حسینی: نظام برنامه ریزی باید فرهنگ غالب سازمان آموزش و پرورش استثنایی شود

تهران (پانا) -معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی کشور در جلسه شورای برنامه ریزی سازمان کشور گفت که نظام برنامه ریزی به عنوان اصلی ترین مولفه فرهنگ سازمانی، باید به فرهنگ غالب سازمان از صف تا ستاد تبدیل شود.

کد مطلب: ۱۰۰۲۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: نظام برنامه ریزی باید فرهنگ غالب سازمان آموزش و پرورش استثنایی شود

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی در جلسه شورای برنامه ریزی سازمان به مولفه های فرهنگ سازمانی اشاره کرد و افزود: پرهیز از بخشی نگری، پرهیز از تعارض سازمانی و تاکید بر تعامل سازمانی، شفافیت سازمانی، نگاه دارایی محور داشتن، توجه و تمرکز بر مدیریت دانش، نظام تصمیم گیری دانش بنیاد، مشارکت محور بودن و نظام برنامه ریزی از جمله این مولفه‌ها است.

حسینی افزود: البته باید برای هر یک از این مولفه‌ها راهکارهای مناسب مانند کارگروه کاربست پژوهشی طرح ها و مطالعات ملی و بین المللی تهیه و ارائه شود.

او با بیان اینکه نظام برنامه ریزی به عنوان اصلی ترین مولفه فرهنگ سازمانی در غالب شورای برنامه ریزی تحقق پیدا می کند، تصریح کرد: باید نظام برنامه ریزی به فرهنگ غالب سازمان ما از صف تا ستاد تبدیل شود.

حسینی در ادامه افزود: در این جلسه باید هم به ارتقاء شاخص‌ها و طرح‌ها و هم ارتقاء اجرا و عمل، هم ارزیابی آنچه اجرا می‌کنیم و هم بخش بهبود عملکرد توجه شود.

او همچنین افزود: ما دراین جلسه به دنبال سه محور هستیم، اول اینکه تا الان چه برنامه هایی انجام شده دوم اینکه در حال حاضر بر اساس برنامه ریزی که از قبل انجام شده در چه نقطه ایی قرار داریم و آخر اینکه برای بهبود نظام برنامه ریزی در آینده چه باید کنیم.

او با بیان اینکه یکی از حلقه های مفقوده در کشور ما بخش اثر بخشی است بیان داشت: نظام شاخص‌هایی که بخواهد فعالیت‌های انجام شده را مورد سنجه قرار داده و اثر بخشی برنامه ها و فعالیت‌ها را ارزیابی کند وجود ندارد.

حسینی همچنین در خصوص فعالیت های حوزه پرورشی ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت این برنامه‌ها اضافه کرد: خیلی از برنامه‌های معمول و مرسوم که در این حوزه انجام می شود، ممکن است که ما را به هدف اصلی که همان تعمیق و گسترش ارزش‌های دینی است نرساند لذا باید فعالیت های پرورشی را برای دانش‌آموزان استثنایی تعریف کنیم که آنها را به سمت ارزش‌های دینی بیشتر و موثر تر هدایت کند.

او با تاکید بر اینکه برای تثبیت ارزش‌ها باید به اصلاح روش‌ها بپردازیم، افزود: باید دامنه فعالیت‌های کمی پرورشی را کمتر کرده و به سمت کیفیت بخشی برنامه‌ها آن را سوق دهیم.

حسینی در ادامه افزود: ما متاسفانه کلیشه گرایی و صورت گرایی را بر محتوا ارجحیت می‌دهیم و این موجب کاهش اثر بخشی برنامه‌ها می‌شود.

او ادامه داد که ما می‌توانیم با ایجاد مراکز شاهد پژوهی ، طرح راویان معلم ، راویان دانش آموز و ایجاد موزه های ایثار و شهادت در مدارس به صورت جذاب به عنوان موقعیت‌های بی بدیل یادگیری در آموزش و پرورش استثنایی آنها را اجرایی کرده و بعد به سایر بخشهای آموزش و پرورش، تسری دهیم.

او همچنین در پایان چهار نکته را مورد تاکید قرار داد : یکی اینکه طی دو سال آینده پوشش طرح سنجش به صد درصد رسانده شود دوم اینکه سنجش دوره پیش دبستانی که سال گذشته تا ۵۰ درصد پوشش داده شده، که این پوشش را طی دو سال آینده به سمت ۱۰۰ درصدی سوق داده شود، مورد بعدی موضوع مداخلات طلایی است که هر چقدر این مداخلات به هنگام و قبل از دوره پیش دبستانی انجام شود موثر تر خواهد بود و مورد آخر ایجاد مرکز جامع آزمون ها است که مطالبه جدی و قطعی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار