هفته چهارم دی ماه؛ از ورود دستگاه قضا به سانحه هواپیمای اوکراینی تا صدور حکم متهم پرونده سکه ثامن

تهران (پانا) - ورود دستگاه قضا به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، دستگیری سفیر انگلیس از سوی پلیس در تجمعات اخیر، صدور حکم متهم پرونده سکه ثامن، وقوع سیل در جنوب و جنوب شرق کشور، بروز موج دوم آنفلوآنزا در کشور و محدود شدن ثبت طلاق در دفاتر از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۰۵۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد
هفته چهارم دی ماه؛ از ورود دستگاه قضا به سانحه هواپیمای اوکراینی تا صدور حکم متهم پرونده سکه ثامن

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

وام ازدواج و افزایش کودک همسری

طبق آمار در شش ماهه نخست سال گذشته میزان ازدواج دختران (۱۰-۱۴ سال) ۱۷۴۸۶ مورد، یعنی حدود ۷ درصد از ازدواج‌ها بوده و در شش ماهه نخست همان سال، میزان طلاق دختران (۱۰-۱۴ سال) ۴۳۶ مورد، یعنی حدود یک درصد از طلاق‌ها بوده است. طبق آنچه آمارهای بانک مرکزی نیز اعلام می‌کند، در شش‌ ماهه ابتدایی سال جاری ازدواج افراد زیر ۱۵ سال ۴ برابر کل سال گذشته بود و همین مساله نگرانی‌ها را در حوزه کودک‌همسری چندبرابر کرده است. وام ۳۰ میلیون تومانی ازدواج نیز باعث شده تا ازدواج‌هایی که بعضا نامتعارف است در برخی نقاط کشور افزایش یابد. به طوری که چندی پیش محمد مهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان که از دادن وام ازدواج به کودکان زیر 15 سال انتقاد کرده بود، از افزایش ۴ برابری کودک همسری در پی افزایش وام ازدواج خبر داد. این در حالی است که افزایش وام ازدواج جوانان، یکی از سیاست‌های تشویقی برای افزایش ازدواج است که چندین سال است از سوی دولت و مجلس دنبال می‌شود. محمدمهدی تندگویان با بیان اینکه امسال نیز کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب کرده است که رقم وام ازدواج، برای سال آینده به ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند، گفته است که اگر شرایط بازپرداخت این وام برای جوانان تسهیل شود، به‌طوریکه آنها را به‌دلیل اقساط بالا تبدیل به بدهکاران بانکی نشوند، شاید بخشی از هزینه‌های آنها برای آغاز زندگی مشترک تامین شود.

ورود دستگاه قضا به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی

در پی حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی که در صبحگاه روز چهارشنبه 18 دی ماه رخ داد و منجر به شهادت و جانباختن 176 مسافر و خدمه این پرواز شد، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه طی دستوری به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، جمع آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تاکید قرار داد. همچنین حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز در نامه‌ای به دادستان نظامی تهران خواستار ورود به حادثه سقوط هواپیمایی اوکراین و شناسایی علل و عوامل این حادثه شد.

دستگیری سفیر انگلیس از سوی پلیس

پس از اینکه ستاد کل نیروهای مسلح، در بیانه‌ای علت سقوط هواپیمای اوکراینی را خطای انسانی اعلام کرد، عده‌ای با حضور در مقابل دانشگاه امیرکبیر اقدام به تجمع کردند که سفیر کشور انگلستان نیز در میان تجمع کنندگان بود. مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی در این رابطه اعلام کرد که سفیر کشور انگلستان به همراه فرد دیگری با حضور در میان تجمع کنندگان مقابل دانشگاه امیر کبیر تهران از تجمع کنندگانی که در حال سر دادن شعارهای ساختار شکنانه بودند، فیلمبرداری می‌کرد. با هوشیاری ماموران پلیس امنیت ناجا، سفیر انگلیس شناسایی و به صورت نامحسوس تحت نظر قرار گرفت و در ساعت ۱۹:۱۰ دستگیر و پس از اقدامات اولیه قانونی به نماینده وزارت امور خارجه تحویل شد.

همچنین طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، تاکنون پیکر 123 نفر از قربانیان این حادثه شناسایی شده است.

بروز موج دوم آنفلوآنزا

پس از اینکه در پاییز سال جاری موج اول آنفولانزا در کشور فراگیر شد، حالا به گفته محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت موج دوم ابتلا به آنفلوانزا وارد کشور شده است. گویا، با بیان اینکه ویروس H۱N۱ در کشور ما نسبت به سایر ویروس‌ها غالب بوده خاطرنشان کرد: در هفته گذشته موج دوم ابتلا به آنفلوانزا را ویروس نوع B به خود اختصاص داده است.

او بیشترین گروه سنی مبتلایان به ویروس آنفلوانزا را بین ۵ تا ۱۴، ۲۵ تا ۳۴ و افراد ۶۵ سال به بالا دانست و با بیان این که باید کشورها نسبت به شیوع پاندمی‌ها هوشیار باشند، افزود: در ۱۰۰ سال گذشته پنج مورد پاندمی در ویروس آنفلوانزا رخ داده که پیش بینی می‌شود پاندومی آینده متفاوت‌تر از تمامی گونه‌ها باشد.

صدور حکم متهم پرونده سکه ثامن/ بازداشت 30 نفر در تجمعات اخیر

هفته‌ای که گذشت هجدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه نیز برگزار شد. توضیح درباره دستگیری سفیر انگلیس در تجمعات اخیر، بررسی همه ابعاد سقوط هواپیمای اوکراینی و بازداشت برخی مقصران در پی این حادثه، صدور حکم پرونده سکه ثامن، جزئیات دستگیری عناصر ضدانقلاب در اهواز، توضیح درباره رسیدگی قضایی به ترور سپهبد سلیمانی، بازداشت افرادی در رابطه با کیک‌های آلوده، توضیح درباره گم شدن ۱۸ میلیارد دلار ارز، آخرین اخبار از بازداشت‌شدگان آبان ماه و بازداشت 30 نفر در تجمعات اخیر آخرین اخبار حوزه قضا از زبان غلامحسین اسماعیلی بود.

جنوب و جنوب شرق کشور درگیر سیل

بارش‌های اخیر در جنوب و جنوب شرق کشور باعث وقوع سیل در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان شده است که در پی وقوع سیل در این مناطق 3 نفر در استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان جان خود را از دست دادند. تمامی دستگاه‌های امدادی در این استان‌ها در حال آماده باش و خدمت رسانی هستند. همچنین در پی وقوع سیل در این مناطق، رئیس قوه قضاییه تاکیدات لازم برای رسیدگی فوری به مشکلات مردم در استان‌های سیل‌زده را صادر کرد. همچنین بر اساس اعلام محمدباسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی، 500 روستای استان با سیل اخیر درگیر هستند و راه ارتباطی این روستاها قطع شده و خسارات زیادی به روستاها وارد شده است.

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی درباره وضع اسکان مردم در روستاهای سیل‌زده گفت: برای اسکان مردم سیل‌زده نیروهای امدادی به ویژه نیروهای هلال احمر پای کار هستند و سیل‌زدگان اسکان اضطراری می‌شوند اما مشکلی که اکنون وجود دارد این است که مردم مناطق سیل‌زده از ارائه نشدن خدمات امدادی گلایه‌مند هستند و امکانات اولیه در اختیار آن‌ها نیست.

محدود شدن ثبت طلاق در دفاتر

در اجرای سیاست‌های قوه قضاییه در مبارزه با فساد به تقاضای کانون سردفتران ازدواج و طلاق و موافقت سازمان ثبت با بخشنامه ریاست قوه قضاییه جهت ثبت طلاق در هر یک از دفاتر طلاق محدودیت و سقف معینی تعیین می‌شود. این گفته‌های علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق است که می‌گوید: برخی از دفاتر طلاق با زد و بندهای ناسالم با کارمندان دادگاه خانواده، بدون رعایت مسایل اخلاقی مبادرت به ثبت طلاق می‌کردند و به زوجین اجازه نمی دادند که آنها فرصت فکر کردن داشته باشند و برهمین اساس با این بخشنامه راه فساد کلا مسدود می شود و عدالت برقرار می شود.

رایزنی با دولت برای افزایش اعتبارات حوزه اعتیاد

با توجه به اهمیت پیشگیری و درمان اعتیاد در کشور، مجید رضازاده، معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی از رایزنی برای افزایش میزان بودجه برای حوزه اعتیاد با دولت و سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه پیشگیری اثربخش‌تر است اما از آنجا که وضع درمان معتادان به ویژه معتادان متجاهر از نظر مردم و مسئولان دارای اولویت است به همین علت، عمده اعتبارات به بخش درمان اختصاص می‌یابد و البته بهتر است به حوزه پیشگیری بیشتر توجه شود.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با بیان اینکه در درمان اعتیاد فرد با تمام جنبه‌های جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی افراد روبرو هستیم، خاطرنشان کرد که در درمان اعتیاد به جای شاخه و برگ، باید به ریشه‌ها توجه کرد چون اگر فردی در زمینه جسمی مشکلی پیدا کرد، جنبه‌های اجتماعی و روانی فرد نیز دچار خدشه می‌شود بنابراین بهتر است از عوامل سطحی و واسطه‌ای دور شده و به سمت مسایل ریشه‌ای حرکت کنیم تا نتایج بهتری حاصل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار