معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

باید حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در سیاستگذاری کشور تقویت شود

تهران (پانا) - معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه باید حضور سازمان‌های مردم‌نهاد(سمن) در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کشور تقویت شود، تصریح کرد: معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده آمادگی دارد تا از نشست‌ها و دوره‌های تخصصی سمن‌ها در حوزه زنان و خانواده پشتیبانی حقوقی و فنی داشته باشد.

کد مطلب: ۱۰۱۹۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
باید حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در سیاستگذاری کشور تقویت شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معصومه ابتکار روز شنبه در هشتمین دوره کارگاه های تخصصی- آموزشی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مدنی برای دولت و رئیس جمهور به عنوان سرمایه‌ای اجتماعی از جایگاه ویژه ای برخوردارند، گفت: دولت همواره برای توان افزایی و تخصصی‌تر شدن سمن‌ها و تشکل ‌های مدنی در موضوع سیاستگذاری ها و برنامه‌ریزی‌ها تلاش می کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در حال حاضر سمن ها در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و کارگروه‌های تخصصی استان ها حضور فعال و نمایندگی با حق رای دارند.

وی با اشاره به اینکه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده به عنوان نقشه راه تحقق شاخص‌های عدالت جنسیتی در ۲۱ استان و در شوراهای برنامه‌ریزی به تصویب رسیده است، ادامه داد: این سند با همکاری سمن‌ها تدوین شده که در ۱۰ استان دیگر تا پایان سال نهایی می‌شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه این سند بر اساس اقتضائات استانی و بهره‌گیری از نظر صاحب‌نظران، مدیران و تشکل‌های هر استان تنظیم شده است، گفت: برای اولین بار حرکت بهبود و ارتقای وضعیت زنان و تحقق عدالت جنسیتی برنامه‌ای می‌شود که این گام مهم در دولت تدبیر و امید برداشته شد.

دکتر ابتکار خاطرنشان کرد: از سمن ها انتظار داریم در تحقق این برنامه‌های استانی مشارکت فعالانه داشته باشند تا بتوانیم عملیاتی کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: رصد و پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی در این سند در نظر گرفته شده است تا سمن‌های قدرتمند به عنوان دیده‌بان جامعه عمل کنند.

وی توجه به قانون و لایحه مشارکت اجتماعی و همچنین شبکه‌سازی را از مهم‌ترین اقدامات معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برشمرد و گفت: در بحث لایحه مشارکت‌های اجتماعی تنها نگرانی اختلاف نظرهایی است که امیدواریم به کل موضوع آسیب نزند و همچنین در بحث شبکه‌سازی، سازمانهای مردم‌نهاد باید در حوزه‌های تخصصی زنان و خانواده و یا استانی فعال شوند تا برای دخالت در سیاستگذاری و جلب مشارکت مردمی و رصد و پایش زمینه‌سازی شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تلاش برای تقویت روحیه کار تیمی و برنامه‌های جمعی و همچنین حمایت از پروژه‌ها و طرح‌های سازمانهای مردم نهاد را از جمله اهداف مهم هشتمین دوره کارگاه‌های تخصصی- آموزشی تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده دانست.

دکتر ابتکار در ابتدای سخنان خود با تبریک دهه مبارک فجر گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی نوری از ایران ساطع شد که حاصل وحدت، اتحاد و همدلی مردم برای تغییر، اصلاح و بهبود وضعیت کشور بود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه مردم همواره با وجود همه فراز و نشیب ها در طول ۴۰ سال گذشته پشتوانه اصلی و موتور محرک جمهوری اسلامی ایران بودند، گفت: نباید این نقش را هرگز دست کم بگیریم که مردم همواره حضور و مشارکتی معنادار در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دفاع مقدس داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از هر زمانی باید به تبیین نقش مردم در مراحل مختلف انقلاب و جمهوری اسلامی بپردازیم تاکید کرد: این نقش تزیینی و تشریفاتی نبوده و دستگاه های اجرایی و قانونی نیز زمینه حضور معنادار مردم در عرصه‌های مختلف را فراهم کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اتکا به خداوند و وحدت کلمه را عامل مهم در پیروزی انقلاب و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران برشمرد و با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: باید این مواضع بین مردم ، جوانان ، بخش خصوصی و فعالان سیاسی و اجتماعی نهادینه شود و تشکل‌ها ، احزاب و همه آحاد جامعه در چارچوب قانون اساسی برای آرمان‌های اصیل و درخشان استقلال، آزادی و اسلامیت که بالاتر از آن وجود ندارد حضور فعالانه داشته باشند.

وی ادامه داد: کاستی‌ها از عمل، رفتار و ناتوانی در دستیابی به این آرمان‌های متعالی بوده که باید برای تبیین و تحقق آن تلاش کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار