راه کارهای مقابله با استرس در ایام امتحانات


خبرگزاری پانا:هر سال با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و ایام امتحانات ،ذهن والدین و دانش آموزان درگیر استرس فراوان می گردد که توجه کافی به آن ها و انتخاب راه های صحیح برطرف سازی بحران ها می تواند از تأثیر سوء این نگرانی ها و فشارهای روحی و روانی بکاهد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری پانا ،طاهره گرمسیری کارشناس فرهنگی کانون استان البرز در خصوص راه کارهای مقابله با کاهش استرس امتحانات گفت: هر سال با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و ایام امتحانات ،ذهن والدین و دانش آموزان درگیر استرس فراوان می گردد که توجه کافی به آن ها و انتخاب راه های صحیح برطرف سازی بحران ها می تواند از تأثیر سوء این نگرانی ها و فشارهای روحی و روانی بکاهد .
اصولاً "تغذیه" می تواند یکی از موضوعات مهم و اساسی در این رابطه باشد که والدین عزیز می بایست در مورد نحوه ی صحیح و بهینه ی دفعات،حجم و محتویات غذایی مورد مصرف فرزند خود تصمیمات لازم و کار آمدی را در نظر گرفته و تلاش کنند،دانش آموزان  از نظر میزان تغذیه و مصرف انواع میوه و سبزیجات،غلات ،پروتئین و سایر مواد سالم مورد نیاز بدن در شرایط مطلوبی قرار گیرند،چرا که همواره ذهن سالم و توانمند در بدنی سالم نهفته است .
والدین به واقع نقش مهمی در کنترل فشارهای این دوره دارند و با توصیه های صحیح می توانند فرزند خود را در شرایطی راهی امتحانات نمایند که در حالتی ایده آل قرار دارند. بی شک با مطالعه می توان راه های مناسب و صحیح این امر را دریافت و بدان  عمل کرد. 
"خواب کافی " یکی دیگر از مسائلی است که می تواند در استراحت مغزی دانش آموزان  بسیار مهم و مفید باشد که والدین عزیز باز نقش کلیدی را در تأمین آن بر عهده دارند. خواب کافی در زمان های مهم و مورد نیاز بدن می تواند از لحاظ فیزیولوژیکی ،مغز را در شرایط استراحت و در نتیجه بازدهی بیشتر قرار دهد .  چند ساعت درس خواندن پشت سر هم و مداوم  خسته کننده است و سبب کاهش یادگیری خواهد شد لذا دانش آموزان بایستی در پایان هر ساعت درس خواندن پنج تا ده دقیقه استراحت کنند.
از جمله  دیگر مواردی که می تواند به دانش آموزان و همچنین والدین آنان  کمک نماید که دوره امتحانات را به سهولت و آرامش بیشتر طی نمایند، توجه به مسائل روانی است
شاید تأکید بسیار زیاد پدر و مادر بر نمره ا ی که فرزندشان در امتحان کسب می نماید ،به دلیل این که استرس و فشار روانی زیادی را بر فرزند تحمیل می کند ،در واقع نتیجه معکوس داشته باشد و اصولاً والدین عزیز می بایست سعی نمایند که از ایجاد و تحمیل این نوع فشارها بر دانش آموزان ،جلوگیری نمایند .
شاید گاهی لازم باشد به جای وارد کردن فشار روحی بر فرندان ما سعی کنیم آن ها را به نیم ساعت استراحت دعوت کنیم .
"توجه به برنامه ریزی " یکی دیگر از اصولی است که می تواند از استرس امتحانات بکاهد. توجه به برنامه ی امتحانی ،ساعات مطالعه ،ساعات استراحت ،انجام امور مربوط به شب امتحان و فراهم نمودن شرایط لازم ،تنها به وسیله ی یک برنامه ریزی دقیق و منطقی میسّر می شود که تدوین آن بر عهده والدین و دانش آموزان به شکل توأم و مشورتی است .
به این صورت ،هر دو طرف نظرات خود را مطرح نموده و در نتیجه یک برنامه ریزی خوب و کاربردی تدوین می شود که می تواند در حد بسیار زیادی از  استرس و آدرنالین بیش از اندازه که در روزهای امتحان در بدن دانش آموان تولید می شود و موجب نگرانی آن ها می گردد جلوگیری نماید.
"شرایط لازم برای اتاق مطالعه" و محلی که دانش آموز در آن جا به خواندن درس مشغول است نیز در این رابطه دارای اهمیّت است ،سکوت و آرامشی که در محیط اطراف دانش آموزان می بایست برقرار باشد،بسیار مهم است و سایر عواملی که موجب بر هم خوردن تمرکز حواس آن ها می شود از قبیل سر و صداهای اضافه مانند صدای تلویزیون و رادیو و ...  مهم و قابل توجه است .که والدین وظیفه دارند که از بروز آن ها جلوگیری نمایند و محیط آرام و امنی برای فرزندان خود فراهم سازند .
صبح روز امتحان نیز دانش آموزان باید صبح زود بیدار شده و صبحانه کامل خود را میل نمایند و وسایل و تجهیزاتی را که برای امتحان لازم دارند،داخل کیفشان قرار داده و مطمئن شوند که چیزی را فراموش نکرده اند .
سر جلسه امتحان نیز دانش آموزان با نام و یاد خدا و توکّل بر پروردگار مهربان پاسخ گویی به سؤالات امتحانی را شروع کنند و سعی کنند آرامش خود را حفظ نمایند .
 در کل مسائل زیادی می تواند در حفظ آرامش و سر بلندی در امتحانات تحصیلی دخیل باشد .که در این جا تنها به چند نکته مهم بسنده شد ،امید که فرزندان ایران اسلامی علاوه بر امتحانات و تحصیلات در تمام مراحل زندگی خود پیروز و سر بلند باشند .

 

منتشر شده
کدخبر:85803منبع:تاریخ انتشار:۱۳۹۲ بيست و هشتم ارديبهشتلینک خبر: http://www.www.pana.ir/Pages/News-85803.aspx