۶۰ قلم از اشیاء تاریخی موزه های آذربایجان غربی مرمت می شود

ارومیه (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: امسال مرمت ۷۵ قلم اشیای فرهنگی، تاریخی در استان انجام شده است.

کد مطلب: ۱۰۱۹۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
۶۰ قلم از اشیاء تاریخی موزه های آذربایجان غربی مرمت می شود

جلیل جباری با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای ۱۱ موزه تحت پوشش این اداره کل و ۳ موزه مشارکتی است، افزود: طی سال جاری ۷۵ قلم از اشیای فرهنگی و تاریخی موزه های استان اعم از اشیای سفالی، فلزی، و نسخ خطی مرمت شده است که با توجه به تخصیص اعتبارات، پیش بینی می شود حدود ۶۰ قلم از اشیا موزه های باستان شناسی و مردم شناسی و کاخ موزه باغچه جوق و موزه مهاباد شامل اشیای سفالین و فلزی و شیشه مورد مرمت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امسال ۱۲۶ هزار نفر از موزه های استان بازدید کردند، خاطرنشان کرد: ایجاد موزه‌های جدید اعم از قاجار، موزه مفاخراستان، طب، بانک مسکن و مدرسه از دیگر اقدامات این اداره کل بوده و در دست اقدام است.

جباری با بیان اینکه بالغ بر ۱۶۴۰ اثر استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است، افزود: ۶ اثر ثبتی غیرمنقول، ۴ اثر میراث ناملموس و یک اثر طبیعی طی سال جاری ثبت شده است همچنین ارسال ۱۵ پرونده غیر منقول، ارسال ۲ پرونده میراث ناملموس، ارسال ۴ پرونده اثرطبیعی و ارسال ۵ پرونده منقول از برنامه های در دست اقدام در حوزه ثبت طی سال جاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به پروژه های بازسازی و ایجاد حجرات مسجد جامع ارومیه ادامه داد: پروژه های بازسازی و ایجاد حجرات مسجد مذکور با تهیه نقشه های اجرایی و پس از تصویب اعتبار ۲ میلیارد تومانی از منابع سفر و تداوم بررسی باستان شناسی در راستای دست یابی به هویتهای تاریخی و فرهنگی شهر اجرا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار