مهدی حجت*

تصور باطل ترامپ

اگر به دهه‌های تاریخی جهان نگاه کنیم جز فاشیست‌ها، طالبان و داعش شخص دیگری نسبت به میراث فرهنگی بشری تهدید و تخریب نداشته است. آنچه رییس‌جمهورآمریکا گفته است، نه‌تنها خلاف تمام قواعد بین‌المللی و کنوانسیون‌های مورد تایید جهان است و نه‌تنها این خطر را ایجاد می‌کند که دیگر گروه‌های افراطی در دنیا چنین حرکتی را بیاموزند و از آن پیروی کنند، بلکه زمینه‌ای را‌ برای زیرسوال بردن قواعد بین‌المللی ایجاد می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۰۲۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد

البته ترامپ شناسنامه روشنی در این مورد دارد، از زیرسوال بردن قواعد محیط ‌زیستی گرفته تا 1+5 و برجام، ترامپ تاکنون نشان داده است که بسیاری از قواعد در سطح بین‌المللی را قبول ندارد و حالا مواجه شده است با زیرسوال بردن قواعد فرهنگی در جهان. این حرکت بسیار شرارت‌آمیز است و انتقادهای فراوانی را در مجامع بین‌المللی علیه او به‌راه انداخته است. شهید بزرگ، سپهبد سلیمانی بزرگ‌ترین میراث معنوی و فرهنگی ماست و ترامپ ما را به چیزی تهدید می‌کند که هفته گذشته آن را عملی کرده است، ترامپ با به شهادت ‌رساندن سردار، میراث معنوی و عزیزدل مردم ایران را نشانه رفت و امروز می‌توان در خیابان‌های کشور نظر لطف مردم و ارادت‌شان را به ایشان به چشم دید. لذا کسی که چنین شخص عزیزی را شهید می‌کند، مرتکب جنایت فرهنگی علیه کشور ما و عراق شده است. در دنیا کسی نیست که بویی از فرهنگ برده باشد و بتواند این گفته‌ها و اقدامات ترامپ را تحمل کند. شاید در تصور الکن ترامپ بوده که روشنفکران و تحصیلکرده‌ها و فرهنگ‌دوستان ایرانی به‌نوعی تمایل به آمریکا دارند، بر مبنای چنین پیش‌فرض غلطی با خود فکر کرده است که می‌تواند از این موقعیت سوءاستفاده کند و فرهنگ‌ دوستان ایرانی را علیه انتقام سخت بشوراند، علت پافشاری ترامپ را در تهدید او می‌توان در ترس و وحشت او از انتقام به‌دست ایرانیان جست، اما او یکسره به خطا رفته است.

بطلان این تصور را مردم در تشییع شهید بزرگ‌شان اعلام کردند، نشان دادند که هم به فرهنگ علاقه دارند و هم تمایلی به آمریکا ندارند. ترامپ می‌تواند بطلان تصورش را در تشییع‌کنندگان میلیونی شهید حاج قاسم سلیمانی ببیند و بداند که بطلان تصور او در تاریخ ثبت خواهد شد.

*سیاستمدار

منبع: اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار