در گفت‌وگو با پانا:

معاون سابق بازاریابی شرکت سهامی فرش ایران: کاهش سهم ایران در بازار فرش دستباف به اندازه 15 درصد کل بازار نیست

نارسایی‌هایی قانونی موجب سوء استفاده از بیمه قالیبافان شده است

تهران (پانا) - معاون سابق بازاریابی شرکت سهامی فرش ایران می‌گوید سهم فرش ایران در بازار جهانی این کالا هرگز به اندازه‌ای که طی چند روز اخیر از سوی برخی افراد مطرح شده است، کاهش داشته است.

کد مطلب: ۹۵۲۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
معاون سابق بازاریابی شرکت سهامی فرش ایران: کاهش سهم ایران در بازار فرش دستباف به اندازه 15 درصد کل بازار نیست

علی ملکی‌جو، معاون سابق بازاریابی شرکت سهامی فرش ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره اظهارات رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس مبنی بر کاهش سهم 80 درصدی ایران از بازار فرش به 15 درصد کنونی گفت: سهم ایران در بازار صادراتی فرش هیچ‌گاه 80 درصد نبوده است. تولیدکنندگان دیگری نیز در بازار فرش دستباف حضور دارند که هر کدام سهمی در این بازار دارند. در دهه‌های پیش و در قبل از انقلاب ایران سهمی در حدود 50 درصد از بازار فرش دستباف جهان را در اختیار داشته است اما این سهم هیچ‌گاه 80 درصد نبوده است.

ملکی‌جو ادامه داد: در دهه‌های اخیر هند، چین، پاکستان و افغانستان به جمع تولیدکنندگان جهانی فرش دستباف پیوسته‌اند و به تدریج توانسته‌اند سهمی از این بازار به دست آورند.

وی افزود: آمارهای تجارت جهانی تمامی کالاها درسایت‌های بین‌المللی موجود است و می‌توان سهم ایران را از این بازار محاسبه کرد.

ملکی‌جو درباره اظهارات دیگر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس مبنی بر اینکه اگر صنعت فرش دستباف تنها به اندازه 10 درصد از حمایت‌های صنعت خودرو برخوردار بود شرایط کنونی را نداشت، اظهار کرد:‌ سهم ایران اکنون از بازار فرش دستباف نیز حدود 15 درصد نیست و براساس آمارها این سهم بیشتر است. نکته مهم این است که فرش دستباف را نمی‌توان با صنعتی مانند خودرو مقایسه کرد.

وی افزود: تقاضای مصرفی فرش و خودرو در جهان قابل مقایسه نیست. 80 درصد ارزش افزوده‌ای که در صنعت فرش ایجاد می‌شود ناشی از هنر بافنده و کار است و البته قیمت تمام‌شده‌ای دارد که تنها با حمایت قابل حل نیست.

مقایسه صنعت خودرو و فرش دستباف مقایسه‌ای منطقی نیست

معاون سابق بازاریابی شرکت سهامی فرش ایران عنوان کرد: نمی‌توان گفت تنها حمایت دولتی است که می‌تواند در تمامی تولیدات راهگشا باشد و مقایسه این دو صنعت مقایسه‌ای منطقی نیست. کاربری صنعت و فرش دستباف نیز از هم متفاوت است. البته فرش دستباف نیازمند حمایت‌هایی از نوع سیاستگذاری‌های صحیح و منطقی است.

وی با تاکید براینکه در بسیاری از موارد حمایت‌های دولتی منجر به ایجاد شرایط بهتر برای صنایع نشده است، گفت: در بیمه قالیبافان به عنوان ابزاری حمایتی دولت سهم کارفرمایی برای کارفرمایان را متقبل شده است و درحالی که در بودجه‌های سالانه رقم هنگفتی را به این موضوع اختصاص داده است متاسفانه بخشی از قالیبافان واقعی از این بیمه محروم هستند و این درحالی است بخشی از افرادی که قالیباف نیستند تنها به دلیل نارسایی‌های قانون و مقررات اجرایی این قانون مورد بیمه قالیبافی شده‌اند.

ملکی‌جو درباره سهم بیمه‌شدگانی که قالیباف واقعی نیستند اظهار بی‌اطلاعی کردو افزود: در جلسات با سازمان تامین اجتماعی نماینده شرکت سهامی فرش بودم و در این جلسات گزارش‌هایی از این دست سوء استفاده‌ها ارایه می‌شد که نشان می‌دهد حمایت‌های دولت از صنعتی که تقاضای بالا دارد نمی‌تواند محدود به تصویب قانون باشد و نظارت بر اجرای درست می‌خواهد و به طور قطع خودرو کالایی است که قابل مقایسه با فرش نیست.

ملکی‌جو عنوان کرد: به نظر من به جای اینکه گفته شود هر صنعتی نیازمند حمایت دولتی است باید بر سیاست‌هایی که منجر به بهبود امور تولید شود متمرکز شد.

وی تاکید کرد:‌ اگر دولت حمایتی هم از فرش دستباف داشته باشد قیمت تمام‌شده فرش دستباف نمی‌تواند کاهش چشمگیری داشته باشد و دولت قادر نیست که بهای تمام‌شده فرش دستباف را به تولیدکنندگان پرداخت کند. وضع فرش دستباف بهتر می‌شود اگر کل اقتصاد ایران وضعیتی بهتر را تجربه کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار