استمرار برگزاری جشنواره شعر روح الله می‌تواند شخصیت واقعی و معنوی امام خمینی (ره) را به جوانان معرفی کند

اصفهان (پانا) - داور جشنواره سراسری شعر روح الله گفت: بخش بزرگی از اندیشه‌های امام خمینی (ره) نه به درستی مطالعه شده و نه به درستی به جامعه معرفی شده است.

کد مطلب: ۱۰۰۲۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
استمرار برگزاری جشنواره شعر روح الله می‌تواند شخصیت واقعی و معنوی امام خمینی (ره) را به جوانان معرفی کند

به گزارش ستاد اطلاع رسانی شانزدهمین جشنواره سراسری شعر روح الله، مهناز آزاد از داوران جشنواره شعر روح الله پیرامون اهمیت برگزاری جشنواره شعر و تاثیر آن بر ترویج اندیشه و گفتمان امام خمینی (ره) اظهار کرد: یکی از موثرترین ترین راه‌های تبلیغ اندیشه های هر شخصیت بزرگی، برگزاری جشنواره با محوریت آثار و اندیشه های آن شخصیت است. یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره نیز ترویج و واشکافی اندیشه های حضرت امام (ره) است که یقیناً هنوز بخش بزرگی از این اندیشه ها نه به درستی مطالعه شده ونه به درستی به جامعه معرفی شده است. شاید استمرار برگزاری این جشنواره بتواند درآینده شخصیت واقعی و معنوی امام (ره) را بهتر به جامعه بخصوص جامعه جوان که ایشان را فقط شنیده اند ودرزمان ایشان نبوده اند نشان دهد.
دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور زبان را ابزار انتقال احساس و اندیشه دانست و افزود: شعر هم آمیزه ای از این دو یعنی احساس و اندیشه است که به شیوه ای غیرمستقیم و هنری (خیال انگیز) بیان می شود، به همین دلیل است که شعر را " گره خوردگی زبان و خیال " دانسته اند.اگر شما فکر و اندیشه ای والا و ارزش مند داشته باشید و از احساسی سرشار، قوی و عاطفی بهره مند باشید، همه با احساس شما شریک می شوند، از آرا و اندیشه های شما استفاده می کنند و از همه مهم تر این که، می توانند از بیان احساس و اندیشه ی شما، لذت و بهره ی هنری ببرند.
وی در ادامه گفت: این خصوصیات در زبان شعر به ما کمک می کند تا آنچه ارزشمند است به جامعه انتقال دهیم و به تاثیرگذارترین شکل ممکن جامعه ایران و جهان را با اندیشه های بزرگ مانند اندیشه های بزرگان تاریخ وادبیات و فرهنگ و دین خود آشنا کنیم که از جمله آنها افکار و اندیشه های حضرت امام (ره) است.
آزاد در مورد ارزیابی مسیر جشنواره شعر روح الله اذعان داشت: اعتقاد من این است که همیشه باید هدف ومسیر درست باشد آنوقت نتیجه به مرور خود رانشان خواهد داد . مزیت استمرار این جشنواره شناسایی شاعران ونویسندگان خوب در حوزه ادبیات و تشویق این گروه برای مطالعه بیشتر آثار و شخصیت امام (ره) است اما به نظر من این کافی نیست اگر بتوانیم بجز شاعران و نویسندگان مخاطبان دیگری هم داشته باشیم کار به انجام رسیده است. زیرا ما برای دستیابی به یک جامعه پویا که به دنبال اندیشه های خوب است نیاز به اضافه نمودن به جامعه کتابخوان داریم. متاسفانه جامعه ما آمار خوبی از جامعه کتابخوان ندارد ، اگر شاعران ونویسندگان ما بتوانند از آمارجامعه دور از کتاب کم کنند و به آمار جامعه کتابخوان اضافه کنند سواد جامعه را افزایش داده اند واین روند یقیناً با تالیف آثاری اتفاق می افتاد که با سلیقه جامعه همخوانی داشته باشد. توجه به سلیقه جامعه مهمترین عنصر برای باسواد کردن جامعه است.
وی در پایان تاکید کرد: پیشنهاد می کنم بخش پژوهش جشنواره قوی تر عمل کند مهم خروجی جشنواره است که می تواند از طریق پژوهشگران مارابه نتایج خوبی برای برنامه ریزی جشنواره های غنی تر وقوی تر برساند. سرمایه گذاری روی بخش پژوهش جشنواره ها برنامه های مارا دقیقتر و البته نتایج را درخشان تر می کند، زیرا به اعتقاد من بعد از هدف بزرگ هر جشنواره که شناساندن وتبلیغ شخصیت های بزرگ هر جامعه است، پژوهش در مورد چگونگی موفقیت درمسیر گسترش وتوانمندسازی جشنواره ها در جذب مخاطب بیشتر بخصوص مشتاق نمودن جامعه دور از کتاب وجذب آنها وافزایش آمار کتابخوانان می تواند هئفی باشد که موفقیت بزرگی یک جشنواره محسوب شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار