وزیر آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان رأس همه دانشگاه‌ها است چون موضوع آن تربیت انسان است

هیچ تحول پایداری اگر جریان یادگیری جامعه پشتیبان آن تحول نباشد، اتفاق نمی‌افتد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بار اصلی تعلیم و تربیت بر دوش معلمان است بر برنامه‌ریزی بیشتر و بهتر دانشگاه فرهنگیان برای آن‌ها تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان رأس همه دانشگاه‌ها است چون موضوع آن تربیت انسان است

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در بیست و سومین اجلاس مدیران استانی و مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان، صبح امروز در باشگاه فرهنگیان، با ابراز خوشحالی از حضور در میان مدیران دانشگاه فرهنگیان و قدردانی از تلاش‌های آن‌ها و نیز تبریک ایام‌الله دهه‌فجر گفت: «انقلاب اسلامی انقلابی شکوهمند و عزت‌مند است که در ۴ دهه اخیر با سرافرازی ادامه داده و نقش خود را در احیای کلمه اسلام، توحید و مبارزه با ستمگران آشکار کرده و امروز صف ما مستقیما در برابر صف استکبار جهانی است و این نشان روشنی از حقانیت این انقلاب است که آمریکا آشکارا در برابر انقلاب اسلامی ما ایستاده است.»

او ادامه داد: «مردم ما علی‌رغم همه دشواری‌هایی که مبارزه با استکبار ایجاد کرده است همچنان استوار و پابرجا ایستاده‌اند و از انقلاب و رهبری خود پشتیبانی می‌کنند. یکی از درخشان‌ترین لحظات انقلاب اسلامی بعد از ۴ دهه قیام یکپارچه مردم در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی بود. هرچند مردم گلایه‌ای داشته باشند اما از مصالح نظام پشتیبانی می‌کنند.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «بار اصلی تعلیم و تربیت بر روی دوش معلم است، معلم جانشین همه نداشته‌‌هاست. برای همه مقاصدی که انقلاب و رهبری ما تعقیب می‌کنند آموزش و پرورش یک اصل است. به میزانی که یادگیری در جامعه سنجیده‌تر و دقیق‌تر انجام شود، دستیابی به اهداف سریع‌تر و هموارتر است. هیچ تحول پایداری اگر جریان یادگیری جامعه پشتیبان آن تحول نباشد، اتفاق نمی‌افتد.»

او به موضوعات خودسازی، جامعه‌سازی، تمدن‌سازی در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: «همه این‌ مفاهیم از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد.»

حاجی‌میرزایی با طرح این سوال که ما تا چه حد اطمینان داریم که این مسولیت را به‌درستی انجام می‌دهیم؟ گفت: «باید حجت آشکار داشته باشیم که ما این‌بار مسئولیت را به‌درستی به مقصد می‌رسانیم. این سوال را به دو شکل می‌توان جواب داد. جواب متداول، بیان اقدامات و فعالیت‌های اداری و ... است. این گزارش‌ها لازم اما بسیار ناقص است. متاسفانه رایج‌ترین پاسخ‌ها، همین پاسخ‌هاست و از هر دستگاهی بپرسید که شما چکار می‌کنید اقدامات خود را تشریح می‌کند. بیان این اقدامات معطوف به کارایی درونی یک نهاد است. اما پاسخ دوم معطوف به اثربخشی و کیفیت است. وقتی سراغ منطق قرآنی هم می‌رویم می‌بینیم که پاسخ دوم را از ما می‌خواهد.»

مفاهیم خودسازی، جامعه‌سازی، تمدن‌سازی همگی از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «عرصه آشکارسازی همه اقدامات و فعالیت‌ها، عرصه عمل است، ما چقدر از اقدامات خود بازخورد می‌گیریم؟»

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: «ما باید این توانایی را داشته باشیم که با قبل و بعد خود پیوند ایجاد کنیم. ما در نظام تعلیم و تربیت، عناصر خود را پخش کرده‌ایم. اگر پیوند دانشگاه فرهنگیان با مدرسه و بخش‌های مختلف جامعه به روش ارگانیک برقرار نباشد، کارکرد آن انجام نخواهد شد. این دانشگاه رأس همه دانشگاه‌های کشور است، چون کسانی را تربیت می‌کند که موضوع آن افراد، تربیت انسان‌ها است.»

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه سخنرانی خود با بیان اهمیت تعلیم و تربیت گفت: «بنابراین هیچ رسالتی مهمتر از رسالت دانشگاه فرهنگیان نیست. اما نمی‌توانیم زیر این نام آسوده باشیم. به شما مسولیت داده شده تا ماموریتی خطیر را انجام دهید.»

او با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های مهم دانشگاه فرهنگیان، به روزآوری دانش معلمان است، گفت: «ما چه برنامه‌ای برای این روزآوری داریم؟ چه برنامه‌ای برای پیوند این دانشگاه با معلمان فارغ‌التحصیل داریم و ... »

حاجی‌میرزایی با اشاره بر توجه بیشتر دانشگاه فرهنگیان به معلمان گفت: «وقتی ما از معلمان انتظار داریم همه عرصه‌های یادگیری را در اختیار بگیرند چقدر امکان این تنوع را برای آن‌ها فراهم کرده‌ایم؟ در دانشگاه ما معلم چگونه یاد می‌گیرد که ارتباط مدرسه با جامعه را ایجاد کند. جامعه، خانواده، معلم و همه و همه باید به زبان ساده سند تحول بنیادین را بفهمند. باید مفاهیمی از سند را علم کنیم که جامعه زیر آن علم، همراهی کند، باید بتوانیم تقاضای اجتماعی ایجاد کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش ضمن آرزوی موفقیت برای مدیران دانشگاه فرهنگیان از آن‌ها خواست تا بیشترین انرژی خود را صرف این مهم کنند که دانشگاه فرهنگیان را در عمل به سرآمد جمهوری اسلامی ایران تبدیل کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار