دواری: معلمان فقط آموزش نمی دهند و دایما در حال تربیت دانش آموز اند

تهران (پانا) - نادیا دواری، مدیر منطقه 7 در شورای معلمان هنرستان شهید مطهری به موضوع تربیت، در لزوم یادگیرنده بودن معلمان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۰۰۵۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد
دواری: معلمان فقط آموزش نمی دهند و دایما در حال تربیت دانش آموز اند

به گزارش کارشناسی اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش منطقه 7 شهر تهران، جلسه ی شورای دبیرستان هنرستان دخترانه شهید مطهری با حضور نادیا دواری، مدیر منطقه برگزار شد . وی در این جلسه گفت: که پایبندی و علاقه­ مندی معلمان و دانش­ آموزان به مدرسه و احساس افتخار ایشان به مدرسه­ ای که در آن مشغول تدریس یا تحصیل هستند، حاکی از انسجام درونی و یکپارچگی آن مدرسه و موفقیت مدیر مدرسه است. لذا در سند تحول بنیادین صحبت از نگاه و رویکرد تحولی به مدرسه است و اولین تحول در نظام تعلیم و تربیت، تبدیل مدرسه از محیط آموزشی به محیط تربیتی و هم­چنین تغییر معلمین از نقش آموزش ­دهنده­ صرف به نقش تربیت کننده است. یعنی این تحول رخ دهد که کار معلم صرفاً آموزش نیست بلکه معلمین در هر شاخه و رشته­ ی درسی که تدریس می­کنند، در حال تربیت کردن دانش آموزان و توأم با آن تربیت شدن خود هستند و مدرسه و کلاس درس مرحله­ ای از مراحل تربیت دانش­ آموزان است. به لحاظ این­که تربیت دارای دو صورت آشکار و پنهان است.
وی افزود: جهت تغییر مدرسه از محیط آموزشی به محیط تربیتی دو مولفه لازم است: 1. تغییر نگاه مدیریتی و 2. تغییر کتب درسی متناسب با اهداف تحصیلی هر دوره. با توجه به حجم و محتوای زیاد کتب درسی و نگرانی معلمان برای تمام کردن بودجه بندی و برگزاری امتحانات پایانی، دیگر مجالی برای فعالیت­های تربیتی باقی نمی­ماند و مطلب دیگر اینکه متاسفانه نظام تعلیم و تربیت ما متأثر از کنکور است در حالی که کنکور از سازوکارهای وزارت علوم و آموزش عالی است که سایه­ بسیار بدی را بر سر آموزش و پرورش انداخته و در کار تعلیم و تربیت اخلال ایجاد کرده و کار تعلیم دهندگان را تحت­الشعاع خودش قرار داده است.

دواری گفت: درحال حاضر برای دستیابی به تحول در کتب و محتوای آموزشی چهار دوره­ اول و دوم ابتدایی و اول و دوم متوسطه باید بر درس ملی متمرکز شد. درس ملی باید متناسب با اهداف دوره تحصیلی که آخرین بار در سال 1397 با تصویب تاکید برساحت­های شش گانه سند تحول بوده، تدوین شود، لذا باید منتظر این تغییرات خوب بود.
وی گفت: بیشترین بحث­ در تحول رویکرد مدیریتی است که فقط اختصاص به مدیر هنرستان و مدارس ندارد بلکه معلمان نیز مدیران بلا منازع کلاس خویش هستند و علیرغم سختی کار به خاطر فضای رقابتی شکل­گرفته در مدارس، که نشآت گرفته از سازوکارهای آموزش عالی و کنکور است معلمان باید تلاش نمایند این فضای رقابتی را به فضای رفاقتی تغییر دهند و سعی نمایند رقابت را به حداقل و رفاقت را به حداکثر برسانند. پروبال دادن به فضای رقابتی میان دانش آموزان در مدارس، تأثیرات نامطلوب خود را بعدها در جامعه نشان خواهد داد. بیشترین آمار افسردگی، دربین بچه­ هایی است که در بهترین مدارس سطح شهر و در فضای رقابتی بزرگ شده­ اند. این­که در جامعه مواجه با آمار رو به رشد طلاق، پرخاش­گری، بی­ مسئولیتی، خودخواهی­ ها و ... می­شویم به دلیل آن است که به خاطر حجم زیاد کتب و امتحانات پایانی فرصت یاد دادن مهارت­ های زندگی و پوشش دادن و ترمیم و اصلاح تربیت مطلوب در مدرسه فراهم نمی­گردد تا افراد با حقوق یک­دیگر آشنا شده و ملزم به رعایت آن گردند. در حالی که یادگیری مهارت­های زندگی موجب حفظ کیان خانواده و جامعه خواهد بود و لازم است به ­آن توجه خاص شود.

دواری افزود: لذا لازم است ما معلمین به شدت بر جنبه­ تربیت­ شوندگی خویش متمرکز شده و به جای تکیه بر الگوها، روی معیارها و شاخص ها تأکید نماییم. ما وقتی الگو هستیم که در چارچوب شاخص ­ها قرار داشته باشیم، در غیر این­صورت دیگر الگو نخواهیم بود. اگر بر الگو بودن بدون ذکر شاخص­ها اصرار بورزیم در صورت وقوع خطا از الگو، دانش­آموز کل مجموعه­ را به یک چشم دیده و کنار می­گذارد. اما اگر شاخص­ها برای ایشان بیان شده باشد، اساس را زیر سوال نبرده و همه­ی مجموعه را یکسان نمی­بیند، بلکه می­گوید این الگو هم اشتباه کرده وقتی از این شاخص تخطی نموده است. اما متاسفانه ازآن­جا که ما خودمان گاه ضعف داریم قادر نیستیم شاخص­ها را به بچه­ ها بگوییم لذا نه شاخص­ ها، بلکه خود را برای او تعریف می­کنیم. جبران این ضعف با مطالعه و نشستن پای سخنان افرادی است که شاخص­ ها رامطرح می­کنند. خودمان را از شنیدن تئوری­ ها و نظریات جدید محروم نکنیم و در معرض حرف­های متفاوت قراردهیم. باید تربیت شونده­ ی دائمی باشیم تا بتوانیم تربیت کنیم. معلم توسعه یافته می­تواند دانش آموز و دانشجوی توسعه یافته تربیت کند. لذا شورای دبیران و معلمان فرصتی باشد برای کار کردن بر روی مطالب و شاخص­هایی که لازم است تا الگو بودن ما را مستمر نماید و مطابقت با آن­ها را به ما یادآوری کند و این­که ما خودمان را نیازمند اصلاح مداوم بدانیم تا از این طریق انسجام درونی که موجب تربیت یک­پارچه بچه­ ها می­شود، حاصل آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار