استاندار قزوین:

مصرف 91 درصد آب قزوین در بخش کشاورزی قابل قبول نیست

قزوین (پانا) - استاندار قزوین اعلام کرد که براساس آمارهای ارئه شده ۹۱ درصد آب مصرفی این استان متعلق به بخش کشاورزی است که این راندمان آب در بخش کشاورزی استان قابل قبول نیست و باید اصلاح شود.

کد مطلب: ۱۰۰۷۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
مصرف 91 درصد آب قزوین در بخش کشاورزی قابل قبول نیست

هدایت الله جمالی پور در سومین نشست حفاظت از منابع آبی و کمیته سازگاری با کم آبی قزوین اظهار کرد: میزان خلق ارزش اقتصادی در کشاورزی استان قزوین با توجه به آب مصرفی بالا در این بخش قابل قبول نیست و باید در نظر داشت که بخش صنعت تنها با چهار درصد مصرف آب، ارزش اقتصادی بالایی خلق می کند.

او خاطرنشان کرد: باید در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی با همفکری دستگاه های مرتبط به یک برنامه مدون و جامع دست پیدا کنیم.

استاندار قزوین گفت: باید در خصوص استفاده از منابع آبی این استان بازنگری صورت گیرد و به گونه ای عمل شود که شاهد ارتقای راندمان و بهره وری باشیم.

به گفته جمالی پور باید به طور دقیق و با در نظر گرفتن همه ملاحظات مشخص شود که از یک متر مکعب آب چه میزان اشتغال و ارزش اقتصادی در بخش های کشاورزی و صنعت خلق و ایجاد می شود.

استاندار قزوین با اشاره به اینکه براساس آمارهای ارایه شده ۹۱ درصد آب مصرفی این استان متعلق به بخش کشاورزی است، گفت: این عدد بسیار بالا و قابل توجه به نظر می رسد و باید دید از مصرف این میزان آب چه میزان ارزش اقتصادی حاصل می شود و چقدر با معیارها و شاخص های استاندارد فاصله وجود دارد.

او با بیان اینکه منطقی نیست که پس از اجرای ۶ برنامه توسعه هنوز سر خیلی از شاخص های اولیه گیر کرده باشیم، اظهار داشت: باید پذیرفت برخی اراضی کشاورزی راندمان اقتصادی پایینی داشته و بازدهی لازم را ندارند بنابراین از این حیث باید یک تقسیم بندی در خصوص شان و تخصیص آب به آنها داشت.

جمالی پور افزود: دستگاه ها نباید سر آمار و اعداد با هم بحث کنند بلکه هرکدام به سهم خود باید برای ارتقای بهره وری و مصرف بهینه آب چاره اندیشی کرده و طرح تعریف کنند.

او همچنین با توجه به اختلاف نظر جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه ای پیرامون میزان مصرف آب در بخش کشاورزی، خواستار راستی آزمایی در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی استان قزوین شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار