مرحله کشوری اولین المپیاد مهارتی  ویژه هنرجویان هنرستانهای کاردانش برگزار شد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گزارشی از برگزاری اولین المپیاد مهارتی ویژه هنرجویان هنرستان‌های کاردانش که روز گذشته برگزار شد، ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۰۰۴۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
مرحله کشوری اولین المپیاد مهارتی  ویژه هنرجویان هنرستانهای کاردانش برگزار شد

مرحله کشوری سه آزمون "برق ساختمان" در زمینه صنعت، "طلا و جواهرسازی" در زمینه هنر و "تعمیر موتور تراکتور" در زمینه کشاورزی به روشی جدید با عنوان المپیاد مهارتی کاردانش با حضور علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه، مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر فنی‌حرفه‌ای و کاردانش، مهدی شرفی سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز و تعدادی از مسئولان وزارتی و استانی روز گذشته در کرج و به طور همزمان در سراسر کشور اجرا شد.

به گفته مصطفی آذرکیش، سنجش کیفیت آموزش‌های مهارتی و ارتقای سطح مهارتی هنرجویان و هنرآموزان، یهره‌گیری از فنآوری‌های حوزه IT در برگزاری آزمون‌های کشوری، شناسایی نخبگان مهارتی در زمینه‌های مختلف در سطح ملی و استفاده از ایشان در المپیاد ملی مهارت، ترویج فرهنگ کار، تولید، مهارت‌آموزی و کارآفرینی، ارتقای سطح کیفی پروژه‌های مهارتی ارائه شده در آموزش‌های مهارتی هنرستان‌ها، آماده‌سازی فرآیند آموزشی در راستای چارچوب صلاحیت حرفه‌ای مبتنی بر قانون نظام آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، توسعه مشارکت با دستگاه‌های متولی مهارت در بخش استانداردسازی کیفیت آموزش و سنجش مهارت در راستای اهداف برنامه درسی ملی و اسناد بالادستی، ارتقای سطح کیفیت سنجش مهارتی براساس استانداردهای آموزشی جهانی برای هنرآموزان، معرفی توانمندی هنرجویان و قابلیت‌های هنرستان‌ها و ایجاد رقابت سالم در بین هنرجویان و پویایی و نشاط در بین مدیران و هنرآموزان هنرستان‌ها از جمله اهداف برگزاری این المپیاد بوده است.

او درباره نحوه اجرای اولین المپیاد مهارتی ویژه هنرجویان هنرستان‌های کاردانش گفت: «در سه سطح منطقه‌ای، استانی و کشوری برنامه‌ریزی شده است. تفاوت عمده این روش اجرا مربوط به نوع گزینش هنرجویان است. در این روش انتخاب هنرجویان صرفاً از آزمون عملی مهارت بوده و منتخبان آزمون تئوری ندارند. همچنین در دو آزمون برق ساختمان و تعمیر موتور تراکتور برای اولین بار هنرجویان به صورت تیمی (2 نفره) در آزمون شرکت می‌کنند تا علاوه بر سنجش مهارت تخصصی، شایستگی‌های غیر فنی هنرجویان از قبیل کار گروهی و تقسیم کار خلاقیت و ... ارزشیابی شود.»

طبق اعلام مدیرکل دفتر فنی‌حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادارات کل آموزش و پرورش تا خرداد سال 98 مرحله منطقه‌ای و استانی را با برگزاری آزمون عملی انجام و نفرات برتر خود را به این دفتر معرفی کرد‌ه‌اند که اکثر این هنرجویان پایه یازدهمی هستند. آذرکیش افزود: «در آزمون برق ساختمان 64 شرکت‌کننده از 32 استان، در آزمون تعمیر موتور تراکتور 38 شرکت کننده از 19 استان و در آزمون طلا و جواهرسازی 18 شرکت کننده از 18 استان به مرحله کشوری معرفی شدند.»

او درباره برگزاری مرحله کشوری هم گفت: «با توجه به دیدگاه‌های جدید در برگزاری مسابقات و با تکیه بر فناوری‌های نوین موجود، شیوه آزمون در این مرحله دستخوش تغییرات اساسی شده و شاهد تجربه‌ای متفاوت برای اولین بار در برگزاری مسابقات خواهیم بود. در این روش هنرجویان منتخب در کارگاه‌های عملی استان خود حضور یافته و پس از دریافت سوال مشترک که بصورت همزمان بر روی ftp ادارات کل قرار می‌گیرد، به رقابت می‌پردازند. داوران در استان البرز (مجری این مرحله) حضور یافته و به صورت آنلاین تمامی شرکت‌کنندگان را مانیتور کرده و شاهد انجام زنده کار توسط ایشان خواهند بود. علاوه بر این از مراحل انجام کار توسط فیلمبردار، فیلم و عکس تهیه می‌شود و نیز بخاطر افزایش ضریب امنیت آزمون، ناظری از اداره حراست اداره کل در محل حوزه حضور یافته تا سلامت انجام فرایند آزمون را توسط خود هنرجویان تایید کند. نهایتا فیلم و عکس تهیه شده در سامانه ftp توسط استان‌ها بارگزاری شده و یکی از ملاک‌های داوری قرار می‌گیرد. همچنین در محل حوزه، یک هنرآموز تخصصی برای هماهنگی با داوران و پاسخگویی نیاز تجهیزاتی و موارد مصرفی شرکت‌کنندگان و یک کارشناس امور رایانه برای رفع مشکلات احتمالی در برقراری ارتباط آنلاین و بارگزاری فایل‌های در ftp حضور خواهند داشت.»

آذرکیش ادامه داد: «استفاده از تکنولوژی‌های نوین در خدمت برگزاری بهینه، انتخاب هنرجویان از آزمون عملی بجای گرینش از آزمون تئوری، حضور هنرجویان منتخب در محل هنرستان و ایجاد جنب و جوش و پویایی در بین سایر هنرجویان، عدم اعزام ناظران و داوران به استان‌ها و یا جابجایی شرکت‌کنندگان بین استان‌ها (کاهش هزینه و یا خطرات احتمالی ایاب و ذهاب)، کاهش هزینه‌های برگزاری بصورت متمرکز (عدم خرید تجهیزات و مواد مصرفی) و حضور حداکثری تمامی استان‌های مجری و گرینش‌نشدن استان‌های برتر از جمله مزیت‌های برگزاری المپیاد به این روش است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار