رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفت‌وگو با پانا

خودروهای سنگین مجهز به «فیلتر جاذب دوده» می‌شوند

تهران (پانا) - اواخر تابستان امسال بود که یکی از خودروسازان درخواستی مبنی بر توقف نصب «فیلتر دوده» بر روی خودروهای دیزلی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد که با مخالفت این سازمان روبرو و قرار شد این موضوع با حضور ذی‌نفعان بررسی شود و حالا به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، این شرکت خودروساز پذیرفته است که فیلتر دوده را بر خودروهای دیزلی نصب کند.

کد مطلب: ۱۰۰۷۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد
خودروهای سنگین مجهز به  «فیلتر جاذب دوده» می‌شوند

پس از درخواست شرکت ایران خودرو دیزل مبنی بر توقف نصب «فیلتر دوده» بر روی خودروهای دیزلی، مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که بهانه این شرکت خودروساز تحریم‌ها و مشکلات مالی است. در قانون هوای پاک نیز ذکر شده است که خودروهای دیزلی چنانچه با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شوند باید روی آن‌ها «فیلتر جاذب دوده» نصب شود. علاوه بر این مصوبه هیات وزیران در سال ۹۳ تردد وسایل نقلیه دیزلی را منوط به نصب «فیلتر دوده» کرده است بنابراین نصب فیلتر دوده روی دیزلی‌ها جایگاه قانونی دارد. سازمان محیط زیست همچنان با حذف «فیلتر دوده» مخالف است.

با مخالفت‌های سازمان حفاظت محیط زیست، بنا بر تاکید معاون اول رئیس‌جمهوری قرار شد که موضوع در جلسه‌ای با حضور مسئولان ذیربط بررسی شود. محمد مهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: پیرو دستور معاون اول رئیس‌جمهوری که باید این موضوع با حضور ذی‌نفعان، جامعه دانشگاهی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان بررسی شود، جلسه‌ای با حضور ذی‌نفعان تشکیل و مسایل بررسی شد. در این جلسه توضیحات لازم برای خودروساز مربوطه داده شد و آنها قانع شدند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مشکلی که از نظر این شرکت خودروساز در زمینه‌ خودروهای دیزلی وجود داشت این بود که سوختی که در کشور توزیع می‌شود سوخت استانداردی نیست و سولفور سوخت بالاست بنابراین اگر خودرویی مجهز به فیلتر جاذب دوده یا (DPF) شود، اندازه سولفور سوخت باید استاندارد باشد و بیشتر از 200 تا 250 PPM نباشد، اگر بیشتر از این باشد به فیلتر دوده آسیب می‌رساند و عملا عملکرد خود را از دست می‌دهد. با صحبت‌هایی که با مسئولان وزارت نفت صورت گرفت در تمام کلانشهرها سوخت، استاندارد شد و گازوئیل با استاندارد یورو4 توزیع می‌شود و سولفور سوخت هم در حد 50 PPM است.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که وجود دارد این است که اکنون تکنولوژی در زمینه فیلترهای دوده در داخل کشور موجود است و فیلترهایی تولید می‌شود که به سولفور سوخت مقاوم هستند و سولفور سوخت هر چقدر هم بالا باشد و حتی در حد 10 هزار PPM هم باشد این فیلترها قابلیت دارند و هیچ آسیبی نخواهند دید منتهی تفاوت آن در هزینه‌ این فیلترهاست چون هر چقدر این تکنولوژی بیشتر استفاده شود به همان نسبت هم قیمتش بالاتر می‌رود بالاتر. خودروسازان این موضوع را پذیرفتند و قرار شد با این رویکرد قضیه نصب فیلتر دوده پیگیری شود.

فیلتر دوده وسیله‌ای است که ذرات و دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزلی را از بین می‌برد. این فیلترها در سیستم اگزوز اتومبیل‌های دیزلی ۸۵ تا ۹۰ درصد از دوده‌های خروجی یا کربن سیاه را حذف می‌کنند. کربن سیاه نیز بخشی از ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است که اندازه اولیه آن حدود ۲۰ تا ۱۰۰ نانومتر است ولی هنگامی‌ که در جو قرار می‌گیرد و آلاینده‌های دیگر روی آن تجمع پیدا می‌کنند اندازه آن به یک تا دو میکرون می‌رسد و به همین دلیل به‌راحتی می‌تواند وارد ریه و جریان خون و سبب ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار