کابوس باران برای 35 درصد مدارس استان یزد

یزد(پانا)- فروریختن بخشی از سقف یک مدرسه بر سر معلم و دانش‌آموزانش هر چند خسارت جانی به همراه نداشت اما یادآور حیات در خطر دانش‌آموزان 35 تا 40 درصد مدارسی شد که در باران نگران جانشان هستند.

کد مطلب: ۱۰۰۵۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد
کابوس باران برای 35 درصد مدارس استان یزد

به گزارش ایسنا خبر تاسف بار فروریختن جزئی سقف یک مدرسه در شهر یزد و مرکز این استان، نگرانی جدید را در دلمان تازه کرد، سلامت دانش آموزانی که هر روز با اشتیاق تحصیل به مدرسه می‌روند و سرا پا گوش حرف‌های معلمشان می‎شوند، بدون این که دلهره فرو ریختن سقف و آوار شدن آن را روی سرشان داشته باشند و معلمی که با تمام وجود، خود را برای پرورش شاگردانش آماده می‌کند ولی نمی‌داند آیا بارانی که نعمت آسمانی مغتنمی برای ما یزدی‌هاست، جان خود و شاگردانش را به خطر خواهد انداخت یا نه؟!

فرو ریختن سقف یک مدرسه ی پویا در یزد که شاید در دسترس تمام مسئولان و متولیان است، یادآور مدارسی در دل روستاها و مناطق محروم‌تر یزد می‌باشد که کمتر به سراغشان می‌رویم و از وضعیت‌شان خبر داریم و شاید نمی‌دانیم دانش آموزان و معلمان این مدارس هر روز با چه دلهره‌ای به سر کلاس می‌روند.

البته فرسودگی مدارس شهر خشت و گلی یزد، مسئله تازه‌ای نیست و در تقویم این شهر بارها داستان‌های ناگوار فروریختن‌ها و دلهره‌های مسئولان مدراس فرسوده‌ای مانند دبستان پسرانه قدس در خیابان فرمانداری و دبستان مهر نرسی‌آباد در محله نرسی آباد یزد ثبت شده‌اند هرچند که خوشبختانه در این حوادث هیچ دانش‌آموزی قربانی سهل‌انگاری‌ها در این موارد نشد.

و این بار هم فروریختن گچ و سقف‌های یک مدرسه دایر در یزد هم به حمد خداوند خسارت جانی به همراه نداشت اما دوباره زنگ خطر در بیخ گوش مسئولان استان به صدا درآمد تا مگر با تعاملی بیشتر نسبت به حفظ جان دانش‌اموزان مدارس فرسوده این دیار اقدام کنند.

«زهره امیرچخماقی» مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن تایید خبر ریزش سقف یک کلاس درس در یزد، اظهار می‌کند: در این حادثه، معلم و یکی از دانش آموزان دچار آسیب دیدگی جزئی شدند که فوراً جهت انجام معاینات لازم به مرکز درمانی اعزام و به صورت سرپایی معالجه و مرخص شدند.

این مسئول حادثه روز گذشته یزد را به دنبال بارندگی‌های اخیر در استان اعلام می‌کند و می‌گوید: در این حادثه قسمتی از گچ و کاه‌گل سقف کلاس مدرسه ایثارگران الزهرا(س) در یزد فرو ریخت که پس از وقوع حادثه، در محل حاضر شدیم و موضوع در دست پیگیری قرار گرفت.

به گفته وی، رسیدگی و ترمیم این بخش آسیب دیده مدرسه نیز برعهده اداره کل نوسازی مدارس استان است.

مسئله فرسودگی این مدارس را از مدیرکل نوسازی مدارس استان یزد پیگیری کردیم با یک سوال و این که آیا وضعیت مدرسه مذکور مشخص نبود که اجازه تحصیل به دانش‌آموزان در آن داده شده بود؟

«جواد ذاکر» در این باره با اشاره به فروریختن جزئی سقف این مدرسه از وضعیت مشابه 35 تا 40 درصد مدارس یزد به خبرنگار ایسنا پاسخ می‌گوید و در این باره تصریح می‌کند: وضعیت این مدارس به دلیل فرسودگی مشابه این مدرسه است اما بعضی از مدارس مانند مدرسه مذکور حتی از نظر ظاهری نیز قابل شناسایی نیستند تا بدانیم آیا یا بارش سقف فرو می‌ریزند یا نه!

وی وضعیت این درصد بالا از مدارس یزد را تخریبی فرسوده با الزام به تخلیه و بازسازی مجدد اعلام می‌کند و می‌گوید: مشکل اصلی کمبود فضای آموزشی است به طوری که حتی شاهد وجود مدارس دو شیفت در استان هستیم اما اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز متناسب با وضعیت فضای آموزشی هر منطقه و وضعیت بحرانی مدرسه، دستور تخلیه و جابجایی مدارس را صادر می‌کند.

یزد دارای مساجد و حسینیه‌های زیادی است که بعضاً هر ساله تنها در ماه محرم مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند برای کمبود فضاهای آموزشی از آنها بهره جست.کمبود فضای آموزشی در یزد را در حالی شاهد هستیم که یزد یکی از مهمترین استان‌های کشور در زمینه برخورداری از فضاهای مساجد و حسینیه‌هاست به ویژه حسینیه‌هایی که گاهی هر ساله تا محرم خاک می‌خورند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

آموزش که یکی از نهضت‌های پیامبرمان و هچنین امام حسین (ع) بوده است آیا نباید در مراکزی که مزین به باورهای مقدس دین‌مان هستند جریان داشته باشند تا کمبود فضای آموزشی را در یزد کمتر شاهد باشیم؟

البته این مسئله چنان هم دور از دسترس نیست چرا که در یزد خانه صادقیان که همه ساله به عنوان مرکزی برای برپایی مراسم‌های مذهبی است یک فضای اشتراکی آموزشی و مذهبی است و فضایی است که نه تنها قشر مذهبی بلکه هنرمندان در آن مشغول به علم‌آموزی هستند.

اما شاید یکی از نکات اساسی در بروز چنین حوادثی غفلت مسئولان مدارس باشد چرا که گاهی یک بازدید جزئی مدیران از سقف هم می‌تواند مشکل را پیش‌بینی و با اعلام به مسئولان متولی ضرورت رفع آن را به گوشزد کند به طوری که مدیر کل نوسازی مدارس استان در این رابطه تصریح می‌کند: گاهی مشکل از ناحیه مدیران مدارس و بررسی نکردن پشت‌بام‌ها از سوی این مسئولان است و مدیران حتی گاهاً نیز سقف مدارس را بازبینی و مورد بررسی قرار نمی‌دهند.

وی خاطرنشان می‌کند: برخی از علائم مانند فرسودگی برق کشی، ایزوگام‌ها و مشخص بودن وضعیت نامناسب گچ سقف‌ در مدارس باعث اولویت این مدارس در زمینه بازسازی و مرمت می‌شود.

ذاکر در پایان با اشاره به ابلاغ نشدن میزان اعتبارات سال جاری، تصریح می‌کند: هنوز این اعتبارات مشخص نشده اما از ناحیه اعتبارات ملی یا استانی مدارس و با توجه به اولویت، مرمت و بازسازی با کمک پیمانکاران و اولیا در مدارس انجام می‌شود.

انتهای پیام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار