چهار شکارچی متخلف در تالاب کانی‌برازان دستگیر شدند

ارومیه (پانا) - ماموران یگان حفاظت این اداره در ضلع شمالی تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان چهار شکارچی متخلف را دستگیر کردند.

کد مطلب: ۱۰۰۴۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد

فاروق سخنور رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در این زمینه اظهار کرد: این شکارچیان متخلف به قصد شکار پرندگان در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» به ضلع شمالی این تالاب رفته بودند که با هوشیاری ماموران یگان حفاظت دستگیر شدند.

او همچنین با اشاره به اینکه هرگونه شکار و صید در تالاب‌ها ممنوع است، اضافه کرد: از این شکارچیان متخلف چهار قبضه اسلحه شکاری کشف و ضبط و به علت اقدام به شکار در یک منطقه تالابی و حفاظت شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی این شهرستان معرفی شدند.

سخنور عنوان کرد: این شکارچیان متخلف با توجه به بارش برف سنگین و سفیدپوش شدن مناطق حاشیه تالاب «کانی‌برازان» در چند روز اخیر از فرصت استفاده کرده و شبانه خود را به حاشیه این تالاب رسانده بودند که با همکاری جوامع محلی و هوشیاری ماموران یگان حفاظت شناسایی و دستگیر شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به حضور بیش از ۳۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» بیان کرد: این پرندگان شامل خوتکا، فیلوش، اردک سرسبز، غاز خاکستری، تنجه و دسته‌های چندصدتایی از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله آووست، خروس‌کولی، حواصیل، پلیکان، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک‌های ارده‌ای، سرحنایی و بلوطی است.

تالاب «کانی‌برازان» با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود؛ به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد آن این تالاب در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

براساس آخرین بررسی‌ها ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده‌است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد؛ از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

انواع نادری از پرندگان همچون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، در این تالاب دیده می‌شود.

تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده در کانی‌برازان شناسایی شده که بیشتر آنها از خانواده «اسفناج/ Chenopodiaceae» و «گندمیان/ Graminae» است؛ گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

علاوه‌بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»، تالاب‌های دایمی حسن‌خان و قوپی‌باباعلی و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در مهاباد وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار