کمبود بودجه مهمترین چالش ورزش‌های قهرمانی در بروجرد

لرستان (پانا)-عدم تخصیص بودجه کافی، توجه به رشته های ورزشی خاص و همچنین نبود زیرساخت های لازم و در اختیار قهرمانان و مدال آوران ورزشی از مهترین مشکلات و چالش‌های پیش روی ورزشهای قهرمانی در بروجرد است.

کد مطلب: ۱۰۰۸۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد
کمبود بودجه مهمترین چالش ورزش‌های قهرمانی در بروجرد

سیر تحول ورزش در زندگی، با بازی کردن که لازمه رشد و تکامل کودک است شروع میشود و سپس به ورزشی که رقابت در آن مطرح است می پیوندد.

ورزش قهرمانی یکی از ارکان مهم توسعه ورزش در کشور است، توسعه ورزش قهرمانی در هر کشور پیش زمینه کسب موفقیت در رقابت های جهانی و المپیک است.

در چند دهه گذشته رقابت بین کشورها برای بردن مدالها در رقابتهای بین المللی به شدت بالا گرفته است، این امر منجر شده است که دولتها و سازمانهای ورزشی کشورها در سراسر جهان میزان بودجه اختصاصی به ورزش قهرمانی را افزایش دهند.

به منظور موفقیت بین المللی، سیستمهای ورزش قهرمانی کشورها شدیداً متجانس و همگن شده اند و همه آنها تقریباً از سیستمهای واحدی پیروی می کنند.

بسیاری از کشورها نشان داده اند که افزایش بودجه ورزش قهرمانی می تواند منجر به افزایش کسب مدالها در بازیهای المپیک شود.

استعداد یابی بدرستی صورت نمی گیرد

رییس اداره ورزش و جوانان بروجرد گفت: وجود مشکلاتی همچون واگذاری اماکن دولتی به بخش خصوصی، ناتوانی مالی برای برگزاری مسابقات ورزشی و مجموعه مشکلاتی که ریشه همه آنها به کمبود اعتبارات برمی گردد باعث شده که طی ۳۰ سال اخیر با اینکه می توان گفت سرانه ورزشی بالا رفته عملا در ورزش پیشرفتی حاصل نشده است.

سعید رشنو افزود: به عنوان مثال در شهرستان بروجرد زمانی ورزش های باستانی زبانزد بود و شرایطی در رشته های مختلف مسابقات قهرمانی برگزار می شد ولی اکنون دیگر این اتفاق ها نمی افتد که یکی از دلایل آن خصوصی شدناماکن ورزشی است.

رشنو با انتقاد از نبود سیستم استعداد یابی بیان کرد: سیستم ارزیابی و شناسایی استعدادها در زمینه رشته های ورزشی یکی از راهکارهایی است که در نهایت به تقویت و توسعه ورزش قهرمانی می انجامد که متاسفانه این ارزیابی ها بدرستی صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در توسعه ورزش قهرمانی اظهارداشت: استعداد یابی نکته مهمی است که باید در سیستم آموزش و پرورش با روندی صحیح صورت گیرد که متاسفانه در شرایط فعلی بدرستی صورت نمی گیرد.

پول حرف اول را در ورزش می زند

رییس اداره ورزش و جوانان بروجرد یادآور شد: در سالهای گذشته چندین بار مسابقات ورزشی قهرمانی در این شهرستان برگزار می شد ولی اکنون دیگر تمامی مسابقات در لیگهای منطقه ای و خصوصی شدن خلاصه شده اند، در واقعیت اینگونه است که تنها کسی می تواند در ورزش حرف برای گفتن داشته باشد که پول داشته باشد.

وی با اشاره به بالا رفتن هزینه های ورزشی گفت: با خصوصی شدن اماکن ورزشی و با بالا رفتن هزینه های ورزشی تنها کسی که پول داشته باشد می تواند از پس پرداخت این هزینه برآید و می تواند تمرین داشته باشد.

رشنو با اشاره به اعتبارات ضعیف حوزه ورزش گفت: بخصوص در شهرستان بروجرد که ورزشکاران همانند سایر مردم درگیر مشکلات معیشتی هستند، توان پرداخت بالای هزینه های ورزشی را ندارند و عملا درامدهای حاصل از اماکن ورزشی صرف هزینه های جاری آب، برق، گاز و دعاوی حقوقی می شود و اندکی نیز به هیات های ورزشی کمک می شود و عملا توان حمایت از ورزشکار باقی نمی ماند.

با اعتبارات کم نمی توان به ورزش قهرمانی امیدوار بود

رییس اداره ورزش و جوانان بروجرد افزود: در چنین شرایط نامساعد بودجه ای، نمی توان اعتبارات شاخصی را به ورزش های قهرمانی اختصاص داد و نمی توان انتظار داشت قهرمان به مسابقات بین المللی بفرستیم و حتی توان برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانی را هم نداریم.

وی با تاکید بر مدد گرفتن از خیرین حوزه ورزشی گفت: استفاده از ظرفیت خیرین در حمایت های مالی از ورزش رویکردی است که در جاهای مختلف به کار گرفته شده است که متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی موجود این حمایت های نیز طی سال های اخیر به شدت کاهش یافته است که اگر مجدد این رویکرد رونق بگیرد می توان به حل کردن بخشی از مشکلات مالی حوزه ورزش های قهرمانی امیدوار تر شد.

پیشرفت سرانه وزشی بروجرد به توسعه ورزش نرسیده است

رشنو یادآور شد: سرانه ورزشی شهرستان هم اکنون حدود ۵۸ سانت است که در مقایسه با سایر شهرهای استان وضعیت بهتری دارد اما تا رسیدن به استاندارد کشوری که یک متر است فاصه دارد.

وی اضافه کرد: به عبارتی می توان گفت طی دهه های اخیر، با اینکه میتوان گفت سرانه ورزشی بالا رفته ولی عملا در ورزش پیشرفتی حاصل نشده است.

رییس اداره ورزش و جوانان بروجرد افزود: در برخی رشته های ورزشی از جمله بوکس، کشتی و دوچرخه سواری بروجرد بی نظیر است و می تواند در تمامی رشته های ورزشی با استان های بزرگ کشور رقابت کند ولی همان مشکلات اقتصادی و مالی است که هم اکنون بصورت کلان در کشور و در حوزه های مختلف و از جمله ورزش وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلاتی در زمینه تخصیص و جذب بودجه های ورزشی گفت: میزان هشت و نیم میلیارد بودجه ورزشی در بروجرد تخصیص یافته اما میزان جذب شده از ان چیزی کمتر از هشت درصد است.

وجود بیش از ۱۴ هزار ورزشکار سازمان یافته در بروجرد

رشنو اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۱۴ هزار و ۸۰۰ ورزشکار سازمان یافته داریم که بیش از ۲ هزار نفر از این ورزشکاران امسال به این آمار اضافه شده اند و پیش بینی می شود تا پایان امسال نیز تعداد ورزشکاران سازمان یافته در بروجرد به بالای ۱۶ هزار نفر برسد.

رییس اداره ورزش و جوانان بروجرد بیان کرد: در حوزه بانوان نیز تعداد ورزشکاران حدود چهار هزار نفر است.

نقش بارز دانشگاه در توسعه ورزش قهرمانی
وی با اشاره به اینکه دانشگاه هانقش موثری در توسعه ورزش های قهرمانی دارند، گفت: دانشگاه ها می توانند از ظرفیت خود در این حوزه و بخصوص با مساله بیمه ورزشکاران نقش موثری در توسعه ورزش قهرمانی داشته باشند.

رییس اداره ورزش و جوانان بروجرد گفت: کسی که بدنبال ورزش قهرمانی است دیگر نباید درگیر دغدغه های روزانه باشد در حالیکه اکنون تمام ورزشکاران حرفه ای ما در بروجرد دغدغه شغل، تشکیل زندگی و معیشت را دارند.

ورزش یک پدیده اجتماعی و گاها سیاسی است

مسول هیات ورزشهای همگانی بروجرد بیان کرد: ورزش اگر همگانی شود می تواند به راحتی از بسیاری از تنش های جامعه جلوگیری کند.

میلاد طاهری افزود: امروزه با گسترش تکنولوژی و افزایش ارتباطات ماهواره ای و کاربرد فراوان گوشی های هوشمند تلفن همراه، ورزش و تفریحات سالم ورزشی از سبد فعالیت های مردم خارج شده است.

وی اظهار داشت: جامعه امروز ما با توجه به گسترش تکنولوژی گوشی های تلفن همراه و نپرداختن مردم به ورزش و تفریح زندگی به کام مردم تلخ شده است.

مسول هیات ورزشهای همگانی بروجرد گفت: طی ۲ دهه گذشته بازیهای بومی محلی رونق خود را از دست داده اند و کودکان و نوجوانان هیچ رابطه ای با بازیهای بومی و محلی ندارند.

طاهری با اشاره به اینکه شهرداری ها ملزم به اشاعه ورزش در سطح جامعه هستند گفت: باید زیرساخت های ورزشی در پارک ها و گردشگاهها ایجاد شود تا مردم بتوانند به راحتی در این اماکن ورزش کنند.

وی بیان کرد: برای پیشبرد ورزش قهرمانی در بروجرد باید شورای اداری ورزش به ریاست فرماندار شهرستان بروجرد برگزار و مشکلات ورزشی بررسی شود.

وی با اشاره به واگذاری سالن های ورزشی به بخش خصوصی گفت: واگذاری سالن های ورزشی به بخش خصوصی مانند سرطان به ورزش قهرمانی ضربه وارد می کند زیرا بخش خصوصی فقط به درآمد فکر می کند و حضور ورزشکاران در سالن های ورزشی را کم رنگ می کند.

مسوول ورزش بسیج شهرستان بروجرد گفت: از چالش های مهم ورزش قهرمانی نبود اعتبارات مالی و نامطلوب بودن نظام استعداد یابی در کشور و تغییر و تحول سریع مدیران می باشد.

اصغر زینعلی افزود: یکی دیگر از چالش های ورزش قهرمانی عدم حمایت های شغلی از قهرمانان ورزشی است زیرا قهرمانان ورزشی باید فقط به فکر ورزش باشند و دغددغه معاش خود و خانواده شان را نداشته باشند.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بیانات خود در جمع ورزشکاران و مسوولان ورزشی کشور فرمودند اگر می خواهید ورزش همگانی شود باید ورزش قهرمانی را تقویت کنید لذا تقویت ورزش قهرمانی مستلزم توجه ویژه به قهرمانان ورزشی است.

مسوول ورزش بسیج بروجرد بیان کرد: برای تقویت ورزش قهرمانی مسئولان هیات های ورزشی باید از بین افراد ورزشکار همان رشته که تخصص و تعهد کامل دارند انتخاب شوند و دانش پیشبرد آن ورزش را داشته باشند.

زینعلی افزود: استقلال مدیران ورزشی باعث پرورش قهرمانان ورزشی می شود، نباید مدیران ورزشی وامدار قشر یا گروه و حزب خاصی باشند و برای تقویت ورزش قهرمانی تلاش نمایند.

وی با اشاره به کمبود زیر ساخت های ورزشی بیان کرد: برگزاری مسابقات مختلف کشوری باعث رشد ورزش شهرستان بروجرد خواهد شد ولی متاسفانه کمبود خوابگاهها و امکانات رفاهی برای ورزشکاران شرکت کننده در مسابقات مشکلاتی را به وجود می آورد.

وی با اشاره به پایین بودن سرانه ورزش روستایی گفت: استعداد های خوب ورزشی در روستاها وجود دارد که به دلیل نداشتن امکانات در روستاها این استعدادها مغفول مانده و توجهی به آنان نمی شود.

زینعلی همچنین با اشاره به ورزش بانوان افزود: برای رشد و شکوفا شدن ورزش بانوان باید اماکن ورزشی اختصاصی در نظر گرفته شود تا بانوان بتوانند به راحتی به ورزش ادامه دهند.

مسوول ورزش بسیج بروجرد اظهار داشت: متاسفانه برخی از مسئولان به جای حمایت های ویژه از قهرمانان ورزشی با گرفتن چند عکس با آنان قول و قرار هایی که داده اند را فراموش می کنند.

زینعلی بیان کرد: ورزش قهرمانی هزینه های بالایی دارد که بسیاری از قهرمانان ورزشی توان پرداخت این هزینه های را نداشته و از ادامه ورزش قهرمانی منصرف می شوند، لذا دولت باید از ورزشکارانی که در عرصه قهرمانی فعالیت دارند حمایت ویژه کند.

بروجرد قهرمانان بسیاری در رشته های مختلف ورزشی دارد

یک مربی وزنه برداری گفت: شهرستان بروجرد استعداد های خوبی مانند رضا بیرانوند قهرمان وزنه برداری جهان دارد که می تواند در عرصه آسیایی و جهانی برای ملت ایران افتخار کسب کنند.

محمد تقی بیرانوند افزود: با هزینه شخصی سالن وزنه برداری احداث کرده ام و قهرمانی همچون رضا بیرانوند را در این سالن کوچک وزنه برداری جهانی کرده ام.

وی اظهار داشت: مسئولان هیچ حمایتی از ورزش قهرمانی نمی کنند و ما برای ادامه راه با توکل بر خداوند متعال از توان ناچیز خودمان استفاده کرده و تاکنون ۱۰ قهرمان وزنه برداری در رده های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان در سطح کشور تربیت کرده ایم که هرکدام می توانند در عرصه آسیایی و جهانی افتخار آفرین باشند.

وی با اشاره به قهرمانی رضا بیرانوند در سال ۲۰۱۴ در مسابقات آسیایی تایلند گفت: شورا و شهرداری در آن زمان یک قطعه زمین به رضا بیرانوند اهدا کردند که این زمین هنوز بعد از گذشت ۶ سال تاکنون واگذار نشده است و این حمایت مسئولان از ورزش قهرمانی در شهر بروجرد می باشد.

وی با اشاره به اینکه برای رشد ورزش قهرمانی در رشته ورزشی از هزینه های شخصی استفاده می کنیم، افزود: لرستان در مسابقات کشوری وزنه برداری ۱۳ مدال کسب کرد که ۱۰ مدال مربوط به جوانان و نوجوانان بروجردی بود.

نظارت و ارزیابی درمقوله ورزش قهرمانی وجود ندارد

زهره شادمانی نایب رییس هیات والیبال بانوان بروجرد گفت: سیاستها و جهت گیریها برای رشد ورزش قهرمانی درکشور یک معضل و جای خالی بزرگ دارد، نظارت و ارزیابی در مقوله ورزش قهرمانی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: شناسایی استعدادهای نوجوانان و جوانان در زمینه رشته های مختلف ورزشی ضروری است اما در زمینه استعداد یابی سیاست واحدی در سطح کشور وجود ندارد و به طبع آن نبود این سیاست در استانها و شهرستانها مشکلات را بیشتر می کند.

شادمانی تاکید کرد: شناسایی و استعداد یابی افراد در رشته های مختلف ورزشی باید از پایه ابتدایی آموزش و پرورش شروع شود و با مشخص شدن متولی در این راستا زمینه رشد استعدادها و بهره وری بیشتر از این افراد را فراهم نماییم.

سیاست های موازی

نایب رییس هیات والیبال بانوان بروجرد گفت: سیاستهای موازی در امر ورزش از سوی دستگاههای مرتبط یک معضل جدی و موجب ایجاد شاخه های فرعی می شود که رشد این شاخه های فرعی موجب می شود دست رسی به هدف و نتیجه گیری سخت صورت گیرد.

شادمانی افزود: در حوزه ورزش بانوان مشکلات بیشتر از حوزه ورزش آقایان است زیرا در تقسیم بودجه و یا کمک های مالی از ۱۰۰ درصد تخصیصی تنها ۳۰درصد به بانوان اختصاص می یابد و این درحالیست که ۷۰ درصد ورزشکاران سازماندهی شده را بانوان شامل می شود.

وی تاکید کرد: کمبود بودجه حوزه ورزش بانوان در سطح کشور یکسان است و هیات های ورزشی بانوان تحت پوشش هیاتهای آقایان اداره می شود.

رشد و تقویت ورزش قهرمانی

وی با تاکید بر ضرورت رشد و تقویت ورزش قهرمانی با توجه به استعدادهایی که وجود دارد، افزود: برای ورزش قهرمانی از اساتید، نیروهای دانشگاهی و متخصص کم استفاده می شود اگر هم مربی در این زمینه فعالیت کند خیلی مورد حمایت قرار نمی گیرد زیرا مجبور است چند جا کار کند.

شادمانی افزود: در بحث ورزش قهرمانی در کشورهای خارجی از طریق بخش خصوصی و شهرداریها یا تخصیص بیشتر بودجه دولت حمایتهای جدی صورت می گیرد، اما در کشور ما این اتفاق نیفتاده و با حمایت های محدودی که صورت می گیرد نمی توان انتظار داشت در المپیادها امتیاز آور و سهم بیشتری داشته باشیم.

زیرساختهای ورزشی

نایب رییس هیات والیبال بانوان بروجرد مجموع بانوان ساماندهی شده در رشته های مختلف ورزشی را حدودچهار هزار تن عنوان کرد و افزود: هم اکنون ۱۴هزارو ۸۰۰ ورزشکار سازماندهی شده در این شهرستان در رشته های مختلف فعالیت دارند.

شادمانی افزود: زیرساختهای ورزشی متاسفانه قدیمی بوده و مطابق با استانداردهای بین المللی نیستند بنابراین چالش زیاد است و باید با وحدت و همدلی و همگانی نمودن ورزش در سطح جامعه در این راستا گام برداشت و ورزش را باید به سطح جامعه کشاند تا خرد و کلان در این زمینه مشارکت داشته باشند و با توجه به استعدادهایی که دارند شناسایی و مورد حمایت و ارزیابی قرار گیرند.

وی با انتقاد از کمبود بودجه و اعتبار در بخش بانوان افزود: منابع مالی موجود پاسخگوی برنامه های طولانی مدت و میان مدت نیست و دولت باید هیات های ورزشی و در مجموع تربیت بدنی را بیشتر مورد حمایت قرار دهد و اگر حمایت دولت وجود ندارد باید به سمت بخش خصوصی رفت.

وی تاکید کرد: در گذشته دستگاهها و واحدهای صنعتی را مجبور به حمایت از ورزش می کردند و به ازای این حمایت از مالیات معاف می شدند.

شادمانی افزود: در بخش بانوان علاوه بر مشکلات مالی مشکلات دیگری از جمله مشکلات تخصیص وقت حضور در جامعه وجود دارد و سیاستهای ورزش قهرمانی برای بانوان خیلی ضعیف تر از سیاست ها است که برای اقایان اتخاذ می شود.

وی بر ضرورت حمایت و توجه به ورزشکاران معلول تاکید کرد و گفت: در سطح مسابقات آسیایی از معلولان خانم حمایتی صورت نمی گیرد و ورزشکار ما مجبور به خانه نشینی می شود.

شادمانی افزود: اگر در سطح ملی اسیایی بخواهیم موفق باشیم باید حمایت شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار