حال و هوای شکل‌گیری مسابقات قرآن، عترت و نماز در گفتگو با دو تن از بنیانگذاران این مسابقات

تهران (پانا) - یکی از مسابقات مشهور و شناخته شده در میان فرهنگیان، مسابقات قرآن، عترت و نماز است. این مسابقات از سطح مدارس و مناطق آغاز شد وبه همت فرهنگیان برگزاری آن تا سطح کشوری کشیده شده است.

کد مطلب: ۱۰۰۴۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
حال و هوای شکل‌گیری مسابقات قرآن، عترت و نماز در گفتگو با دو تن از بنیانگذاران این مسابقات

حسن بنیادی که یکی از بنیانگذاران مسابقات قرآن و عترت و نماز است، درباره فرآیند شکل گیری این مسابقات می گوید: سال۷۵ شروع این فعالیت در شهر تهران است. در آن زمان تفسیر قرآن و جزء یک را داشتیم و در همان زمان بسیار استقبال شد و شرکت کننده زیادی داشتیم.
او می افزاید: ‌شروع این کار سخت بود چون جوایزمان دم دستی بود و امکانات آنچنانی نداشتیم. بعد از آن کلاس های قرآن و حفظ برای فرهنگیان گذاشته شد. اما خوشحالم که اکنون هم همان شور و شوق هست و تفاوتی نکرده اما آرزوی من این است بیش از این ترقی پیدا کند. باید امروز همانند اوایل انقلاب این مسابقات احیا شود و با همان شور و نشاط شاهد حضور همه فرهنگیان باشیم تا تاثیرگذار باشد. البته این ایده هایی است که آرزوست اما شدنی است.


بنیادی پیشنهاد می کند پیگیری این فعالیت از مناطق شهر تهران بیشتر شود. او می گوید: اگر مناطق فعال شوند قطعا به این آرزوی خوب می رسیم زیرا مناطق همانند خوشه هایی هستند که اگر به ثمر بنشینند، ثمره اش را استان می برد و بعد از آن در سطح کشوری هم استفاده می کنند. باید در مدارس بخوبی اطلاع رسانی شود و صدا و سیما وظایفش را انجام دهد تا اطلاع رسانی بخوبی انجام شود.
وی درباره اهمیت داشتن قانون مسابقات در حوزه قرآن و عترت و نماز می گوید: تعدد مسابقات حفظ و قرائت و تفسیر و ترجمه مهم است اما اینکه هر کدام از اینها را چگونه کادربندی کنیم و ارتقا ببخشیم نیز مهم است. اینکه چگونه قانون برای شرکت کنندگان تسهیل کننده باشد، اهمیت دارد. ما که نتوانستیم و زورمان نرسید اما امیدوارم نسل بعد از ما کاری کنند که همه فرهنگیان اعم از معلم شیمی و فیزیک و ریاضی هم حضور پیدا کنند. آنچه اهمیت دارد این است که هرکدام از افراد اگر توانستند در این حوزه گامی بردارند و موفقیتی کسب کنند یک درجه ای در پرونده تشکیلاتی او ثبت شود، وگرنه اینکه ۴۰ سال کسی ممکن است نفر اول باشد اما این مهم باید در پرونده اش ثبت و ضبط شود. در واقع ما نیازمند یک قانون برای مسابقات هستیم. می توان جایگاه ارتقا شغلی برایش فراهم شود و این الگوها ایجاد انگیزه می کنند.


حسینعلی شریف، یکی از داوران بخش اذان این دوره از مسابقات قرآن و عترت و نماز است که یکی از بیانگذاران این مسابقات است و درباره نحوه شکل گیری این مسابقات می گوید: از سال ۶۰ در خدمت آموزش و پرورش بودم و در داوری و برنامه ریزی و طراحی مسابقات شرکت می کردم. اکنون که این مسابقه را از زمانیکه شروع کردیم با اهدافی که داشتیم، مشاهده می کنم خداراشکر می کنم کسانی که اهل بودند مسئولیت را گرفتند و هرسال کاربهتری ارایه کردند. این مسابقات توسعه پیدا کرده است و جدیدترین مسابقات برای مربیان برگزار می شود و روز به روز بهتر شده و گسترش پیدا کرده و نواقص برطرف شده است.
او می گوید: در ابتدا مسابقات دانش آ‌موزی را از سال ۵۶ تا ۶۷ در یکی از مدارس تهران برگزار کردیم. درسال ۵۸ و بعد از انقلاب به منطقه۱۴ رفتم و با جمعی مسابقه را برگزار کردیم و مسابقات بصورت منطقه ای برگزار شد. مسابقات در خیابان پیروزی و کانون انصار برگزار شد و افرادی چون مقام معظم رهبری و شهید بهشتی و بزرگانی چون شهید رجایی آمدند و برنامه را دیدند.
شریف می افزاید: بعد از‌آن، در زمان زاهدی که معاون پرورشی وقت استان تهران بودند این مسابقات را استانی کردیم. سال حدود ۶۰ بود. بعد از آن هم مسابقه کشوری شد و اکنون بچه هایی که آن زمان به عنوان دانش‌آموز شرکت می کردند اکنون خودشان از بزرگان حوزه قرآن، عترت و نماز هستند و خیلی از بچه ها هم به شهادت رسیدند. این مسابقات بسیار برکات داشته است و این مراسم به گونه ای بود که بچه های قٰرآنی خود را شناختیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار