برداشت انجیر دیم 2.5 تُن در هکتار ، باغدار کازرونی را نمونه ملی کرد

شیراز (پانا) - میانگین برداشت انجیر دیم خشک در کشور یک تُن در هکتار است و بانوی باغداری از شهرستان کازرون با تولید حدود 2.5 تُن در هکتار انجیر دیم خشک، عنوان نمونه ملی را از آن خود کرد.

کد مطلب: ۱۰۰۶۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
برداشت انجیر دیم  2.5 تُن در هکتار ، باغدار کازرونی را نمونه ملی کرد

این بهره بردار نمونه ملی بانوی سی و هشت ساله به نام "سخاوت ساسانی پور" باغدار روستای دوسیران از بخش کوهمره و از توابع شهرستان کازرون است.
ساسانی پور با اشاره به اینکه حدود ده سال است که به باغداری و پرورش انجیر دیم اشتغال دارد، می گوید: دلیل موفقیت من به کارگیری آخرین یافته های تحقیقاتی و توصیه‌های فنی به همراه دانش بومی است.
او افزود: رعایت اصول فنی هرس باردهی و حذف پاجوش درختان، استفاده از بانکت و آبگیرهای مناسب به منظور حذف رطوبت باغ، شرکت در کارگاه های آموزشی و ترویجی و همکاری مناسب با کارشناسان در زمینه اجرای فعالیت‌های آموزشی وترویجی از شاخص‌های انتخاب من به عنوان باغدار نمونه ملی است.
این باغدار نمونه ملی از مسائل و مشکلات باغداری به صعب العبور و کوهستانی بودن منطقه و تخریب جاده‌های دسترسی به باغ ها پس از وقوع بارندگی ها اشاره کرد.
او عدم تخصیص اعتبار به منظور اصلاح و احیای باغ ها و همچنین احداث اشپنگ (جایگاه جمع آوری میوه) از دیگر مشکلات برشمرد و ابراز کرد: باغ های منطقه به دلیل واقع بودن در اراضی ملی فاقد سند رسمی هستند بنابراین نمی توان تسهیلاتی دریافت کرد.
به گفته وی، علی رغم اینکه قدمت باغ‌های منطقه به 300 سال نیز می ر سد، امکان استفاده از ادوات راهسازی و باغداری با توجه به ملی بودن اراضی وجود ندارد.
این باغدار با اشاره به عدم وجود صنایع بسته بندی و فرآوری انجیر در منطقه، اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک این صنایع در شهرستان کازرون و استان فارس توسعه پیداکند.
ساسانی پور علاوه بر انجیردیم؛ گردو، بادام و انگور دیم نیز پرورش می دهد، باغ انجیر او به عنوان باغ الگویی در منطقه معرفی شده است که کارشناسان با حضور در این باغ در مراحل مختلف داشت و برداشت به سایر باغداران نیز آموزش های لازم ارائه می دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار