پرداخت خسارت بحران به کردستانی‌ها در چه شرایطی است

تهران (پانا) - ظهر امروز جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور استاندار کردستان به‌منظور رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان برگزار شد و دستگاه‌های اجرایی مبالغ پرداختی به آسیب‌دیدگان را گزارش دادند.

کد مطلب: ۱۰۰۳۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
پرداخت خسارت بحران به کردستانی‌ها در چه شرایطی است

به‌گزارش ایسنا، محمد فلاحی ظهر امروز سه‌شنبه (١۷ دی ماه) در جلسه ستاد مدیریت بحران کردستان با اشاره به بروز سیل در ابتدای امسال اظهار کرد: این ستاد به‌منظور رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان تشکیل شده است.

او افزود: به‌منظور خدمت‌رسانی به مردم در فصل زمستان نیز ۲۱۲ گروه برف‌روبی در جاده‌ها مستقر شده و علاوه‌بر آن گروه‌های امدادی دستگاه‌های متولی از جمله هلال‌احمر و اورژانس نیز در جاده‌ها مستقر هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کردستان عنوان کرد: همچنین تا پایان سفرهای نوروزی ۱۵۴ محل اسکان اضطراری در کردستان تعبیه شده است.

خالد جعفری، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان در ادامه با اشاره به خسارات به‌وجود آمده در سال‌جاری در استان تصریح کرد: سیل، سرمازدگی و آب ایستادگی از عوامل بروز خسارات در بخش کشاورزی، باغی و زیرساختی و تخریب جایگاه دام از خسارات بخش دامپروری کردستان بوده است.

او با بیان اینکه ۱۴ هزار و ۵۴۱ کشاورزی کردستانی امسال بر اثر وقوع سیل حدود یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال خسارت دیده‌اند بیان کرد: برای جبران خسارت‌ها در سال‌جاری ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض و ۲۱۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای استان تخصیص داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه از بخش تسهیلات بلاعوض تاکنون ۵۰ درصد تخصیص اعتبار داشته‌ایم ادامه داد: در مرحله اول از ۱۰۶ میلیارد ریال، تاکنون دستور پرداخت ۱۰۴ میلیارد ریال از محل تسهیلات بلاعوض به ۱۳ هزار و ۸۶۹ بهره‌بردار صادر شده است.

او با اشاره به اینکه زیرساخت استان از جمله اماکن دامداری، پرورش طیور و کانال‌ها به‌میزان حدود ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت دیده‌اند خاطرنشان کرد: ۶۴ میلیارد ریال برای بازسازی این زیرساخت‌ها تخصیص یافته است که با مساعد شدن شرایط جوی عملیات بازسازی آن‌ها شروع خواهد شد.

جعفری گفت: ۱۰۰ میلیارد ریال نیز از محل تسهیلات با کارمزد چهار درصد به بانک‌ها ابلاغ شده که تاکنون حدود ۵۰ درصد آن در بانک‌های عامل منجر به عقد قرارداد شده است.

او در پایان یادآور شد: پرونده‌های خسارت بخش کشاورزی استان کردستان بسیار زیاد بوده و این در حالی است که اعتبارات نسبت به استان‌های دیگر کمتر است اما خوشبختانه توانسته‌ایم رتبه خوبی در پرداخت کمک‌های بلاعوض در کشور کسب کنیم.

رضا قادری، مدیر کل بنیاد مسکن استان کردستان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: در جریان زلزله سال ۹۶ برای حدود یک هزار واحد مسکونی تسهیلات بلاعوض زلزله داده شد که ۸۶۹ واحد آن عملیاتی شده است.

او افزود: در اثر وقوع سیل اوایل سال‌جاری، ۲ هزار و ۱۸۰ واحد مسکونی استان دچار خسارت شد که برای نوسازی و بهسازی آنها حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض به آن تخصیص یافته است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کردستان با بیان اینکه ۹۰ درصد ابلاغ اعتبار در نیمه دوم سال بوده است تصریح کرد: یک هزار و ۷۹۸ نفر به بانک معرفی شده که یک هزار و ۵۶۰ نفر عقد قرارداد شده است.

او عنوان کرد: سفتکاری ۴۵۵ واحد انجام شده و ١۴۰ واحد نیز پایان کارخود را دریافت کرده‌اند.

قادری با بیان اینکه یک هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال از این میزان تسهیلات چهار درصد و ۴۷۰ میلیارد ریال نیز بلاعوض است ادامه داد: تاکنون ۸۸۰ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره و ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض به متقاضیان پرداخت شده است.

او در پایان یادآور شد: از ۲ هزار و ۱۸۰ واحد خسارت دیده تاکنون یک هزار و ۷۹۷ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند که یک هزار و ۵۶۰ واجد قرارداد دریافت تسهیلات با بانک را منعقد کرده‌اند.

رحیم صدیقی، مدیرکل هواشناسی استان کردستان در پایان این جلسه با بیان اینکه از اول مهر تاکنون متوسط بارش در کردستان ١۵۶ میلی‌متر بوده خاطرنشان کرد: سامانه‌های بارشی در کشورهای همسایه تاثیر خوبی دارند اما متاسفانه در کشور ما بارندگی‌ها مناسبی را موجب نمی‌شوند که با توجه به این مسئله بارش‌ها ١۴ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشته است.

او گفت: با توجه به بررسی مدل‌ها هواشناسی بارش‌ها در بهمن و اسفند ماه سالجاری در حد نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان در پایان یادآور شد: نقشه‌های هواشناشی بارش‌های نرمال‌تری را در ماه فروردین نشان می‌دهند که البته قطعا جبران کمبودها را نخواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار