نگاهی به ۳۸ دوره جشنواره فیلم فجر(۹)

در نهمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

تهران (پانا) - در نهمین دوره جشنواره فیلم فجر محسن مخملباف که با دو فیلم در جشنواره شرکت کرده بود خبرسازترین فیلمساز جشنواره شد. احمدرضا درویش، کمال تبریزی، داریوش فرهنگ، واروژ کریم مسیحی و بهروز افخمی دیگر فیلمسازانی بودند که در بخش مسابقه حضور داشتند.

کد مطلب: ۱۰۰۳۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
در نهمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

نهمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری سید محمد بهشتی در بهمن سال 69 برگزار شد.

فیلم‌ها

فیلم‌های آپارتمان شماره 13 (یدالله صمدی)، ابلیس (احمدرضا درویش)، پرده آخر (واروژ کریم مسیحی)، در مسلخ عشق (کمال تبریزی)، دو فیلم با یک بلیت (داریوش فرهنگ)، شب های زاینده رود (محسن مخملباف)، عروس (بهروز افخمی)، عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی) و نوبت عاشقی (محسن مخملباف) از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره بودند.

برگزیدگان

سیمرغ بلورین بهترین فیلم دوره نهم به یک فیلم کمدی به نام « آپارتمان شماره 13 » به کارگردانی یدالله صمدی اهدا شد و واروژ کریم مسیحی با فیلم « پرده آخر» برنده جایزه بهترین کارگردانی شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن نیز به مهدی هاشمی (دو فیلم با یک بلیت) و فریماه فرجامی (پرده آخر) رسید. بازیگران نقش مکمل نیز همگی از فیلم برجسته «پرده آخر» انتخاب شدند که سعید پورصمیمی، نیکو خردمند و ماهایا پطروسیان بودند. این فیلم در دوره نهم جشنواره برنده جوایز بخش فنی جشنواره ازجمله فیلمبرداری، طراحی صحنه و صداگذاری نیز شد.

پرکارترین‌ها

محسن مخملباف با دو فیلم «نوبت عاشقی» و «شبهای زاینده‌رود» پرکارترین کارگردان دوره نهم بود. در بین فیلمبرداران علیرضا زرین‌دست 4 فیلم در این جشنواره داشت و مجید انتظامی نیز آهنگسازی 5 فیلم را برعهده داشت.

در بین بازیگران مرد جمشید اسماعیل خانی با 4 فیلم (همه یک ملت، آپارتمان شماره 13، در آرزوی ازدواج و چون ابر در بهاران) و از بازیگران زن حمیده خیرآبادی با 4 فیلم (سایه خیال، جستجو در جزیره، علی و غول جنگل و در آرزوی ازدواج) پرکارترین بازیگران جشنواره بودند.

استقلال سینمای کودک

در نهمین دوره جشنوار فیلم فجر، فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مستند و کوتاه از جشنواره فجر جداشدند و خود صاحب جشنواره‌‎های مستقل شدند.

حواشی

هر دو فیلم «نوبت عاشقی» و «شبهای زاینده‌رود» ساخته محسن مخملباف بعد از جشنواره توقیف شدند و هرگز رنگ اکران به خود ندیدند. این فیلم در آن سال موافقان و مخالفان بسیاری داشت و مطالب بسیاری در نشریات به آن اختصاص داده شد. جنجال این دو فیلم حتی به نماز جمعه و صحن علنی مجلس نیز کشیده شد.

شهید مرتضی آوینی در یادداشتی به نام «مضمون عشق در جشنواره نهم» در انتقاد به مخملباف و دو فیلم یادشده می نویسد: ««نوبت عاشقی» و «شبهای زاینده رود» از لحاظ ساختار سینمایی به اولین کارهای دانشجویان بی‌استعداد سینما شبیه هستند و بنابراین، اصلا نباید درباره آنها به عنوان فیلم سخن گفت. آنچه که باعث می‌شد تا ما علی‌رغم آگاهیمان از تحولات فکری و درونی او سکوت کنیم همان ملاحظاتی بود که امروز ما را وا داشته است تا با تفکر او به مقابله برخیزیم»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار