و حالا آژیر قرمز برای آمریکا به صدا در آمد

تهران (پانا) - نشانه‌های مختلف حاکیست که دولت آمریکا با دستپاچگی و با اتخاذ تحرکات مختلف در تلاش است از انتقام سخت ایران پس از ترور سردار قاسم سلیمانی جلوگیری کند اما از اکنون که مراسم تشییع پایان یافته، آژیر قرمز برای آمریکا محسوس‌تر از پیش به صدا درآمده است.

کد مطلب: ۱۰۰۳۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
و حالا آژیر قرمز برای آمریکا به صدا در آمد

به گزارش تسنیم، با نزدیک شدن به پایان مراسم وداع مردم ایران با سپهبد شهید «قاسم سلیمانی»، موجی از وحشت و سردرگمی دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را فرا گرفته است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا ساعاتی قبل‌تر در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی‌نیوز» ابراز نگرانی کرده بود که ایران ممکن است بین 24 تا 36 ساعت آینده تهدیدهای خود برای انتقام از خون سردار سلیمانی اجرایی کند.

این مقام آمریکایی گفت: «نگرانی اصلی ما موشک‌های بالستیک ایران است. این موشک‌ها تاکنون به سکوی شلیک منتقل نشده‌اند، اما وضعیت هشدار افزایش یافته است به‌طوری که آن‌ها آماده حرکت هستند و می‌توانند طی 24 ساعت در تعداد قابل توجهی شلیک شوند. از طرفی انتقال آن‌ها همچنین می‌تواند به معنای پراکنده کردن آن‌ها به عنوان یک اقدام دفاعی باشد. قبلاً دیگر یگان‌های پدافند دریایی و هوایی پراکنده شده‌اند، اما هیچ نشانه‌ای از افزایش فعالیت در خلیج فارس وجود ندارد. نیروهای حامی ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن نیز همگی قادر هستند تا در صورت تصمیم ایران به اجرا کردن تهدیدات خود، حملات خود را آغاز کنند.»

دولت آمریکا به دلیل چنین هراس‌هایی، تحرکاتی را در منطقه آغاز کرده تا تلاش کند از اقدام تلافی‌جویانه ایران جلوگیری کرده یا دست‌کم دامنه آن را محدود کند. در همین راستا، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده تحت القائات وزیر خارجه‌اش، «مایک پامپئو» برای ترور سردار سلیمانی تحت فشار قرار گرفته، به انتشار توئیت‌ها و تهدیدهای پی‌در پی و از سر دستپاچگی روی آورده است.

ترامپ که یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش خارج کردن نیروهای آمریکایی از منطقه و پایان دادن به جنگ‌های ابدی در خاورمیانه بود به عنوان مثال در روزهای گذشته دست‌کم در دو نوبت تهدید کرده در صورت اقدام ایران، 52 «مرکز مهم برای فرهنگ ایران» را هدف قرار خواهد داد.

اما شدت گرفتن انتقادات از ترامپ بر سر این توئیت باعث شد این پیام‌های او که قرار بود در نقش «بازدارنده» عمل کنند، نمایی جدید از سردرگمی‌ها و دستپاچگی‌های دولت او را به تصویر بکشند.

«مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا بعد از چند بار طفره رفتن از مشخص کردن موضع پنتاگون درباره توئیت‌های ترامپ، سرانجام شب گذشته (دوشنبه) از آن عقب‌نشینی کرده و گفت چنین اقدامی در دستور کار نظامیان این کشور قرار ندارد.

مسئله دیگری که سرگردانی دولت آمریکا را نشان داد انتشار نامه‌ای از نیروهای آمریکایی به وزارت دفاع عراق بود که در آن واشنگتن قصد خود برای خروج از عراق را اعلام می‌کرد. در آن نامه، تصریح شده بود آمریکا «با احترام به حاکمیت عراق» و با توجه به درخواست پارلمان و دولت عراق، ظرف روزها و هفته‌های آینده جابجایی نیروهای خود برای خروج از این کشور را آغاز می‌کند.

اما تنها ساعتی بعد بود که «مارک اسپر» مدعی شد که این نامه صحیح نیست و آمریکا به دنبال بازاستقرار نیروهای خودش در عراق است نه خروج از این کشور. اسپر گفت که نمی‌داند نامه منتشرشده در خبرگزاری فرانسه چیست و از کجا آمده است.

بحران بر سر این نامه، اما به این جا ختم نشد، چون «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اصالت آن را تأیید کرد اما گفت که نامه «صرفا یک پیش‌نویس ناموفق درباره هماهنگی (با عراق) است و نباید منتشر می‌شد.» او همچنین گفت: ««نامه خروج از عراق به اشتباه تحویل ارتش عراق داده شد.»

در همین حین، روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارشی را منتشر کرده که می‌توان از آن اینطور برداشت کرد صدور مجوز برای ترور سردار سلیمانی تصمیم ترامپ نبوده و او این بار هم همانند تصمیمات شتابزده‌ای که در خصوص ونزوئلا گرفت روی وعده‌های پامپئو حساب باز کرده و با طناب او به چاه رفته و اکنون در تلاش است از تبعاتش دوری کند.

این گزارش که دوشنبه منتشر شد حاکی است ترامپ، در گذشته (از جمله بعد از ماجرای هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکا) بارها درخواست پامپئو برای ترور سردار سلیمانی را رد کرده بود، اما پامپئو این بار، از فرصت ایجاد شده در نتیجه تغییر تیم امنیت ملی آمریکا استفاده کرده و ترامپ را به این باور مجاب کرده که سست به نظر رسیدن در برابر ایران می‌تواند به ضررش تمام شود.

اینکه ترامپ به دلیل نداشتن شم سیاسی لازم، برای تصمیم‌گیری درباره سیاست‌هایش اتکای بیش از اندازه‌ای روی حلقه معتمدانش دارد، مسئله‌ای است که مسبوق به سابقه است. اندکی قبل‌تر این اتفاق درباره ونزوئلا به وقوع پیوست.

گزارش‌ها حاکی است ترامپ ابتدا روی قول «جان بولتون»، مشاور وقت امنیت ملی و پامپئو برای این که دولت «نیکلاس مادورو» در آستانه سقوط است حساب باز کرده و «خوان گوایدو» را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناخت، اما بعد از اشتباه از آب درآمدن پیش‌بینی‌های این دو از آنها عصبانی شده و گلایه کرده بود که آنها او را به سمت جنگ با ونزوئلا پیش برده است.

اقدام ترامپ حاصل اشتباه بوده باشد یا تصمیم‌گیری آگاهانه خودش، اعلام تهران مبنی بر این که در وقت و مکان مناسب انتقام ترور سردار سلیمانی را خواهد گرفت، آژیر قرمز را برای او و نیروهای آمریکا در مناطق مختلف به صدا در آورده است. از امروز که تشییع سردار سلیمانی در ایران به پایان رسیده، آمریکا بیش از هر لحظه دیگری سراسیمه به نظر می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار