4 کارکرد مهم اتحادیه انجمن‌های اسلامی از زبان وزیر فرهنگ

صالحی: انجمن‌های اسلامی ضمن صیانت همیشگی از انقلاب باید به موضوعات فضای دیجیتال و بهداشت و سلامت فردی،‌ روانی و اجتماعی توجه کنند

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم‌ترین کارکردها و ویژگی‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از انقلاب تاکنون و مهم‌ترین وظایف فعلی آنان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۰۷۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد
4 کارکرد مهم اتحادیه انجمن‌های اسلامی از زبان وزیر فرهنگ

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پاسداشت چهلمین سالگرد تأسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: «این اتحادیه و انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تجربه مهمی در انقلاب اسلامی هستند. در دهه ال انقلاب اسلامی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان چند کارکرد مشهود و چشمگیر داشتند. اول اینکه یک کنش‌گر فعال سیاسی در جبهه انقلاب بودند. اینگونه نوید که شرایط چند سال اول انقلاب شرایط عادی باشد بلکه پرتنش بود. عدم از انقلاب جریان‌های مختلف سیاسی فعال بودند و محیط دانش‌آموزی هم در این فضا پرتلاطم بودند. انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خط اول صیانت از انقلاب در مدارس در مقابل مارکسیست‌ها و لیبرال‌ها بودند. در واقع انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی پایگاه و سپر صیانت از انقلاب بودند.»

او ادامه داد: «ویژگی دوم انجمن‌های اسلامی این است که پل ارتباطی مدرسه و جبهه بودند. بیش از نیم میلیون دانش‌آموز در دفاع مقدس به جبهه رفتند و ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید داریم، بخشی از این شور و ساماندهی توسط انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شکل گرفت. کارکرد سوم انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان این است که در واقع نوعی یادگیری و تقویت مهارت‌های فردی در یک ساماندهی بعد از انقلاب بودند. قبل از انقلاب نظام آموزشی سلطنتی برای مهارت‌های فردی سازوکارهای داشت که متناسب با اخلاق و ارزش‌های دینی نبود ولی انجمن‌های اسلامی فضایی را برای یادگیری‌های فردی و مهارت‌های فردی ایجاد کردند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «انقلاب اسلامی ما انقلابی دینی بود. هم رهبری و هم جریان انقلاب دینی بود. انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان فرصتی برای ارتقای ایمان بود. هسته‌های توسل، دعا، تزکیه بودند و کانونی برای تقویت معرفت دینی بودند.»

عباس صالحی گفت: «در دهه اول انقلاب با این کارکردها می‌توان انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان را معرفی کرد. اما در دهه پنجم و گام دوم انقلاب تغییرات مختلف درونی و بیرونی اتفاق افتاده است. ما شاهد یک نسل دیجیتال هستیم. دانش‌آموزانی که از دهه ۹۰ وارد محیط دانش‌آموزی می‌شوند این‌ها نسل دیجیتال هستند. ۲۸ گیمر و بازیگر در فضای دیجیتال داریم که چندین میلیون آن‌ها دانش‌آموزان هستند. روزانه ۳ ساعت مصرف اینترنتی داریم که در فضای دانش‌آموزی به ۵ ساعت به بالا می‌رسد و این‌ها ایجاب می‌کند در دهه ۵ انقلاب مسائل مربوط به دیجیتال را جدی بگیریم. انجمن اسلامی دانش‌آموزان می‌توانند بیاندیشند که چگونه سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان را می‌توانند افزایش دهند و اتحادیه باید بیاندیشد که در این فضا چه اتفاقات مهمی را می‌تواند رقم بزند. اتحادیه باید در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشد.»

او افزود: «در حوزه تربیت بهداشت فردی و روانی و اجتماعی دانش‌آموزان نیاز داریم. در دهه پنجم انقلاب نیازمند کار هستیم. تحلیل سلامت روان دانش‌آموزان در دوره متوسطه نشان می‌دهد ۱ درصد دچار مشکلات جدی روان و ۳۰ درصد نیازمند توانمندسازی هستند. بنابراین این روند باید متوقف شود و روند افزایشی پیدا نکند و اتحادیه در این زمینه باید جدی وارد شود.»

صالحی گفت: جایگاه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در جهاد علمی اشاره کرد و گفت: «موتور گام دوم علم است. رهبری می‌فرمایند روی دیگر دانایی توانایی است. ما باید قوی شویم که رهبری فرمودند یعنی باید دانا شویم تا قوی شویم. اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اکنون چگونه می‌توانند حلقه وصل جهاد علمی باشند، باید به این مهم توجه شود.»

وی صیانت از انقلاب اسلامی را کارکرد همیشگی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان دانست و گفت: «این انجمن‌ها اسلامی باید صیانت در برابر مخاطرات را داشته باشند. رهبری در گام دوم از جوانان خواستند که پیشران تحرک باشند و پیشگام در مقابله با محاصره تبلیغاتی دشمنان می‌باشند. ما متناسب با دهه پنجم باید فهمی از مخاطرات جمهوری اسلامی پیدا کنیم و انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان همچنان کارکرد خود در صیانت از انقلاب اسلامی داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار