مقتل خوانی ساعد باقری در روز عاشوار

تهران (پانا) - همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، شبکه چهار سیما، برای عزاداران سرور و سالار شهیدان برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است.

کد مطلب: ۹۵۲۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
مقتل خوانی ساعد باقری در روز عاشوار

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، شبکه چهار سیما در تاسوعا و عاشورای حسینی با ویژه‌برنامه‌های مختلفی همچون مقتل خوانی، صراط،مستند ترکیب بند و... با مخاطبان خود همراه می‌شود.

در ادامه اطلاعات کامل برنامه ها به همراه ساعت پخش آمده است:

مقتل خوانی (ساعد باقری) از تاریخ طبری بر اثر مشهور (حسین علیزاده)

ساعد باقری که هم اینک برنامه سرگذشت و شرح گنجینه اسرار عمان سامانی را برروی آنتن شبکه چهار دارد در روزهای دهم و یازدهم محرم ، وقایع و مقاتل موجود در تاریخ طبری از ورود امام حسین علیه السلام به کربلا ، وقایع منتهی به شهادت سید الشهداء صلوات الله علیه به همراه فرزندان و یاران مبارکشان ، سپس وقایع پس از عصر عاشورا را بر قطعه (نی نوا) ساخته ( حسین علیزاده) در سالهای ابتدایی دهه شصت روایت می کند. این قطعات مقتل خوانی به روایت (ساعد باقری) در گروه اجتماعی شبکه چهار تولید و طی دو روز در فواصل برنامه های این شبکه تلویزیونی به روی آنتن می رود .

قابل توجه اینکه قطعه ارکستر زهی (نی نوا) در دستگاه نوا از آثار مشهور حسین علیزاده و از میراث ارزشمند موسیقایی کشورمان در سال ۱۳۶۲ ودر استودیو (بل) تهران ضبط شد که از قضا سی و شش سال بعد، خوانش متون تاریخی ساعد باقری هم طی روزهای گذشته در محل ضبط (نی نوا) تولید شده است .

این اثر حسین علیزاده تاکنون با همراهی ارکسترهایی ایرانی و غیرایرانی همچون ارکستر رودکی، ارکستر سمفونیک اوکراین ، یک ارکستر فرانسوی و ارکستر سمفونیک تهران به صورت زنده اجرا شده‌ است.

«صراط» ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی

ویژه برنامه «صراط» برای پخش در تاسوعا و عاشورای حسینی در دو قسمت دوشنبه و سه شنبه ساعت 7:30صبح پخش می شود.

در ویژه برنامه روز تاسوعا علاوه بر پخش سخنان کارشناس برنامه حجت الاسلام والمسلمین تراشیون در رابطه با حضرت عباس علیه السلام، با زندگی یکی از پیرغلامان حضرت سید الشهدا به نام حاج مهدی آقابابا گلی همراه می شویم.

«سقا» عنوان فیلم کوتاه از این قسمت از مستند «صراط» است. این فیلم داستان پسرکی را روایت میکند که آرزو دارد در این روز نذری بدهد ولی محدودیت مالی خانواده این اجازه را به او نمیدهد ، این آرزو ابتدای داستان این فیلم است .

محمد شیشه فروش،فریناز طغیانی،یوسف صالحی،بهناز حراجی، محمد ستوده و بازیگر خردسال بیژنی از جمله بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

در «صراط» ویژه روز عاشورا که روز سه شنبه روی آنتن می رود، دربخش کارشناسی حجت الاسلام والمسلمین تراشیون در رابطه با واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) با مخاطبان صحبت می کند ، و در بخش مستند مخاطبان با زندگی یکی از پیرغلامان حضرت سید الشهداء (ع) به نام روح الله فرشادفر آشنا می شوند.

بخش نمایشی برنامه «سفینه النجاة» نام گرفته است که داستان دوجوان هیاتی که برسراعتقاداتشان با دو جوان دیگر کشمکش و درگیری دارند را روایت می کند. در این فیلم کوتاه بازیگرانی همچون محمد ستوده،محمدشیشه فروش،هیراد اکبری، اشکان حاج حسنی و حمید کرد ایفای نقش کرده اند.

«شب شعر» و ظرفیت شناسی شعر عاشورایی

مجله شبانگاهی «شب شعر» در شب تاسوعای حسینی با موضوع «ظرفیت شناسی شعر عاشورایی» به روی آنتن می رود.

در این برنامه با اجرای دکتر محمود اکرامی فر، موضوع «ظرفیت شناسی شعر عاشورایی» با حضور دکترمحمدرضا مهدیزاده شاعر،روزنامه نگار،نویسنده و استاد دانشگاه بررسی می شود.

شعرخوانی دکتر نادر بختیاری، شعرخوانی دکترمهدی باقرخان از دهلی و کلیپ گرافیکی عاشورا از جمله بخش های این برنامه است.

«شب شعر» یکی از برنامه های «شب های هنر» است که به تهیه کنندگی کوروش انصاری، به موضوعات مرتبط با حوزه شعر می پردازد. شایان ذکر است برنامه «شب های هنر» در ایام ماه محرم و همزمان با پخش ویژه برنامه های این ایام، هر شب ساعت 22 به صورت زنده پخش می شود.

«شمع حرمخانه»

مستند «شمع حرمخانه» به کارگردانی فریدون قدیری با حضور جمعی از دست اندرکاران حسینیه اعظم، به تاریخچه ساخت حسینیه اعظم زنجان ومراسم عزاداری در این حسینیه، آشنایی با فرایند توسعه و خدماتی که در این مکان معنوی ارایه می پردازد. این مستند دوشنبه 18 شهریور ساعت 20:30 از شبکه چهار قابل مشاهده است.

مستند «ترکیب بند» با نگاهی به اثر ماندگار محتشم کاشانی

مستند «ترکیب‌بند» محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است که با مرور اشعار محتشم کاشانی، علل ماندگاری ترکیب‌بند معروف وی با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» می‌پردازد.

در این مستند به کارگردانی امیر آذین که روز دوشنبه ساعت 16:45 از شبکه چهار پخش می شود، اساتیدی چون حاج علی انسانی و استاد موسوی گرمارودی ، عباس سجادی ، محمود حبیبی کسبی ، مهدی امین فروغی و ... درباره شخصیت محتشم کاشانی و ارادت وی به امام حسین (ع) و خاندان نبوت صحبت می کنند.

«عاشورا در رامیان» مستندی مربوط به مراسم عزاداری روز عاشورا و شام غریبان در شهر رامیان در گلستان است که محمد فنایی آن را ساخته و سه شنبه ساعت 16پخش می شود.

آیین نخل گردانی در استان یزد در مستند «مثل سرو»

مستند «مثل سرو» درباره آیین های عزاداری سنتی مردم یزد در ایام عاشورا، سه شنبه ساعت 16:45 پخش می شود.

مستند «مثل سرو» روایتی است از آیین نخل گردانی در استان یزد با همه آداب و رسومی‌که مردم این شهر و دیار به آن‌ها اعتقاد دارند.

سید علیرضا میررکنی کارگردانی «مثل سرو» را بر عهده داشته است ودر این فیلم علاوه بر نمایش تصاویر و فیلم هایی از این آیین کهن، با پژوهشگران و محققان تاریخی و مذهبی درباره ریشه‌های نخل گردانی در آیین‌های عزاداری یزدی‌ها گفت وگو شده است.

نوحه خوانی و مرثیه سرایی در شهر تبریز در «ستاره سحری»

مستند «ستاره سحری» نوحه خوانی و مرثیه سرایی در شهر تبریز، تاریخچه ای از عزاداری این شهر و شعرهای آذری سروده شده بامداحی های قدیمی آذری زبان را به تصویر می کشد. در این برنامه تصاویری از شعر خوانی شهریار در وصف حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با ترکیبی از تصاویر قدیمی مراسم های عزاداری و تعزیه خوانی در فضای باز دیده خواهد شد.

قربانعلی طاهرفر کارگردانی و تهیه کنندگی این مستند را به سرانجام رسانده است .این مستند سه شنبه ساعت 20:30 پخش می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار