آغاز سومین فاز عملیات واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین در آذربایجان شرقی

تبریز(پانا) - مدیر کل دامپزشکی استان از آغاز سومین فاز عملیات واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین در سطح استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۱۹۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
آغاز سومین فاز عملیات واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین در آذربایجان شرقی

امیر حسین بهداد مدیر کل دامپزشکی استان در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی گفت: این طرح در راستای مصونیت بخشی به دامهای سنگین استان در برابر بیماری تب برفکی صورت می گیرد و واکسن این بیماری بهادار بوده و واکسن به وفور در مراکز مایه کوبی بخش خصوصی استان موجود است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه این بیماری در برخی استان ها شیوع پیدا کرده است که متاسفانه از طریق تردد بی ضابطه و بدون اخذ مجوز بهداشتی دام از ادارات دامپزشکی شهرستانهای مبدأ، به استان ما نیز منتقل شده و تعدادی از واحد های دامی را تحت تاثیر قرار داده است لذا در جهت پیشگیری از این بیماری حتما باید واکسیناسیون دوره ای دامها به طور مرتب صورت پذیرد، همچنین رعایت ضوابط بهداشتی _ قرنطینه ای در جهت جلوگیری از شیوع این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

بهداد در خصوص علایم این بیماری تصریح کرد: از نشانه های بیماری تب برفکی تب شدید، ترشح بزاق، تاول روی پستان ها و سر پستانک، ایجاد زخم دهان و بین سم ها، کاهش اشتهای گاو به دلیل زخم دهان، سقط جنین و در برخی موارد باعث مرگ و میر در میان گاوها می شود.

وی مهمترین علت ابتلای دامها به این بیماری را عدم واکسیناسیون دامها در موعد مقرر چهار ماه هر فاز دانسته و از کلیه دامداران روستایی و عشایری و نیز مالکین واحد های گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی خواست تا در اسرع وقت نسبت به واکسیناسیون دامهای خویش بر علیه بیماری تب برفکی اقدام نمایند.

مدیر کل دامپزشکی استان همچنین افزود: سومین فاز عملیات واکسیناسیون در استان از اول بهمن ماه شروع شده و تا زمانیکه احساس شود یک پوشش مناسب ایمنی در جمعیت دامی استان بوجود آمده ادامه خواهد داشت.

بهداد در پایان از کلیه اتحادیه ها و تشکلهای دامی درخواست کرد در این فراخوان واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی استان را همراهی نمایند و ضرورت امر واکسیناسیون به هر نحو ممکن به اطلاع و آگاهی کلیه پرورش دهندگان و دامداران عزیز و زحمتکش و بهره برداران دامی سطح استان برسانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار