پاسخ 35 سوال فرهنگیان در طرح احداث مسکن

تهران (پانا) - طرح احداث 170 هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان فاقد مسکن طبق تفاهم‌نامه‌ دو وزارتخانه راه و شهرسازی و آموزش‌ و پرورش از نهم آذر امسال وارد مراحل اجرایی شده است.

کد مطلب: ۱۰۰۳۴۱۵
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ 35 سوال فرهنگیان در طرح احداث مسکن

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، موضوع این تفاهم‌نامه، تأمین 170 هزار واحد مسکونی در شهرها و مناطق روستایی برای فرهنگیان فاقد مسکن براساس اعلام نیاز آموزش‌ و پرورش با استفاده از همه ظرفیت‌ها و منابع مالی و امکانات موجود وزارتخانه‌های آموزش‌ و پرورش و راه و شهرسازی در 32 استان کشور است.

پس از آغاز به کار سامانه ثبت‌نام فرهنگیان فاقد مسکن، به آدرس اینترنتی maskan.medu.ir و ثبت‌نام افراد واجد شرایط، سؤالات متداولی مطرح‌ شده است که معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌ و پرورش با جمع‌آوری این سؤالات و پاسخ به آن‌ها، تلاش کرده است تا به برخی ابهامات مخاطبان طرح مسکن فرهنگیان پاسخ دهد.

این پرسش‌ها و پاسخ‌ها به شرح زیر است:

1- شاخص‌ترین موضوع و محور تفاهم‌نامه چیست؟

تأمین 170 هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان فاقد مسکن.

2- قرار است واحدهای مسکونی برای فرهنگیان در چه مناطقی احداث ‌شود؟

در تمامی شهرها و مناطق روستایی براساس اعلام نیاز آموزش‌ و پرورش (هر جا که آموزش‌ و پرورش اعلام نیاز کند و واگذاری زمین مقدور باشد).

3- زمین موردنیاز برای احداث واحدهای مسکونی از کجا تأمین می‌شود؟

براساس بند 3 تفاهم‌نامه از محل اراضی و املاک مازاد آموزش‌ و پرورش تأمین خواهد شد.

4- اگر آموزش‌ و پرورش فاقد زمین باشد تکلیف چیست؟

در مناطقی که آموزش‌ و پرورش زمین نداشته باشد وزارت راه و شهرسازی به استناد بند 3 تعهدات مکلف به تأمین اراضی است.

5- چنانچه وزارت راه و شهرسازی هم قادر به تأمین زمین نباشد، اراضی موردنیاز طرح مسکن معلمان از چه طریقی تأمین می‌شود؟

با توجه به مصوبه اخیر شورای عالی مسکن اراضی طرح اقدام ملی که مسکن معلمان نیز جزو همین طرح است از اراضی منابع طبیعی تأمین خواهد شد.

6- آیا امکان ساخت مسکن در اراضی آموزش‌ و پرورش با کاربری آموزشی مقدور است؟

بله وزارت راه و شهرسازی به استناد بند 1 تعهدات مکلف شده در اسرع وقت نسبت به تغییر کاربری اراضی به مسکونی در کمیسیون ذی‌ربط طبق ضوابط اقدام کند.

7- آیا امکان واگذاری زمین به‌ صورت انفرادی در طرح مسکن فرهنگیان مقدور است؟

خیر، واگذاری زمین در این طرح صرفاً گروهی است و پس از تأمین طبق ضوابط وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازندگان حرفه‌ای و صلاحیت‌دار قرار می‌گیرد.

8- ساز و کار عملیات احداث 170 هزار واحد مسکونی به چه طریقی خواهد بود؟

طبق بند 7 وظایف کارگروه تفاهم‌نامه در قالب مشارکت با بخش خصوصی و تعاونی.

9- واحدهای مسکونی در چه متراژی ساخته می‌شوند؟

براساس الگوی مصرف مسکن بین 75 تا 100 مترمربع و به‌ تناسب شهرها و مناطق متغیر خواهد بود.

10- قیمت تمام‌شده هر متر مربع واحد مسکونی چقدر است؟

با توجه به اینکه مقرراست واحدهای مسکونی فرهنگیان در چارچوب طرح اقدام ملی مسکن احداث شود و طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی این طرح را بدون احتساب قیمت زمین به‌ طور متوسط بین 2 تا 2.5 میلیون تومان در کلان‌شهرها و شهرهای جدید برآورد کرده، به نظر نمی‌رسد این قیمت برای متقاضیان فرهنگی فراتر رود. ضمن اینکه هنوز قیمت قطعی که به عوامل متعددی از جمله متراژ، تعداد طبقات، نوع مصالح ساختمانی، نیروی کار و ... بستگی دارد، نهایی نشده است.

11- نقدینگی و آورده متقاضی چقدر باید باشد؟

بین 100 تا 150 میلیون تومان پیش‌بینی‌شده است.

12- مبلغ تسهیلات مسکن فرهنگیان موضوع تفاهم‌نامه چقدر است؟

طبق اعلام رسمی وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد وام «طرح اقدام ملی مسکن» برای یک واحد مسکونی بین 75 تا 100 میلیون تومان است که این مبلغ تسهیلات به طرح تأمین مسکن فرهنگیان هم تخصیص خواهد یافت.

13- مدت بازپرداخت تسهیلات چند سال پیش‌بینی‌شده است؟

12 سال (144 ماه).

14- نرخ تسهیلات موضوع تفاهم‌نامه چند درصد است؟

18درصد؛ طبق اعلام رسمی وزارت راه و شهرسازی.

15- تسهیلات موردنیاز از چه بانکی تأمین می‌شود؟

علاوه بر بانک مسکن مقرر شده سایر بانک‌ها نیز در این طرح مشارکت کرده و از منابع داخلی تسهیلات مصوب را تأمین و پرداخت کنند.

16- مدت اجرای تفاهم‌نامه چند سال است؟

3 سال (تا مرداد سال 1401 شمسی).

17- آیا مدت تفاهم‌نامه قابل تمدید است؟

بله با توافق طرفین امکان‌پذیر است.

18- چه طیف و گروهی از کارکنان آموزش‌ و پرورش مشمول مفاد تفاهم‌نامه خواهند بود؟

تمامی کارکنان شاغل رسمی، پیمانی و قرارداد و بازنشستگان که فاقد مسکن هستند.

19- آیا معلمان حق‌التدریس مشمول مزایای طرح مسکن فرهنگیان خواهند بود؟

صرفاً آن دسته از معلمان حق‌التدریس دارای کد پرسنلی اختصاص داده‌ شده در سیستم حقوق و دستمزد آموزش‌ و پرورش و احراز سایر شرایط، امکان ثبت‌نام در سامانه مسکن فرهنگیان را خواهند داشت. سایر نیروهای حق‌التدریسی که با آموزش‌ و پرورش همکاری دارند و عمدتاً هم از کارکنان شاغل سایر دستگاه‌ها و ترجمان‌های دولتی یا غیردولتی به‌جز آموزش‌ و پرورش می‌باشند و اطلاعات آن‌ها در سیستم آموزش‌ و پرورش تعریف‌نشده از مزایای طرح محروم خواهند بود. در هر صورت اولویت واگذاری با گروه‌های هدف است.

20- وضعیت سرباز معلمان در این طرح چگونه است؟

با توجه به اینکه فاقد کد شناسه و کارکنانی هستند و تعهد رسمی با وزارت آموزش‌ و پرورش ندارند، امکان برخورداری از مسکن معلمان را ندارند.

21- کسی که متقاضی ثبت‌نام در طرح مسکن فرهنگیان است، چه شرایطی باید داشته باشد؟

خود، همسر و افراد تحت‌تکفل وی باید فاقد مسکن باشند و تاکنون از امکانات دولتی (زمین، مسکن و تسهیلات یارانه‌ای استفاده نکرده باشد). باید متأهل و یا سرپرست خانوار باشد و دارای 5 سال سابقه سکونت متوالی در شهر مورد تقاضا باشد.

22- آیا فرهنگیان مجرد (مرد یا زن) می‌توانند متقاضی باشند؟

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی و قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن، فقط بانوان خودسرپرست به‌ شرط داشتن حداقل 35 سال سن می‌توانند متقاضی باشند اما همکاران فرهنگی مرد مجرد مشمول این تفاهم‌نامه نخواهند بود.

23- ملاک تعیین و اثبات 5 سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا چیست؟

می‌تواند یک یا تلفیقی از این موارد باشد: ارائه قرارداد اجاره منزل مسکونی دارای کد رهگیری. ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا. تأییدیه اداره کل آموزش‌ و پرورش استان (گواهی تحصیلی فرزندان و گواهی اشتغال، حکم کارگزینی و ...).

24- ترکیب اعضای کارگروه استانی چه افرادی هستند؟

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان، مدیرکل راه و شهرسازی استان، معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، رئیس اداره تعاون و رفاه و رئیس اداره کارگزینی.

25- آیا افراد دیگر می‌توانند در ترکیب کارگروه استانی عضویت داشته باشند؟

بلی، در صورت لزوم و با توجه به موضوعات مطرح‌ شده در کارگروه به تشخیص مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان حضور سایر افراد درون و برون‌سازمانی برای تسهیل و تسریع اهداف تفاهم‌نامه بلامانع است.

26- معنا و مفهوم فرم (ج) وزارت راه و شهرسازی چیست؟

به سابقه مالکیت افراد که در بانک اطلاعات وزارت راه و شهرسازی ثبت شده اصطلاحاً فرم (ج) گفته می‌شود. اگر فرم (ج) افراد سبز باشد واجد شرایط دریافت واحد مسکونی است و اگر قرمز باشد حق استفاده از واحد مسکونی و تسهیلات را ندارد (قبلاً استفاده کرده است).

27- فردی که کمتر از 5 سال در شهری ساکن باشد آیا می‌تواند از مزایا و تسهیلات تفاهم‌نامه مسکن بهره‌مند شود؟

با توجه به اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن برای عموم متقاضیان مسکن شرایطی را تعیین کرده و از طرفی رعایت شرایط چهارگانه متقاضیان از جمله سابقه سکونت در طرح‌های حمایتی دولت از سوی دستگاه متولی زمین و مسکن به‌ تمامی دستگاه‌های اجرایی تأکید شده افرادی که دارای سابقه سکونت کمتر از 5 سال باشند، مشمول بهره‌مندی از مزایای طرح نخواهند بود.

28- برای افرادی که به هر دلیلی تاکنون در سامانه مسکن ثبت‌نام نکرده‌اند چه فکری شده است؟

در این خصوص اطلاع‌رسانی مناسب در قالب رسانه ملی، استانی، فضای مجازی، پایگاه خبری وزارت آموزش‌ و پرورش و بخشنامه وزارتی به‌ طور شفاف انجام و علاوه بر تمدید در سامانه ثبت‌نام به استان‌ها تأکید شده تا نسبت به ثبت‌‌نام جاماندگان و بازنشستگان که به هر نحو موفق نشده‌اند، اقدام کنند. بنابراین امکان تمدید مجدد مقدور نخواهد بود.

29- آیا صندوق ذخیره هم در این طرح نقش و جایگاهی دارد؟

بله در راستای ماده 4 تعهدات وزارت آموزش‌ و پرورش صندوق ذخیره برای تأمین بخشی از منابع مالی طرح مکلف شده است.

30- اعلام اسامی واجدین شرایط دارای فرم (ج) سبز از سوی وزارت راه و شهرسازی پس از کنترل و بررسی‌های لازم چه مدت طول می‌کشد؟

دو هفته پس از اعلام فهرست از سوی وزارت آموزش‌ و پرورش (طبق بند 2 تعهدات، وزارت راه و شهرسازی).

31- آیا به‌ غیر از تسهیلات بانک‌ها تسهیلات دیگری برای افزایش نقدینگی فرهنگیان پیش‌بینی‌ شده است؟

بله مقرر است از محل تفاهم‌نامه با بانک ملی ایران نسبت به تزریق وام در قالب تسهیلات ثانویه خرید و احداث مسکن از 40 میلیون تومان تا 160 میلیون تومان به‌صورت انفرادی یا زوجین فرهنگی در کلان‌شهر‌ها، مراکز استان‌ها، شهرهای پرجمعیت و سایر شهرها با نرخ 12درصد و بازپرداخت 10 ساله کارسازی شود.

32- آیا برای فرهنگیان ساکن در بافت فرسوده شهرها، تدابیری اندیشیده شده است؟

بله آن دسته از فرهنگیان ساکن در بافت فرسوده شهرها که تمایل به تخریب و نوسازی بنای ملک شخصی خود را دارند، می‌توانند از تسهیلات حمایتی این بخش و تسریع در صدور مجوزها از سوی شهرداری منطقه با هماهنگی آموزش‌ و پرورش بهره‌مند شوند.

33- آیا فرهنگیان ساکن در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت از تسهیلات خاصی بهره‌مند خواهد شد؟

در اجرای بند 6 تعهدات وزارت راه و شهرسازی برای آن دسته از فرهنگیان ساکن در روستاها و شهرهای مورد عمل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برنامه‌های حمایتی از جمله تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار برای مقاوم‌سازی بناها پیش‌بینی شده است.

34- آیا در اجرای تأمین 170 هزار واحد مسکونی از خدمات تعاونی‌های مسکن فرهنگیان نیز استفاده خواهد شد؟

بله در صورت نیاز با استناد به بند 7 وظایف کارگروه از مشارکت و خدمات تعاونی‌های مسکن فعال فرهنگیان استفاده خواهد شد.

35- اولویت واگذاری مسکن پس از اعلام افراد واجد شرایط با چه گروه‌هایی است؟

زنان سرپرست خانوار، کارکنان بالای 20 سال سابقه خدمت، زوجین فرهنگی، بازنشستگان و سایر افراد واجد شرایط.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار