ژن‌ها باعث چاقی‌اند یا سبک زندگی؟

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که DNA آنها باعث چاقی‌شان است اما بنا بر بررسی‌های تازه محققان بیمارستان لنوکس‌هیل در آمریکا، سبک زندگی ناسالم بیش از ژن‌ها در ابتلا به چاقی‌ نقش دارد.

کد مطلب: ۱۰۰۴۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
ژن‌ها باعث چاقی‌اند یا سبک زندگی؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محققان آمریکایی با بررسی بیش از ۲۵۰۰ آمریکایی، از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۰ به این نتیجه رسیدند که سبک زندگی ناسالم در مقایسه با ژن، نقش مهم‌تری در ابتلا به چاقی یا اضافه وزن دارد.

این محققان با استفاده از فناوری مدرن توانستند بر اساس ویژگی DNA هر یک از داوطلبان شرکت‌کننده در آزمایش، شاخص خطر چاقی هر کدام از آنها را تعیین کنند.

آنها همچنین شاخص توده بدنی این افراد را در گذر زمان بررسی کردند تا بتوانند معیاری از مقدار وزن و تناسب اندام آنها به‌دست آورند. محققان در پایان این بررسی دریافتند، تناسب اندام بهتر از ژنتیک می‌تواند پیش‌بینی کند که شاخص توده بدنی فرد به مرور زمان تا کجا افزایش خواهد داشت.

این محققان معتقدند که ژنتیک می‌تواند نقشی در چاقی داشته باشد اما عوامل دیگر، از جمله سبک زندگی ناسالم، اثر تعیین‌کننده بیشتری دارند. بنابراین شاخص توده بدنی افراد که با تقسیم وزن بر قد فرد به‌ دست می‌آید، می‌تواند نشان دهد که فرد در آینده چقدر چاق خواهد شد.

بسیاری از افراد بر این باورند که ژنتیک نقش مهم‌تری در چاقی دارد اما بررسی‌های این محققان نشان داد، فرقی نمی‌کند که کد ژنتیکی بدن‌تان حاوی چه دستورهایی باشد، سبک زندگی سالم می‌تواند تناسب اندام‌تان را حفظ کند. در اینجا منظور از سبک زندگی سالم، مصرف غذاهای سالم و ورزش‌های روزانه است.

خطر ژنتیک در ایجاد چاقی فقط در افرادی ممکن است مهم باشد که به مشکلات نادر ژنتیکی چاق‌کننده مبتلا هستند. اما بیشتر مردم به دلیل پیروی از سبک زندگی ناسالم، مانند ورزش نکردن و خوردن غذاهای پرکالری به چاقی مفرط مبتلا می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار