کم باشد. توجه ایشان به سلوک معنوی بسیار زیاد بود ما خیلی از آن زمان دور شدیم و شرایط کشور و رفتارها تغییر پیدا کرده است به همین دلیل لازم است بر رفتار شخصی ایشان و موضوع معنویت بیشتر توجه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار