رئیس کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:

ستاد توسعه صادرات با ابلاغیه معاون اول آغاز به کار می‌کند

تهران (پانا) - رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید ستاد توسعه صادرات همچون ساختار ستاد تنظیم بازار قرار است که طی روزهای آینده با دستور معاون اول رئیس‌جمهور راه اندازی شود.

کد مطلب: ۱۰۰۴۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
ستاد توسعه صادرات با ابلاغیه معاون اول آغاز به کار می‌کند

حمید زادبوم، در نشست مشترک با فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران گفت: بخشی از تاخیر رخ داده برای حضور و اجرایی شدن اقدامات ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی، به نظام تصمیم گیری در کشور بازمی گردد؛ این در حالی است که سایر کشورهای منطقه خود را از سال‌ها قبل برای حضور در این رویداد بزرگ بین‌المللی آماده کرده‌اند؛ به این معنا که عربستان حدود ۳سال برای حضور در اکسپو خود را آماده می کند و ما در بهمن ۹۷ توانستیم مصوبه حضور را از هیات دولت دریافت کرده و ۷ میلیون دلار برای این اتفاق در نظر بگیریم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: هرچند دیر اقدام شد، ولی کمیته فناوری اطلاعات با حضور معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و تعدادی از نمایندگان شرکت های دانش بنیان برگزار و قرار بر این شد که مسئولیت کمیته اکسپو در اختیار معاونت علمی و فناوری قرار بگیرد؛ با این حال رویداد اکسپو کاملا ملی است و نیاز به یک کار بین بخشی دارد؛ از همین رو ما باید میز فناوری اطلاعات را فعال‌تر کنیم تا در همه حوزه ها حضور پیدا کنند تا یک کار بین بخشی و موفقیت آمیز شکل بگیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در تلاش است که شکل مجوزهای نمایشگاهی را تغییر دهیم؛ این در حالی است که در خصوص شکل برگزاری نمایشگاهها و اینکه تشکل‌ها متولی باشند یا مجریان نمایشگاهی، اختلاف نظر جدی وجود دارد؛ در حالیکه وزارت صنعت نمی‌خواهد مجوزهای نمایشگاهی خرید و فروش شود؛ اما به هر حال این بستگی به اتحادیه ها و تشکل ها دارند.

زادبوم برای حمایت از صادرات محصولات ICT اعلام آمادگی کرد و گفت: تلاش میکنیم مسیری که برای اجرایی سازی آیین نامه صادرات نرم افزار باید طی شود، سریعتر انجام شود و کمیته ماده ۱۵ نیز در مسیر اجرایی سازی قرار گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص حضور فعالان ICT در خارج از کشور و نحوه حمایت دولت نیز، گفت: این موضوع مورد توجه هم سازمان توسعه تجارت ایران و هم معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قرار دارد و از بخش خصوصی می‌خواهیم که مدل پیشنهادی خود برای این حمایت را ارایه دهند؛ چراکه کار در حوزه ICT کاملا خاص است و باید فعالان در این حوزه کمک کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: ستاد توسعه صادرات همچون ساختار ستاد تنظیم بازار قرار است که طی روزهای آینده با دستور معاون اول رئیس‌جمهور راه اندازی شود؛ بر این اساس تمامی دستگاه های مرتبط و درگیر با صادرات در این کمیته حضور دارند و فعالان بخش ICT نیز میتوانند مشکلات خود را برای پیگیری به ستاد ارجاع دهند.

زادبوم با تایید عادی نبودن شرایط اقتصادی کشور تاکید کرد: نظام اداری کشور، به صورت کارمندی اداره می شود و بخش خصوصی است که باید به کارمندان دولتی تلنگر وارد کند؛ چرا که شرایط جنگی است و در شرایط جنگی نمی‌توان به شکل عادی به سربازخانه در یک ساعت مشخص رفت و آمد کرد. در این شرایط ویژه بخش خصوصی باید دایم مطالبه داشته باشد تا اقدامات مورد نظر انجام شود؛ در غیر اینصورت کارمندان علاقه مند هستند مسیر عادی روزانه را طی کنند. ولی شما نیز باید مطالبات را صریح‌تر بیان کنید و حتما به ما طرح و برنامه دهید.

وی افزود: در بحث پایانه های صادراتی بخش‌خصوصی می‌تواند برنامه ارایه دهید تا در راستای اجرایی سازی آن تلاش کنیم؛ ضمن اینکه می‌توان تجربیات یکدیگر را برای حضور صادراتی در خارج از کشور نیز در میان بگذاریم.

زادبوم در خصوص همایش صادراتی در حوزه ICT عنوان کرد: سازمان این آمادگی را دارد میزبان این همایش باشد؛ ولی باید برای آن برنامه ریزی کرد. حتی میتوانیم جلسات مشترکی نیز با معاونت علمی و همچنین وزارت ارتباطات داشته باشیم و به نظر من میتوان سازمان شهرک های صنعتی صنایع کوچک و متوسط را نیز در این زمینه دخیل کرد.

وی اظهار کرد: در بحث تعهد ارزی آیین نامه‌ای در خصوص بحث محصولات خدماتی در حال تنظیم است و در کمیته ماده ۱۹ نیز تصمیماتی در مورد تعهد ارزی خدمات فنی مهندسی اتخاذ شده که باید برای موضوع خدمات و محصولات ICT نیز اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد و باید جداگانه آن را مورد بررسی قرار داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار