برگزاری نشست تخصصی بررسی ابعاد زندگی و فعالیتهای میرزا تقی خان امیر کبیر درمدرسه دارالفنون تهران

اسلامشهر (پانا) - آئین گرامیداشت سالگرد شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش،اساتید تاریخ شناس دانشگاهی واهالی فرهنگ در سالن اجتماعات مدرسه دار الفنون تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۰۳۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نشست تخصصی بررسی ابعاد زندگی و فعالیتهای میرزا تقی خان امیر کبیر درمدرسه دارالفنون تهران

در ابتدای این میزگردتخصصی،احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی بیان کرد:امیر کبیر دردوره ای از تاریخ کشور ما ودر زمان جنگ ایران و روس و انعقادقراردادهایی که منجر به جداشدن بخشهایی از کشور ما شد،نظریه پردازی اندیشمند بود .

او در ادامه اظهار کرد:در برهه ای که روستای تهران به شهر تبدیل شد و روسیه و دیگر کشورها جواب مواردعلمی مارا نمی دادند،ما مدرسه داشتیم و برای کسب علم و دانش و یادگیری افراد را به خارج می فرستادیم و امیر کبیر ازاین گروه آنهایی را که دارای تعهدخاص بودند در دارالفنون به کار گرفت.

در بخش دیگری ازاین جلسه جمشید کیان‌فر نویسنده ،پژوهشگرو نسخه‌پژوه ایرانى در سخنانی به بررسی شیوه کتاب شناسی امیر کبیر پرداخت و اظهار کرد:ما برای دوره قاجار از کتاب مستقلی برخوردار نیستیم زیرا مورخان در آن دوره جمعی دولتی وگروهی هم در رابطه با آقا خان نوری بودند ولیکن در دوران بعد تاکنون کتب و مقالاتی در رابطه با امیر کبیر به رشته نگارش درآمده است.

سپس حسین آبادیان استادگروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ومحقق تاریخ معاصر ایران، نیزدر سخنانی بیان کرد: مدارس فنی و حرفه ای دوران صدارت امیرکبیر را با شکل گیری انقلاب صنعتی در انگلیس و آلمان برابر بود.

او در ادامه با انتقاد از این موضوع که حضور دانش آموزان در مدارس فنی و حرفه ای به منزله تنبلی تلقی می شود، و فقط رشته ریاضی و تجربی مهم است، افزود:امیر کبیر با تأسیس دارالفنون در آن دوران خواست این باور نادرست حضور در مدارس فنی و حرفه ای راعوض کند واو در کنار آموزش به بحث پرورش جسم دانش آموزان هم اهمیت می داد.

آبادیان تصریح کرد:از سال 1320 در کشور ایران هر وزارتخانه در کنار سازمان خود یک مدرسه فنی حرفه ای هم داشت که ازنقش بسزایی در تربیت افراد متخصص برخوردار بود.

استادگروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد:امیر کبیر با انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه سعی نمود،تجربیات نیروهای تحصیلکردگان خارج و اطلاعات علمی در آن دوران را به مردم آگاهی دهد.

مسعود بهرامی مدیر مدرسه دار الفنون نیز در سخنانی به تشریح رویکردهای مدرسه پرداخت و عناوین آن را شامل،کارکرد گنجینگی و موزه تعلیم و تربیت،قطب گردشگردی تعلیم و تربیت تهران،میزبانی ازاردوهای آموزشی با تشکیل کلاسهای گوناگون،میعادگاه فرهنگیان ،محل تجمیع دست اندرکاران تعلیم و تربیت ، بهره مندی از کتابخانه عمومی و تخصصی و برگزاری گردهمایی ماهانه امیر کبیر شناسی با حضور اساتید علمی برشمرد.

او در ادامه افزود :امروز اولین گرامیداشت مقام شامخ میرزا تقی خان امیر کبیر را برگزار نمودیم ودر سال آینده با کارکرد بین المللی این حرکت تاریخی،علمی را ادامه خواهیم داد.

در حاشیه این برنامه کودکان و نوجوانان در کارگاه های نقاشی،خانه بازی کودکان،آموزش قلم ورزی و شعر و داستان وبازی رایانه ای آثاری را ارائه و در نهایت از برگزیدگان این کارگاه ها تجلیل بعمل آمد.

خبرنگار: محیا فرهمند نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار