رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران:

فعالیت های آموزش متوسطه بازتاب و ترجمه سند تحول بنیادین در مدارس است

پاکدشت ( پانا )- رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران از مدرسه شهید چوزوکلو شهرستان پاکدشت بازدید کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت های آموزش متوسطه بازتاب و ترجمه سند تحول بنیادین در مدارس است

در جریان این مراسم محمد رضا احمدوند رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در سخنانی اظهار کرد: طرح تعالی مدرسه، طرح ایران مهارت، طرح نظارت و رهبری، طرح مدام و برنامه بوم از جمله مهمترین طرح هایی می باشد که از مدیران مدارس انتظار داریم مجدانه پیگیر اجرای آن باشند.

او در ادامه اظهار کرد: برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» به‌عنوان فرصتی برای اجرایی کردن سند تحول و خروج آن از پشت تریبون و ورود به مدرسه است. در سند تحول بنیادین تأکید شده است که دانش آموزان را در همه ابعاد رشد دهیم تا خروجی نظام آموزشی انسانی متعادل باشد و اگر بخواهیم سند تحول بنیادین را با تمام مفاد آن اجرا کنیم، نیاز به برنامه اجرایی و عملیاتی داریم که ذی نفعان باید در تنظیم آن نقش داشته باشند.

احمد وند بیان کرد:ما به دنبال محیط آموزشی هستیم که در آن محیط یادگیری در همه ابعاد صورت پذیرد تا دانش آموزانمان بتوانند در زمان فراغت از تحصیل مزین به خصایصی چون خودگردانی و پذیرش مسئولیت و تعهد در برابر مشکلات باشند.

او اذعان کرد:روح مدرسه و محیط آموزشی به تعلیم و تربیت است و روح تعلیم و تربیت مهارت‌آموزی است و به همین دلیل ما باید به دنبال دانشی باشیم که تبدیل به مهارت شود. بزرگ‌ترین ظرفیت در آموزش‌وپرورش اعتماد و باور مردم به این دستگاه است و این سرمایه اجتماعی بهترین پشتوانه برای اجرایی کردن برنامه‌ها است.

احمدوند با اشاره به طرح «تعالی مدیریت مدرسه» از آن به‌عنوان فرصتی برای اجرایی کردن سند تحول و خروج آن از پشت تریبون و ورود به مدرسه یادکرد و گفت: طرح «تعالی مدیریت مدرسه» بازتاب و ترجمه سند تحول بنیادین در مدرسه است و امیدواریم برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی آن به خوبی انجام شود چرا که به مدیران فرصت مدیریت کردن می‌دهد و آن‌ها را به مدیرانی استراتژیک که بر داشته‌های خود تمرکز نموده و به دنبال ایجاد مدرسه زندگی هستند تبدیل می‌کند و به همین دلیل ما این برنامه را به‌کل مدارس تعمیم دادیم.

رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران مهم‌ترین برنامه کاری آموزش متوسطه اجرا و پیگیری برنامه‌های این طرح است. این طرح بازتاب و ترجمه سند تحول بنیادین در مدرسه است و امیدواریم برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی آن به‌خوبی انجام شود. این برنامه وقتی موفق تر می شود که در مسیر اصلاح و ارتقاء قرار داشته باشد و بسته مدیریتی است تا مدیر به کمک آن، مدرسه را به مقصد مناسب برساند. برنامه تعالی برنامه جامعی است که همه اهداف، شاخص ها و استراتژی های سند تحول بنیادین را تحت پوشش قرار داده و یک ترجمان اجرایی و عملیاتی از سند تحول بنیادین است.

احمدوند در ادامه با تاکید بر این نکته که حلقه گمشده ما دانش نیست، بلکه مهارت است اظهار کرد: طرح ایران مهارت در حقیقت ورود مهارت‌آموزی به متوسطه دوره اول تحصیلی است و این طرح برنامه مشترک وزارت آموزش‌وپرورش با وزارت کار است و هدف این است که دانش آموزان از نزدیک، مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی را تمرین و تجربه کنند.

احمدوند خاطر نشان کرد : رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه ویژه به هویت سازی ایرانی اسلامی در دانش آموزان است و به علت ویژگی های سنی خاص دوره اول متوسطه، این دوره زمان هویت یابی دانش آموزان بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار است. فلسفی فکردن، تفکر انتزاعی، استدلال ورزی، تخیل بالا از ویژگی های آموزش در این دوره است و اگر به درستی شکل نگیرد دانش آموزان دچار بحران هویت می شوند. مدرسه به عنوان یک نهاد فرهنگی و تربیتی و به عنوان یک مکان برای پرورش نسل ها در راستای تعالی هویت به صورت تدریجی نقش اساسی دارد.

او بیان کرد: در برنامه بوم « برنامه ویژه مدرسه» مدرسه به بافت زنده تبدیل می شود و طرح بوم یک فرصت ویژه برای مدیر یک مدرسه است و مدیر می تواند یک پیوند به این وسیله بین مدرسه و جامعه محلی ایجاد کند. این برنامه در این جهت است که هر مدرسه ای ازمدرسه ای که در اطراف خود است متمایز شود و هنر مدیریتی ابتکارها و نوآوری های ذهنی خود را به منصه ظهور برساند و در جهت ایجاد محتوای جدید در مدرسه اقدام کند.

سپس زهرا دبیرزاده مدیریت مدرسه شهیدچوزوکلو پاکدشت در سخنانی اظهار کرد: طرح مدام « مشارکت دانش آموزان در مدیریت مدرسه» اصل این برنامه مشارکت دانش آموزان در امور مدرسه است. قرار است دانش آموزان در اداره کلاسهای درس، در مراسمهای مختلف و پروژه های در حال انجام کمک کنند و اگر لازم شد درس بدهند یا کمک یار خدمتگذار مدرسه باشند. ما سعی کرده ایم اهمیت و ضرورت این طرح را برای مدیران جا بیندازیم.

او بیان کرد:هدف از اجرای طرح مدام در مدرسه متوسطه اول این است که دانش آموزان از نزدیک مشکلات مدرسه را لمس کنند و با آن ها آشنا شوند.احساس مسئولیت پذیری در آن ها شکل گرفته و برای حل مشکلات با یکدیگر هم فکری کنند.اجرا طرح مدام باعث می شود که روحیه کار گروهی و همکاری در بچه ها تقویت شود و اعتماد به نفس آن ها بخاطر پذیرفتن نقش های مهم بالا برود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار