تولید محصولات کشت دوم در شالیزارهای گیلان رونق یافت

رشت (پانا) - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت که شالیکاران استان، با پرورش راتون پس از برداشت برنج و کشت و کار محصولات ثانویه در اراضی شالیزاری باعث توسعه کشت دوم و رونق تولید می شوند.

کد مطلب: ۹۵۱۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تولید محصولات کشت دوم در شالیزارهای گیلان رونق یافت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد و کشاورزی گیلان گفت : گیلان با تولید ۷۳۰ هزار تن برنج سفید که البته امسال با وجود شرایط مناسب آب و هوایی به ۷۵۰ هزار تن افزایش یافته، در جایگاه دوم تولید این محصول بعد از مازندران را دارد.

مسعود الماسی گفت : شالیکاران پس از برداشت برنج ، هر سال با پرورش راتون و کشت محصولاتی چون سبزیجات برگی و غده ای، شبدر، گندم، جو، حبوبات و کلزا، شالیزارها را در نیمه دوم سال هم سبز نگه می دارند که البته در سال های اخیر با کشت گیاهان علوفه ای تریتیکاله ، خُلر و ماشَک، بخشی از نیاز نهاده های پرورش واحد های پرورش دام را هم تامین می کنند.

الماسی با بیان اینکه شالیکاران در سال های اخیر استقبال خوبی از کشت محصولات ثانویه در گیلان داشته اند و سطح زیر کشت را بیش از دو برابر افزایش داده اند گفت : سطح تولید محصولات کشت دوم در شالیزارهای گیلان از ۵۱ هزار هکتار در سال ۹۲، به ۱۱۳هزار هکتار در سال گذشته افزایش یافته است.

الماسی پیش بینی کرد که امسال تا رسیدن فصل کشت و کار برنج ، شالیکاران در۱۲۰ هزار هکتار از شالیزارها ۳۵۰ هزار تن محصولات کشت دوم تولید خواهند کرد.

در نیمه دوم سال ، بسیاری از کشاورزان گیلانی تقریبا بیکارند که با کشت دوم شالیزارها از بیکاری در می آیند و در آمد خوبی هم نصیبشان می شود؛ درآمدی که می تواند هزینه های آماده کردن شالیزارها و کشت و کار برنج را در بهار و تابستان تامین کند.

شالیکاران گیلانی افزون بر درآمدی که از کشت برنج در هر هکتار به دست می آورند، در کشت دوم براساس نوع و ارزش محصول کشت شده ، حدود هشت تا ۲۰ میلیون تومان درآمد عایدشان می شود. از طرفی شالیکاران با افزایش تولید محصولات زراعی در کشت دوم ، نه تنها بخشی از مایحتاج زندگی خود را تامین می کنند و درآمد خانوار را افزایش می دهند، بلکه باعث خودکفایی در تولید این دست از محصولات نیز می شوند.

از آنجا که در نیمه دوم سال ، بارندگی ها در گیلان افزایش می یابد و غالبا شالیزارها دچار آبگرفتگی می شوند با کشت دوم، که لازمه آن ایجاد زهکش است ، آب ها به بیرون شالیزار هدایت و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک ، از جاری شدن سیل هم جلوگیری می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار