مجتبی زینی وند: شورای آموزش و پرورش باید کانون تحول در آموزش وپرورش باشد

منشا توسعه، سرمایه و منابع انسانی است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی تاکید کرد شورای آموزش و پرورش باید کانون تحول در آموزش وپرورش باشد.

کد مطلب: ۱۰۰۳۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
مجتبی زینی وند: شورای آموزش و پرورش باید کانون تحول در آموزش وپرورش باشد

به گزارش روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، مجتبی زینی وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، در جلسه شورای آموزش وپرورش استان قزوین با اشاره به رشادت‌های سردار سرافراز قاسم سلیمانی گفت: «با خبر شهادت سردار دل‌ها، بغض ایران ترکید و ان‌شالله خداوند به همه ما توفیق دهد که روزقیامت شرمنده شهدا نباشیم.»

زینی وند ضمن تشکر از دیدگاه فرهنگی و توسعه گرایان استاندار قزوین اشاره کرد: «آموزش و پرورش منشا تحول و اساس توسعه پایدار است. همه مسیرهای توسعه از آموزش با کیفیت می‌گذرد و در کنار مولفه‌هایی چون سلامت و امنیت، نشان می‌دهد یک جامعه در مسیر درست توسعه یافتگی قرار دارد.»

معاون وزیر گفت: «اگر سیاست گذاران و برنامه ریزان، اولویت را به توسعه سرمایه‌های انسانی ندهند مطمئنا هیچ سیاست و برنامه ریزی منجر به توسعه نخواهد شد.»

او اشاره کرد: «زمانی می‌گفتند معادن و منابع طبیعی منشا توسعه است اما سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن که هیچ کدام، منابع طبیعی و معادنی دراختیار نداشتند، توسعه یافتند. در واقع منشا توسعه، سرمایه و منابع انسانی است.»

زینی وند سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را بزرگترین سرمایه در جامعه دانست و بیان کرد: «اگر آموزش و پرورش، پویا و کارآمد و اثربخش باشد، می‌توانیم به توسعه امیدوار باشیم.»

او افزود: «اگر می‌خواهید بدانید جامعه‌ای در چند سالِ آینده چه مسیری را طی می‌کند به آموزش وپرورش آن بنگرید. آیا رضایت مندی مردم را درپی داشته است؟ آیا پاسخگوی نیازهای جامعه است؟ و نسلی پاسخگو و مسولیت پذیر را تربیت می‌کند؟»

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: «حضرت آقا می‌فرمایند:" آموزش و پرورش، دستگاهی است که جز با حمایت و کمک همه دستگاه‌ها و مردم امکان موفقیت ندارد و اداره نخواهد شد" ایشان در اکثر دیدارهایشان با فرهنگیان تاکید دارند هر هزینه‌ای که درآموزش وپرورش می‌کنید یک سرمایه گذاری است و همه دستگاه‌ها باید در این مسیر حضور پیدا کنند.»

او در توضیح این که اگرقرار است آموزش و پرورش در مسیر تحقق توسعه پایدار، کمک کننده، تسهیل بخش، اثربخش و تاثیرگذار باشد، گفت: «باید همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم با دستگاه تعلیم و تربیت مشارکت داشته و کمک کنند.»

زینی وند گفت: «شورای آموزش وپرورش باید کانون تحول در آموزش وپرورش و عرصه‌ای برای پیگیری مسائل و همچنین برنامه ریزی برای رفع دغدغه‌های آموزشی و پرورشی باشد چرا که استاندار به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی استان، رئیس شورا است و مدیران ارشد استان نیز اعضای این شورا هستند.»

معاون وزیر با اشاره به این که موسسان مدارس غیردولتی نماد مشارکت عمومی و عینی ترین مصداق مشارکت در آموزش وپرورش هستند، اذعان کرد: «آن‌ها می‌توانستند سرمایه خود را درجای دیگری بکار گیرند و یقینا از نظرمالی سود بیشتری برای آن‌ها دارد. لیکن اکثریت قریب به اتفاق این موسسان، معلمانی هستند که عمری در این کسوتِ مقدس بودند. شغلی که شهیدرجایی فرمود: عشق، ایثار و فداکاری است. بنابراین با اطمینان می‌توان گفت مدارس غیردولتی از حیث تمرکز زدایی، کاهش تصدی گری و هزینه‌ها و تامین معلم، باری از دوش دولت برداشتند. برای مثال اگر یک مدرسه پنج کلاسه تعطیل شود تعدادی معلم وهمکارفرهنگی باید به آموزش وپرورش اضافه شود.»

زینی وند گفت: «موسسان مدارسی که درآموزش وپرورش سرمایه گذاری می‌کنند باید ازسوی اعضای شورای استان و ما حمایت شوند. البته دولت موظف است هرساله یارانه مربوط به تسهیلات بانکی برای خرید یا احداث ساختمان و تجهیزات و تعمیرات مدارس غیردولتی را در لایحه بودجه کل کشور پیش بینی کند. اما تاکنون اقتضائات کل کشور این اجازه را به ما نداده است . مثلا ماده ده قانون عنوان می کند بانک‌های کل کشور موظفند طبق عملیات بانکی بدون ربا، از 25 تا 35 درصد نیاز مالی موسسان مدارس غیردولتی را جهت تهیه، توسعه فضای آموزشی و تامین تجهیزات به صورت قرض الحسنه تامین کنند.»

زینی وند بیان کرد: «براساس برنامه ششم توسعه، سهم مدارس غیردولتی در پوشش دانش‌آموزی باید به 15 درصد برسد. اکنون میانگین متوسط پوشش دانش‌آموزی در مدارس غیر دولتی کشور 82/11درصد و در استان قزوین کمتر از 10 درصد است.»

او در پایان گفت: «استان قزوین با پیشینه فرهنگی و تمدنی خود، دربحث سرمایه گذاری آموزشی نیاز به جهش و تصمیم گیری شجاعانه‌ای دارد و محل این تصمیمات، شورای آموزش وپرورش است. این شورا محل سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت در امورات و مسائل آموزش وپرورش براساس اقتضائات منطقه‌ای محلی و استانی است و به این دلیل شعار امسال ما" نگاه ملی، تحول منطقه‌ای" است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار