دانش آموز تلفیقی با آسیب بینایی آذربایجان شرقی رتبه 393 رشته تجربی را کسب کرد

تبریز ( پانا ) - لیلا بابازاده ملکی دانش آموز تلفیقی با آسیب بینایی از مدرسه استعدادهای درخشان بناب (فرزانگان) ساکن شهرستان ملکان است که در رشته تجربی کنکور امسال رتبه 393 کشور را کسب کرد.

کد مطلب: ۹۵۲۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
دانش آموز تلفیقی با آسیب بینایی آذربایجان شرقی رتبه 393 رشته تجربی را کسب کرد

مریم خوشبخت از کسب رتبه 393 تجربی در کنکور سال 98 توسط دانش آموز تلفیقی لیلا بابازاده ملکی خبر داد.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان آذربایجان شرقی این موفیقت دانش آموز آسیب دیده بینایی را بسی مایه مباهات و افتخار دانست و آن را به این عزیز تلاشگر، خانواده و همکاران زحمت کش جامعه تعلیم و تربیت بویژه در حوزه استثنایی تبریک گفت و آرزوی موفیقت های بیشتر و بزرگتر در زندگی برای وی و تمامی دانش آموزان استثنایی کرد.

متن مصاحبه با لیلا بابازاده به شرح ذیل می باشد:

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

من لیلا بابازاده ی ملکی از شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی هستم .

خلاصه ای از مدارسی که از دوران ابتدایی تا کنون تحصیل کرده اید بگویید؟

کلاس اول تا پنجم را در مدرسه غیر انتفاعی و همراه دانش آموزان عادی درس خواندم و در سال ششم به مدرسه استثنائی مراغه جهت تحصیل رفتم و در همین سال در آزمون تیزهوشان شرکت کرده و قبول شدم و از سال هفتم تا دوازدهم در مدرسه استعدادهای درخشان بناب (فرزانگان) تحصیل کرده هم چنین در سال دهم رشته تجربی را انتخاب کرده ام .

چه میزان مطالعه داشتید و شیوه های مطالعه خود را بیان کنید؟

من سعی کرده ام درس هر سال را در همان سال به طور کامل بیاموزم بخاطر همین درمطالعه برای کنکور با مشکل چندانی برای دروس سال های قبل نداشته ام و با اختصاص دادن وقت اندک توانسته ام دروس سه سال آخر را خوب مطالعه کنم .

میانگین زمان مطالعه من در سال دوازدهم و در روزهایی که به مدرسه می رفتم 5 الی 6 ساعت و در روزهایی که به مدرسه نمی رفتم 8 الی 10 ساعت بوده تا سال نهم تمام درس هایم را مادرم قرائت می کرد و من با گوش دادن به او درس ها را مطالعه می کردم در سال دهم پس از تهیه تبلت بار مادرم سبک تر شد و بیشتر درس ها را با استفاده از تبلت و pdf کتاب ها می خواندم اما برای خواندن کتاب های تستی و بعضی از دروس مثل زیست شناسی از ذره بین استفاده می کردم ویا مادرم آنها را برایم می خواند .قرائت کتاب ها به وسیله مادرم برای من در سال دوازدهم بیشتر شد بطوری که کتاب های زیست شناسی و شیمی و هم چنین کتاب های تست زیست شناسی را مادرم برایم کاملا می خواند.

رمز موفقیت خود را بیان کنید ؟

رمز موفقیت من در طول این دوازده سال تحصیل، تلاش و عدم ناامیدی بود بطوری که با وجود هزاران مشکل گوناگون که حتی نمی توانستم با وجود نشستن در ردیف اول تخته سیاه را هم ببینم هموره به خدا توکل کردم و وقتی زمین خوردم دستم را بر روی زانوهایم گذاشتم و بلند شدم تا پیوسته مسیرم را ادامه دهم .

نقش خانواده و مدرسه در موفقیت شما چه بود ؟

نقش مادرم در موفقیت من بسیار پر رنگ بود بطوری که می توانم بگویم اگر زحمت ها و دلسوزی های او نبود شاید الان نمی توانستم بخوانم و بنویسم چون من در بین دانش آموزان عادی درس می خواندم و از خط بریل استفاده نمی کردم ، مدرسه امتحانات کتبی را برای من در کاغذ A3 چاپ می کردند و معلمان مطالبی را که در تخته می نوشتند همزمان قرائت می کردند .

در چه رشته و دانشگاهی قصد ادامه تحصیل دارید ؟

من قصد ادامه تحصیل در رشته داروسازی را دارم تا با تحصیل در مقاطع بالاتر این رشته بتوانم کاری برای تمام مردم جهان انجام دهم و پیشرفتی در زمینه درمان بیماری ها حاصل کنم .

چه توصیه ای برای دانش آموزان آسیب دیده بینایی دارید ؟

توصیه من به کسانی که شرایط من را دارند این است که دیدن تنها با چشم ظاهری انجام نمی شود .دیدن با تمام وجود است به نظر من دیدن واقعی زمانی رخ می دهد که بتوان چیزی را با تمام وجود حس کرد پس نباید این محدودیت ظاهری مانع و محدودیتی برای پیشرفت ایجاد کند .

جلسه امتحان چطور بود؟

هر قدر از شرایط بد جلسه کنکور بگویم باز هم نتوانسته ام گوشه ای از آن را توصیف کنم ، اولا منشی من سرعت عمل کافی برای قرائت و پر کردن پاسخ نامه را برای یک دانش آموز کنکوری نیازمند منشی نداشت بطوری که در چند سوال اگر دقت و تیز بینی من نبود سوالات شمارشی را اشتباه شمرده بود؛همچنین من مجبور شدم سوالات عربی را با یک ذره بین 2 سانتی بخوانم و جواب دهم که شاید یک فرد معمولی نتواند با آن حتی یک بند را بخواند و هم چنین مسئول جلسه سر سوالات فیزیک و ریاضی که به تمرکز بالا برای حل کردن سوالات ، به ویژه برای من که این سوالات را ذهنی حل می کردم نیاز دارند مرا به گریه انداخت چون وقت قانونی مرا اعمال نمی کرد و جر و بحث فراوان و آوردن بخشنامه و قرائت محاسبه وقت، زمان قانونی من اعمال شد که این موجب هدر رفتن وقت من در یک آزمون سرعت گردید و این وقت تلف شده نیز بعدا به من تعلق نگرفت همچنین پس از اعلام رسمی کلید سوالات توسط سازمان سنجش و اعلام نتایج با مقایسه درصد هایی که خودم محاسبه کرده بودم و کاملا دقیق بود، چون من هرگز گزینه هایی را که انتخاب کرده بودم فراموش نکرده بودم و با درصدهای ثبت شده در کارنامه متوجه شدم به غیر از سه درس زیست شناسی ،شیمی و زمین شناسی که آن ها را منشی دیگری برایم خوانده بود 15 الی 26 درصد متفاوت بود که این تفاوت به دلیل انتقال اشتباه گزینه ها به پاسخ نامه توسط منشی بود و باعث شد که رتبه من از آن چه انتظار داشتم و حقم بود کمتر شود .

اگر مطلب خاصی دارید بفرمایید؟

ما بخاطر حقوقی که از من ضایع شد به سازمان سنجش حضورا و کتبا اعتراض کردیم و این سازمان نه تنها رسیدگی نکرد بلکه طی نامه ای اعلام کرد که هیچ حقی از من ضایع نشده و این برای من به منزله اتهام دروغ بود. کاش مسئولین ذیربط هیچ امتیازی برای من قائل نمی شدند ولی اجازه می دادند تا من بار علمی خود را اثبات کنم . این اولین باری نبود که حق من پایمال شد من در سال یازدهم در مرحله اول المپیاد شیمی قبول شدم اما در مرحله دوم با وجود اعلام من به مدرسه که نیاز به منشی دارم نه تنها منشی به من تعلق نگرفت بلکه استان کم کاری را از طرف مدرسه دانست و مدرسه هم استان را مقصر دانست.

مسئولین خواهشمندم اگر دانش آموزانی مثل من واقعا سخت تلاش می کند حقوق آن ها ضایع نشود و این اتفاقات برای من در مقاطع بالاتر نیز دوباره تکرار نشود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار