مدیر هسته گزینش اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در گفت و گو با پانا:

تلاش کرده ایم کار را بر اساس کرامت انسانی و رعایت اخلاق کریمه پیش ببریم

اهواز (پانا)-مدیر هسته گزینش اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: همواره تلاش کرده ایم کار را بر اساس کرامت انسانی و رعایت اخلاق کریمه که مدنظر حضرت امام "ره" بوده است پیش ببریم وعدم اجازه ورود به بعضی افراد به معنی مشکل دار بودن و عدم احراز شرایط گزینش بر آن ها نیست.

کد مطلب: ۱۰۰۳۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
تلاش کرده ایم کار را بر اساس کرامت انسانی و رعایت اخلاق کریمه پیش ببریم

به مناسبت فرارسیدن هفته گزینش و انتخاب هسته گزینش اداره آموزش و پرورش خوزستان و مدیر آن به عنوان مدیر برتر هسته گزینش کشور توسط وزارت آموزش و پرورش طی دوسال پیاپی، فرصتی دست داد تا با جواد عباسی به گفت و گو بنشینیم.

عباسی در این باره بیان کرد: ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سپهبد سلیمانی، با عنایت به اینکه هفته گزینش با تشییع و وداع مردم با سردار مقارن شد، آغاز هفته را که از 15 دی ماه هر سال هست متبرک به نام و یاد شهدا می کنیم.
اوبا اشاره به اخلاص منحصر به فرد سردار شهید سلیمانی ادامه داد :همانطور که سردار وظایف خود را به نحو شایسته ای انجام داد و در دل های ایرانیان جاودانه شد، ما نیز در این هفته با این شهید والامقام و سایر شهدای اسلام تجدید بیعت کرده و در امر تعلیم و تربیت و انتقال ارزش ها به دانش آموزان گام های استوار برمی داریم.

عباسی با اشاره به تاریخچه و هدف تشکل گزینش از سوی حضرت امام عنوان کرد: در 15 دی 1361 با صدور فرمان امام راحل مبنی بر تنقیح و پالایش گزینش، با توجه به مشکلاتی که در فرآیند گزینش وجود داشت کمیته های قبل منحل و با حضور افراد صالح، با ایمان و با تقوا که سخت گیر و تندخو نباشند از سویی سهل انگار و مسامحه کار هم نباشند و با اخلاق کریمه گزینش واقعی و شایسته را انجام دهند نهاد گزینش رسما تشکیل شد.

او تاکید کرد: ما نیز وظیفه داریم بر چارچوب و اساس فرمان حضرت امام "ره" و ضوابط و مقرارتی که مجلس تصویب کرده است در انتخاب نیروهای کارآمد، متعهد و اصلح برای خدمت در مسیر نظام تعلیم و تربیت گام برداریم چرا که نیروی انسانی مهم‌ترین رکن هر دستگاه است.

مدیر هسته گزینش اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه یادآورشد:با توجه به اهمیت و حساسیت کار همواره سعی ما بر این بوده که دو اصل را در کار خود مد نظر داشته باشیم: حق نظام و حق مردم.عباسی دراین خصوص توضیح داد:حق نظام یعنی ضوابط و مقرارتی که قانون تعیین کرده و نیروی انسانی باید براساس این شرایط در آموزش و پرورش جذب شود.

او همچنین بیان کرد: از سویی دیگر رعایت حق مردم یا حق الناس بر دستور کار ما قرار دارد به نحوی که در بررسی های پرونده ای با اعمال سلایق شخصی، جناحی یا گروهی و یا قضاوت های نادرست باعث تضییع حق افراد در مسیر جذب در دستگاه آموزش و پرورش نشویم چرا که بر اساس تعالیم دین مبین اسلام و توصیه های معصومین علیهم السلام حق الناس گناهی نابخشودنی ست. بنابراین تلاش ما براین است که همانطور که حق نظام را ادا می کنیم حق الناس را هم مدنظر قرار دهیم.
و برهمین اساس سعی کرده ایم کمترین ریزش را دشته باشیم.

عباسی با توضیح فرایند گزینش نیرو در آموزش و پرورش افزود: پروسه کار ما در گزینش این است که با معرفی افراد از طریق اداره کل آموزش و پرورش به هسته گزینش، پس از استعلامات، تحقیقات، مصاحبه و در آخر نظردهی که بر اساس اعلام رای ۳ عضو هسته صورت می پذیرد فرد اجازه ورود یا عدم ورود به دستگاه آموزش و پرورش را پیدا می کند.

او بیان کرد:بدلیل حساسیت کار نظام تعلیم و ترتیب و نقش اثرگذاری معلمان بر دانش آموزان، از ورود افرادی که شرایط لازم را ندارند ممانعت به عمل خواهد آمد چرا که آسیب های جبران ناپذیری را وارد خواهند کرد. برهمین اساس هسته گزینش با اجرای ضوابط و مقررات وظیفه دارد در انتخاب افراد اصلح تمام توان خود را بکار گیرد.

مدیر هسته گزینش اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در پاسخ به این سؤال که معیارهای سیاسی، اعتقادی و اخلاقی افراد چگونه سنجیده می‌شود، گفت: تمام معیارهای اخلاقی، اعتقادی و سیاسی در مواد قانون آمده است که متقاضی چه معیارهایی داشته باشد. در قانون ضوابط عمومی و ضوابط انتخاب اصلح داریم که ضوابط عمومی شامل؛ اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، التزام عملی به احکام اسلام، اعتقاد و التزام به ولایت‌فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی و تجاهر فسق، عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی، هواداری از احزاب و سازمان‌ها و گروه‌هایی که غیرقانونی بودن آن‌ها از طرف مقامات صالحه اعلام‌شده و یا می‌شود، مگر اینکه توبه ایشان محرز شود، عدم سابقه محکومیت کیفری مؤثر عدم اعتیاد به مواد مخدر است.

مدیر هسته گزینش اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با توضیح چرایی اعمال برخی از محدودیتهای گزینشی یادآورشد:نکته ای که ذکر آن حائز اهمیت است این است که عدم اجازه ورود به بعضی افراد به معنی مشکل دار بودن و عدم احراز شرایط و دید منفی گزینش بر آن ها نیست، بلکه محدودیت ظرفیت پذیرش امکان ورود همه معرفی شدگان را نداده و هسته از بین مجموعه ای از بهترین افراد، ملزم به انتخاب افراد شایسته تر و اصلح است.

در واقع گزینش فقط به کسانی که دارای موارد خاص و حادی باشند که متناسب با اهداف آموزش و پرورش نبوده و البته وجود این موارد پس از بررسی و تحقیق از منابع موثق محرز گردیده است اجازه ورود به دستگاه نخواهد داد.

عباسی با ارایه گزارشی از عملکرد و اقدامات این اداره بیان کرد:در سال گذشته حدود ۲۶۷۶۰ پرونده به هسته گزینش آموزش و پرورش خوزستان معرفی شد که از این میزان، ۱۱۱۱۰ پرونده به مرحله نظردهی و ابلاغ رای رسید. جهت بررسی ۱۱۱۱۰ پرونده از ۴۶۱۹۸ منبع موثق تحقیقات به عمل آمد و ۵۳۰۰ مصاحبه صورت پذیرفت.

۱۴۰۰۰ استعلام و ۲۰۶ مذاکره ارشادی بر این پرونده ها انجام گرفت. ۸۳ سیر مطالعاتی و ۴۷۸ پرونده نیابتی از سایر استان ها داشتیم که تحقیقات آن ها انجام شد. از این تعداد پرونده حدود ۴۸ پرونده منفی داشتیم که پس از بررسی ها، تجدیدنظرها و بعضا انصراف ها مجموعا به ۶ پرونده منفی کاهش یافت. قسمت عمده استخدام آزمایشی اختصاص به دانشگاه فرهنگیان دارد. در سال گذشته ۲۸۱۸ پرونده دانشگاه فرهنگیان شامل خواهران و برادران به ما معرفی شد.

او در ادامه بر اهمیت کرامت انسانی در گزینش افراد تاکید کرد و گفت: در اینجا از این فرصت استفاده کرده و لازم می دانم این نکته را عرض کنم که همواره تلاش کرده ایم کار را بر اساس کرامت انسانی و رعایت اخلاق کریمه که مدنظر حضرت امام "ره" بوده است پیش ببریم.

مدیر هسته گزینش به نقش همکاران فرایند گزینش اشاره و بیان کرد: جا دارد در این هفته از همکاری ها، پشتیبانی ها و راهنمایی هایی که هیات های محترم عالی و هیات مرکزی در جهت پیشبرد امور با ما داشته اند و همچنین از مدیر کل محترم، همکاران حوزه ستادی و شورای معاونین که تعامل شایسته ای با ما داشته و همواره همراه و پشتیبان ما بوده اند و از همکاران گزینشگر حوزه ستادی، اعضای محترم هسته و مناطق و نواحی که خالصانه و متواضعانه در سخت ترین شرایط در تحقیقات و شناسایی منابع موثق کوشا بوده، در این مسیر با حضور در مناطق صعب العبور متحمل فشار زیادی بوده اند تا بتوانند سالم‌ترین تحقیقات را به عمل آورده تا حقی از نظام یا افراد ضایع نشود، مراتب تشکر و امتنان را به جای آورم.
عباسی همچین از افتخارات این واحد سازمانی در دوسال گذشته یاد کرد و ادامه داد: با توجه به این که امسال برای دومین سال متوالی به عنوان مدیر شاخص و برتر کشوری معرفی شدیم این موفقیت را مرهون تلاش تک تک همکاران گزینشگر دانسته و به تمامی همکاران گزینش‌گر استان تبریک می گویم.
او در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: هر ساله ۴ نیرو از نیروهای هسته به عنوان نیروهای شاخص معرفی می‌شوند. امسال نیز آقایان افضلی عضو هسته و کارشناس مسئول واحد مصاحبه، پورگچی عضو هسته و کارشناس مسئول واحد نظردهی، جودکی کارشناس تحقیقات و شوشتری کارشناس واحد اسناد و بایگانی به عنوان همکاران شاخص به هیات مرکزی معرفی شدند که مورد تایید هیات قرار گرفتند و از همینجا به این عزیزان تبریک عرض کرده، موفقیت و سربلندی آنان را خواستارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار