روایت سیل بهار تا زمستان لرستان؛

خدا کند دوباره سیل نیاید

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امیدوار است تا شب عید اکثر واحدهای احداثی به بهره‌برداری رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد

لرستان (پانا)-سیل بهار به زمستان رسید و هنوز اوضاع آنطور که انتظار می‌رفت، صددرصد بهتر نشده است. همه امیدوارند زمستان و بهار پیش رو سیل دوباره به لرستان سیل‌زده سر نزند. اینجا باران و بحران، حتی خواب مردم را آشفته می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۰۷۲۲۸
لینک کوتاه کپی شد
خدا کند دوباره سیل نیاید

روزهای ابتدایی سال ۹۸ بود که وقوع سیلاب در استان لرستان شهرهای مختلف این استان از خرم‌آباد مرکز لرستان گرفته تا پلدختر، دلفان، کوهدشت، دورود، چگنی و … را درگیر کرد به‌طوری‌که سیلاب دوازدهم فروردین‌ماه ۲۰ درصد شهر خرم‌آباد را فراگرفت و به زیرساخت‌ها و معابر اصلی شهر به‌ویژه پارک‌ها و دیواره‌های ساحلی خسارت جدی وارد کرد.

اما عمده خسارات سیل در شهرستان پلدختر رخ داد. بنا بر اعلام متولیان چندین هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهری و روستایی، محورهای مواصلاتی، منازل مسکونی، بخش کشاورزی و… وارد شد، حجم بالایی از خسارات که تاکنون همچنان جبران نشده است.

سیلاب بیش از ۵۰ میلیارد تومان به آثار تاریخی لرستان خسارت زد، به‌طوری‌که برخی آثار برجسته تاریخی لرستان ازجمله قلعه فلک الافلاک، پل‌های کشکان، افرینه، کلهر، پلدختر و نیز پل تاریخی گَپ، بر اثر سیلاب دچار آسیب جدی شده‌اند.

تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی: دولت در حال حاضر با مشکلات مالی مواجه است و حجم اعتباراتی که برای مناطق سیل‌زده تأمین کرده، رقمی فوق‌العاده‌ است، دولت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، ۲ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض و هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی را غیر از خسارت‌های حوزه کشاورزی، راه‌سازی و… اختصاص داده است. او با تأکید بر اینکه بنیاد مسکن نیز حدود ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار از دولت گرفته است و در حال هزینه آن هستیم

لرستان به لحاظ شرایط زمین‌شناسی با ۴۳۶ نقطه سیل‌خیز یکی از پنج استان سیل‌خیز کشور است و پلدختر و خرم‌آباد به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم در این زمینه هستند. دیواره‌های حفاظتی شهرهای معمولان و پلدختر در سیل فروردین‌ماه تخریب شد و عملکرد حفاظتی خود را به‌طور کامل از دست داد و تاکنون نیز کار بازسازی دیواره حفاظتی پلدختر تمام نشده است. مجری طرح دیواره ساحلی پلدختر پیش‌از این با اشاره به احداث دیواره ساحلی شهر پلدختر که بعد از وقوع سیلاب خسارت دید، گفت: اجرای این پروژه و همچنین پل «شهدای دولت» شهر پلدختر از تیرماه امسال در دستور کار قرار گرفت و این پروژه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سعیدی وعده داد تا قبل از ۲۲ بهمن کار آسفالت پل را انجام دهند. موضوعی که باید به فهرست وعده‌های متولیان اضافه شود.

این در حالی است که عزیزالله مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور پیش از این در سخنانی با اشاره به روند احداث دیواره ساحلی شهر پلدختر از سوی بنیاد مسکن، گفته بود: طبیعتاً چون حجم کار و طول مسیری که باید کار شود زیاد است، زمان می‌برد و به‌احتمال‌زیاد کار پلدختر تا پایان سال طول بکشد.

بنابراین گزارش، لرستان به لحاظ شرایط زمین‌شناسی با ۴۳۶ نقطه سیل‌خیز یکی از پنج استان سیل‌خیز کشور است و پلدختر و خرم‌آباد به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم در این زمینه هستند. این شرایط خود به‌تنهایی گویای لزوم توجه به پیشگیری و همچنین تسریع در جبران خسارات سیل گذشته است تا در صورت وقوع بحران جدید مشکلات در این حوزه مضاعف نشود. اما بررسی اظهارات مسئولان نشان می‌دهد که همچنان رفع مشکلات ناشی از سیل فروردین‌ماه، راه درازی در پیش دارد.

جاده‌های سیل‌زده چشم‌انتظار بهسازی

اوضاع در حوزه راه هم تعریفی ندارد، آمار تصادفات در جاده‌های سیل‌زده خود به‌تنهایی گویای مشکلات در این بخش است تا رئیس پلیس‌راه ملاوی از عدم بهسازی این محورها انتقاد کند. سرهنگ اسماعیلی گفت: متأسفانه حاشیه محور پلدختر- اسلام‌آباد غرب در منطقه طولکش در جریان سیل تخریب و منجر به کم‌عرض شدن جاده شده که نیاز به تعریض و نصب علائم رانندگی دارد.

اسماعیلی یادآور شد: در جریان سیل، سمت برگشت دو بانده جاده پاعلم به علت رانش کوه مسدود شد و تاکنون نسبت به بازگشایی آن اقدام نشده و علائم و تابلوی رانندگی نیز که نشان دهد یک لاین جاده وجود ندارد نصب نشده است.

او افزود: لاین دیگر در موازات این مسیر نیز که در حاشیه رودخانه واقع‌شده، پرتگاه‌های متعددی دارد که باعث خروج خودرو از جاده و سقوط به درون رودخانه شده که حتی قبل از سیل نیز واژگونی‌هایی در این مسیر منجر به فوت‌شده که به دلیل نواقص زیاد نیاز به توجه بیشتر است.

اسماعیلی با بیان اینکه وضعیت جاده‌های شهرستان پلدختر زیبنده مردم و رانندگان نیست، یادآور شد: سیل فروردین‌ماه سال جاری، خسارات زیادی به جاده، پل‌ها و زیرساخت‌های حوزه استحفاظی شهرستان پلدختر وارد کرد که بخشی از این نواقص با تلاش‌ها و زحمات اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان رفع و مسیر تردد برای امدادرسانی بازگشایی شد تا مردم بتوانند کارهای روزمره خود را انجام بدهند.

استمداد تابش از خیرین

در حوزه بازسازی خانه‌های سیل‌زدگان هم با وجود اینکه کار در حال پیشرفت است، اما استمرار فعالیت دستگاه‌های متولی نیاز به مشارکت خیرین دارد، موضوعی که رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را متوسل به خیرین کرد.

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان سفری که به لرستان داشت، گفت: دولت در حال حاضر با مشکلات مالی مواجه است و حجم اعتباراتی که برای مناطق سیل‌زده تأمین کرده، رقمی فوق‌العاده‌ است، دولت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، ۲ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض و هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی را غیر از خسارت‌های حوزه کشاورزی، راه‌سازی و… اختصاص داده است.

او با تأکید بر اینکه بنیاد مسکن نیز حدود ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار از دولت گرفته است و در حال هزینه آن هستیم، گفت: بعید می‌دانم که دولت دیگر بتواند اعتباری اضافه کند و اگر هم اضافه کند روال طولانی دارد، بهترین شکل این است که سراغ خیرین برویم و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین وعده کرد که تا شب عید اکثر واحدهای احداثی به بهره‌برداری رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد.

عذرا جمشیدی / خبرنگار پانا در لرستان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار