بررسی موضوع «فناوری‌های جدید و نظام تعلیم و تربیت جدید» در نشست بزم اندیشه

تهران (پانا) - سی و چهارمین نشست بزم اندیشه با سخنرانی عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۰۳۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
بررسی موضوع «فناوری‌های جدید و نظام تعلیم و تربیت جدید» در نشست بزم اندیشه

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سی و چهارمین نشست از سلسله نشست‌های بزم اندیشه با سخنرانی سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با موضوع «فناوری‌های جدید و نظام تعلیم و تربیت جدید؛ بهره گیری جامع از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

عاملی در ابتدای این نشست با بیان اینکه سردار سلیمانی را سردار تعلیم و تربیت می توان نام گذاری کرد گفت: جنس دلتنگی که در خصوص سردار شهید سلیمانی داشتیم حال و هوا و دلتنگی نظیر زمان رحلت حضرت امام بود. تاثیر گذاری سردار سلیمانی از طریق عمل صالح بود چرا که ایشان یک شخصیت بزرگ الهی بود که با عمل صالحش ماندگار شد.

او ادامه داد: ناگفته های زیادی در خصوص این استاد بزرگ تعلیم و تربیت و امنیت وجود دارد که به مرور زمان کشف خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نامگذاری روز شهادت سردار سلیمانی به نام «روز جهانی مقاومت» یادآور شد: برای پاسداشت مجاهدت‌های خالصانه سردار حاج قاسم سلیمانی موضوع نام‌گذاری روزی در تقویم به نام ایشان مطرح شد که پس از انجام فرایندهای مختلف در جلسه 737 شورای فرهنگ عمومی مصوب شد از سال آینده 13 دی؛ روز جهانی مقاومت - شهادت الگوی اخلاص و عمل سردارسپهبد قاسم سلیمانی به دست استکبار جهانی ثبت شود که ان‌شاالله به زودی با اعلام وصول مصوبه پیشنهادی و گردش کار در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تایید، تصویب و ابلاغ می‌شود.

او ابراز امیدواری کرد که این کار بتواند ذره‌ای از مجاهدت‌های مدبرانه این سردار شهید، و نیز عشق و ارادت مردم ایران به ایشان را به صورت نمادین جاودانه کند.

عاملی در ادامه به منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص چرایی لزوم تحول در آموزش و پرورش به عنوان بنیان اصلی تحول در جامعه پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده اند که «ما در آموزش و پرورش احتیاج به تحول داریم»، «آموزش و پرورش کنونی کشور ما ساخته و پرداخته فکر ما و برنامه های ما وفلسفه ما نیست.بنای کار بر آن فلسفه ای نبود که ما امروز دنبال آن هستیم» و یا «باید یک برنامه‌ریزى مستحکم و دقیق براى این تحول بنیادین صورت بگیرد؛ باید یک نقشه‌ى راهى در اختیار باشد؛ این را همه قبول کنند، همه تأیید کنند، همه تصدیق کنند و تضمین شده باشد که آموزش و پرورش تا آخر راه، تا آخر خط، طبق این برنامه خواهد رفت».

او همچنین سند تحول بنیادین را سندی بسیار مهم برشمرد و گفت: رهبر معظم انقلاب هم روی اجرای این سند تأکید دارند و فرموده اند که «البته در اجرای سند تحول آموزش و پرورش باید از هرگونه شتابزدگی پرهیز کرد و با در نظر گفتن همه جوانب و با تدبر و تأمل پیش رفت».

عاملی با اشاره به اینکه روند تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حدود 6 ماه و در سالهای 89-90 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به طول انجامید و بعد از گذشت 8 سال هنوز در چرخه اجرا قرار دارد بیان داشت: این سند بر مبنای 23 هدف عملیاتی و 131راهکار اجرائی تدوین شده که یکی از اصول سندتحول، کاهش تمرکز و مدرسه محوری و تنوع بخشی به خدمات علمی است و باید اختیارات بیشتر برای برنامه ریزی درسی به مدرسه بدهیم.

او گفت: یکی ازپیامهای اصلی سند، زمینه سازی برای تربیت پذیری نسل جوان و به تعبیر سند، چرخش از نظام آموزشی به نهاد فرهنگی تربیتی با تکیه بر خانواده و تعالیم و سنت ارزشی اسلام از طریق معلمین متخلق به اخلاق اسلامی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تربیت دانش آموزان در ساحت‌های شش گانه طبق سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت علمی و فناورانه، تربیت زیبایی شناسی و هنری، تربیت اقتصادی وحرفه ای، تربیت زیستی و بدنی این شش ساحت هستند.

عاملی طرح به نسبت بین فناوری های جدید و تعلیم و تربیت اسلامی و توحید مبنا اشاره داشت و افزود: با ظهور صنعت همزمان ارتباطات و اطلاعات، عرصه جدیدی از ارتباطات انسان با انسان، انسان با ماشین و ماشین با ماشین را فراهم آورد. توسعه این صنعت منجر به ظهور ارتباطات همزمان، ماهواره ها، رسانه دیجیتال و اینترنت و حرکت به سمت یگانگی فناورانه شد. این روند نظام حکمرانی یک فضایی را به نظام حکمرانی دو فضایی تبدیل کرد. تلاش می نمایم ضمن تبیین ظرفیت های فضای مجازی، نسبت این تحول را نظام واره های اسلامی در تعلیم و تربیت اسلامی که بنیان آن بر توحید و رفع استیلاء است، دنبال شود.

او گفت: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب«فرهنگ به مثابه هوای زندگی است. اگر هوا خوب باشد، حال ما هم خوب خواهد بود». فناوری های جدید برای زندگی مسیر ایجاد می کنند و به نوعی اکسیژن حرکت زندگی شده اند. این فناوری‌ها محصول نوآوری های انسانی هستند و می توانند نظام واره عمل صالح فرآهم آورند و می توانند، هوای بد زندگی ما باشند.

او با بیان پرسشی در این خصوص که کدام رویکرد به فناوریهای جدید (فضای مجازی) موجب تقویت نظام تعلیم و تربیت و تامین کننده پیشرفت پایدار اسلامی است؟ بیان داشت: چهار رویکرد راهبردی، آسیبی، ابزاری و دو فضایی در این خصوص مطرح است که هرکدام از آنها بر موارد خاصی تاکید دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما دنبال جامعیت دینی در این زمینه هستیم گفت: معنویت گرایی و عقلانیت گرایی از یک سو و پیام جهانی قطع نظر از سن، جنس، قومیت و جغرافیا از سوی دیگر مدنظر هستند و باید به آنها توجه ویژه داشت.

در ادامه این نشست همکاران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پرسش هایی را از عاملی پرسیدند و ایشان پاسخ داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار