رئیس دانشگاه فرهنگیان در جمع سرپرستان سراهای دانشجویی:

هر انسانی در هر جایگاهی می تواند منجی جامعه باشد

مشهد(پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان در جمع سرپرستان سراهای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در پردیس شهید بهشتی مشهد گفت: هر انسانی در هر جایگاهی، اگر کاری را که به او محول شده درست انجام دهد، می تواند منجی جامعه باشد.

کد مطلب: ۱۰۰۸۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
هر انسانی در هر جایگاهی می تواند منجی جامعه باشد

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و عروج عارفانه سپهبد شهید قاسم سلیمانی، بیان کرد: اگر ما واژه «مالک اشتر دوران» را به این شهید اطلاق می کنیم، از آن جهت است که او یک شهید خدایی و یک انسان فضیلت مند بود.

حسین خنیفر با بیان این که شهید سلیمانی در سه افق کار می کرد، گفت: او در کارهایش دارای افق باز، افق دور و افق نزدیک بود.

خنیفر ادامه داد: شهید سلیمانی دارای برنامه بود، کم حرف می زد، اما با صدای بلند فکر می کرد، با عمل حرف می زد اما از عمل حرف نمی زد. الگوسازی ما از شهید سلیمانی کم است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: شهید سلیمانی از ویژگی هایی مثل غیبت، بددلی، بدقولی و جاه طلبی عاری بود اما در مقابل آراسته به صفاتی مانند لبخند، آرامش، دوراندیشی، ساده زیستی و فداکاری برای جمع بود.

وی با بیان این که امروزه کلید موفقیت، لبخند و مهارت است، گفت: بیسوادان قرن بیست و یکم کسانی هستند که مهارت نمی آموزند.

خنیفر با اشاره به ساده زیستی شهید سلیمانی توضیح داد: ساده زیستی و زهد به معنای آن نیست که انسان چیزی نداشته باشد، بلکه به این معنا است که داشته باشد اما دلبسته نباشد و در ورطه تکاثر و ثروت اندوزی نیفتد.

وی با بیان این که برخی از انسان ها به مرحله ای می رسند که برای جمع فداکاری کنند، گفت: اخرین مرحله این فداکاری برای جمع، شهادت است.

خنیفر خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی آماده شهادت یا مرک آگاه بود و غربی ها به همین دلیل حسرت چنین شخصیت هایی را می خورند.

وی گفت: شهید سلیمانی از نسلی بود که به ظاهر کشته شد اما در واقع کاشته شد، زیرا سر بردار گذاشت اما دست از هدفش برنداشت.

استاد دانشگاه تهران به برخی ویژگی های شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: کار کردن با وجود محدودیت ها، دست یافتن به موفقیت در اوج یأس، مرگ اگاه بودن، آدم شناس بودن، داشتن نگاهی فراتر از ظواهر، نیایشگاه متحرک بودن، داشتن آرامش در عین صلابت، داشتن آرمان، مردمی بودن، اهل مدارا و مدیریت بودن، داشتن مشی حرفه ای از جمله ویژگی هایی شهید سلیمانی بود.

وی با بیان این که هر انسانی در هر جایگاهی می تواند منجی جامعه باشد، بیان کرد: هر کسی باید تلاش کند کاری را که به او محول شده به بهترین نحو انجام دهد.

خنیفر گفت: شهید سلیمانی به ما آموخت برای این که با خدا، درخدا، از خدا و به سوی خدا باشیم باید روح پرستنده داشته باشیم.

وی در پایان سخنان خود در رابطه با سردار شهید سلیمانی گفت: ما باید به درگاه خداوند متعال دعا کنیم مشی مجاهدانه شهید سلیمانی، مشی مجدانه ما در زندگی باشد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه خطاب به سرپرستان سراهای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، برای آنان آرزوی قبولی زیارت کرد و گفت: مشهد ارض پاکی ها، و سرزمین استجابت دعاها است.

وی با بیان این که کلید نجات یک مملکت منابع انسانی آن مملکت است به اهمیت کار سرپرستان سراهای دانشجویی اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من کار شما از رئیس دانشگاه و برخی استادان مهمتر است زیرا شما 15 یا 16 ساعت همراه دانشجویان هستید.

خنیفر با اشاره به کلیدهای موفقیت یک جامعه، مواردی مانند منابع انسانی، شایسته سالاری، آموزش، تعهد حرفه ای و مسئولیت پذیری را از مهمترین عوامل موفقیت هر اجتماعی دانست و افزود: کشور ما از نظر منابع انسانی کیفی، آموزش مهارت و سبک زندگی رشد بسیاری داشته است اما باید هنوز تلاش کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش اظهار داشت: شاهنامه یک مملکت تعلیم و تربیت آن و رستم آن معلم است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکل جامعه ما این است که افراد سایرین را مقصر می دانند و منتظرند کارها را دیگران انجام دهند.

خنیفر با اشاره به این جمله روانشناسانه که "طول زندگی مهم نیست، عرض آن مهم است"، گفت: اگر انسان در عرض زندگی، عُرضه عَرضه چیزی قابل عَرضه ای داشته باشد، مفید است.

وی تصریح کرد: هیچ کشوری با پول درست نشده است، بلکه ساخته شدن کشورها نیاز به اراده های بزرگ دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به یکی از سخنان حضرت علی (ع) گفت: هر وقت غم مبهمی به سراغت آمد، بدان که فرصت هایی را از دست داده ای.

وی با اشاره به شرح وظایف سرپرستان سراهای دانشجویی تأکید کرد: همکاری و هم اندیشی با معاونت مربوطه و سایر سرپرستان، نظارت بر حسن اجرای قوانین وآشناسازی دانشجویان با مقررات، اهتمام در ایجاد محیطی آموزنده و تربیتی، رعات حسن اخلاق و نظارت درخصوص سکوت و خاموشی و آرامش از جمله وظایف سرپرست سرای دانشجویی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: شناخت مجموعه، تهیه بانک اطلاعاتی افراد، پاسخگویی مؤثر به دانشجویان، شنیدن سخنان دانشجویان به طور مؤثر، حضور در میان دانشجویان، مطالعه قوانین و مقررات، تهیه اطلاعات به صورت بروشور، رصد غیرمحسوس، اطلاع رسانی مناسب، آراستگی، نظارت مداوم، ایده شکاری، یادداشت کردن موارد قابل بررسی و تعامل با دانشجویان از جمله نکاتی است که سرپرستان سراهای دانشجویی باید در کار خود رعایت کنند.

وی سراهای دانشجویی را محلی برای غلیه تربیت بر دانش، آموزش مهارت ها و سبک زندگی، تعامل خوشه های فرهنگی با یکدیگر و شکل دادن به روان معلمان آینده دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار