سیدضیا هاشمی *

سوگ عظیم و فاجعه عظیم‌تر

رویداد تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی فاجعه عظیمی است که قابل مقایسه با هیچ رخداد مشابهی نیست. جان‌باختن بیش از 170 انسان بیگناه، از جمله ده‌ها نخبه ملی و داغدار شدن خانواده‌های آنان، عزادار شدن ملت بزرگ ایران و چند ملت دیگر و سایر عوارض این فاجعه دردناک سوگ بزرگی است که جامعه ما را در این روزها بیش از گذشته سوگوار کرده است.

کد مطلب: ۱۰۰۴۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد

این رخداد تلخ در پی حوادث سوزناک دیگر از جمله: شهادت سردار سلیمانی و جان‌باختن ده‌ها نفر از هموطنان در کرمان که بار غم بسیار سنگینی بردل میلیون‌ها ایرانی گذاشته بود؛ ایرانیانی که در جریان تشییع شکوهمند و تاریخی فرزند قهرمانشان حاج قاسم سلیمانی نشان دادند که تا چه میزان نسبت به سرمایه‌های گرانقدر انسانی‌شان قدردان و در مورد امنیت و استقلالشان حساس و همدل هستند. ولی مع‌الاسف فاجعه‌ای عظیم‌تر از سقوط هواپیما در این ماجرا رخ داد و آن چیزی نیست جز تعلل یا تخلف در بیان بهنگام واقعیت ماجرا که به سقوط اعتماد مردم به روند اطلاع‌رسانی رسمی در زمینه رویدادهای حساس و بحرانی انجامید.
تأخیر سه شبانه‌روزی برای انعکاس واقعیت، آنهم پس از طرح شبهات و تحلیل‌های فراوان در کشورهای دیگر و انعکاس اخبار مربوط به نحوه سقوط هواپیما از زبان رؤسای آن کشورها، ضربه بسیار شدیدی به اعتبار رسانه‌های داخلی و اعتماد مردم به مدیران حوزه‌های نظامی، امنیتی و اطلاع‌رسانی وارد کرد. مردم ایران و حتی دست‌اندرکاران رسانه‌ها پذیرش اینکه جزئیات و واقعیت رویداد بزرگی مثل سقوط یک هواپیمای بزرگ در کنار شهر تهران برای مسئولان مخفی بماند یا روشن شدنش نیاز به گذشت چند روز داشته باشد، بسیار دشوار است.

طبعاً این سؤال جدی مطرح می‌شود که آیا مسئولان امر واقعیت ماجرا را نمی‌دانستند یا نمی‌خواستند صادقانه به مردم اطلاع دهند؟ پاسخ این سؤال هر چه باشد، مخاطبان نمی‌توانند به سادگی با آن کنار بیایند. اگر واقعیت ماجرا مکتوم مانده باشد، اولاً مسئولانی که در جریان واقعه بوده‌اند باید پاسخگو باشند و ثانیاً فرآیندهایی که مانع اطلاع دیگران شده و به اطلاع‌رسانی غلط انجامیده است، باید اصلاح شوند و اگر مردم محرم شناخته نشده­‌اند و عزمی برای اطلاع‌رسانی دقیق نبوده است، در آن صورت اصلاح رویکرد‌ها و روند‌ها ضرورتی مضاعف می‌یابد. در هر حال این اتفاق و نحوه اطلاع‌رسانی آن فاجعه‌ای بی‌سابقه را برای جامعه ما رقم زده است. در این فاجعه بزرگ، جامعه ما نه‌تنها تعداد زیادی از عزیزانش را از دست داد که سرمایه‌های ارزشمند انسانی ما بودند بلکه سرمایه عظیم اجتماعی هم در کشور ما بشدت آسیب دید. سرمایه‌ای که بسیار به زحمت و به کندی به‌دست می‌آید ولی خیلی سریع آسیب می‌بیند یا از دست می‌رود. بنابر این علاوه‌بر خانواده­‌های جانباختگان عزیز و فقید که عزادار سوگی عظیم شده‌اند، کل ملت و جامعه ایران دچار یک آسیب بزرگ و فقدان بارز در سرمایه و اعتماد اجتماعی شده‌اند.

در این میان رسانه‌های وطنی بیش از همه آزردگی دارند چون هم به‌عنوان بخشی از جامعه بزرگ ایرانی در فقدان جمعی کثیر و ارزشمند از هموطنان سوگوارند و هم به‌عنوان کنشگران حوزه اطلاع‌رسانی شرمنده هموطنان و مخاطبان خود هستند که نتوانستند به‌شکل شایسته به ایفای نقش خود بپردازند و وظیفه خود را در قبال آنان به انجام برسانند؛ اگرچه به‌دلیل عدم‌دسترسی به اطلاعات دقیق در این زمینه، آنهم در روزهای حساسی که غلبه فضای امنیتی در سطح منطقه، دستیابی به داده‌های کامل را با محدودیت شدیدتری مواجه ساخته بود و از این جهت محدود و معذور بودند.
در هر حال در این روزها که همه ایرانیان دلشکسته و غمگین‌اند، بروز این سوگ و فاجعه عظیم را به همه هموطنان بویژه خانواده‌های داغدار مسافران هواپیما تسلیت می‌گوییم و اعتذار و شرمندگی خود را به محضرشان اعلام و آرزو می‌کنیم این حادثه تلخ به نقطه عطفی در اصلاح رویکرد‌ها و رویه‌های غلط ارتباط با مردم تبدیل شود.

*مدیر عامل ایرنا

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار