در مراسم افتتاحیه بیستمین اردوی دانش آموزان عشایر کشور در نیشابور

سرپرست وزارت آموزش و پرورش: اردوی عشایر زمینه‌ساز ایجاد عدالت آموزشی است

۲۰۰۰ پروژه آموزشی که اکثر آن‌ها در مناطق کم‌برخوردار است برای ابتدای مهر ۹۸ آماده خواهد شد

آیین افتتاحیه بیستمین دوره اردوی ملی عشایر در اردوگاه فرهنگی،تربیتی شهید رجایی باغرود نیشابور برگزار شد.

کد مطلب: ۹۴۴۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش: اردوی عشایر زمینه‌ساز ایجاد عدالت آموزشی است

سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش ،در آیین افتتاحیه بیستمین دوره اردوی ملی عشایر در اردوگاه فرهنگی، تربیتی شهید رجایی باغرود نیشابور گفت: «بزرگترین صحنه نبرد دفاع مقدس جلوه‌های ایثار عشایر عزیز را در خود نگاشته است و همه ما به خدمتگزاری عشایر عزیز سرزمینمان افتخار می‌کنیم.»

او افزود: «بیش از ۱۸۲ هزار دانش‌آموز در کشور در ۶۰۰ مدرسه عشایری در کشور تحصیل می کنند و امروز مرحله نخست اردوی دانش‌آموزان عشایری کشور با حضور بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز پسر آغاز می‌شود.»

حسینی با بیان اینکه بیش از ۱۷ هزار معلم و همکار فرهنگی در کشور مشغول خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان عشایر هستند خاطر نشان کرد: «امروز آموزش و پرورش کشور یک سند تحول‌خواه بنیادین را پیش روی خود دارد و اردوی دانش‌آموزان عشایر تمام جوهره‌های مدنظر این سند را در دل خود دارد.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزاری این‌گونه اردوها را گامی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین در حوزه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: «در بخش اول مظهر تحقق شعار عدالت‌محوری است و در بخش دوم زمینه‌ساز ایجاد چرخش‌های تحول آفرین در فرآیندهای تعلیم و تربیت است.»
حسینی ادامه داد: «هویت‌بخشی یکی از اصلی‌ترین اهداف سند تحول بنیادین است و برگزاری این اردوها با محوریت دانش‌آموزان عزیز عشایر که جلوه‌ای از هویت و وحدت در کشور هستند یکی از راه‌های اصلی تحقق شعار هویت‌بخشی است.»

او ایجاد عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در بین دانش‌آموزان عشایری را از مهم‌ترین تاثیرات برگزاری این اردوها برشمرد و گفت: «در این اردوها تمرین مهارتهای همدلی، انسان‌دوستی ، صمیمیت و کار جمعی به شکل بسیار خوبی متجلی می‌شود و تمامی این موارد از تاکیدات سند تحول بنیادین است.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پاسداشت فرهنگ اصیل عشایر ایرانیان یکی از اهداف برگزاری این اردوهاست، گفت: «ایران در بین کشورهای دنیا در زمره کشورهای کثیر‌المله است و اقوام مختلف با زبان و ادیان مختلف در آن زندگی می‌کنند اما این کشور در پرتو دو عنصر هویت دینی و هویت ملی یک روح واحد است و اتفاقا در خراسان رضوی به واسطه حضور مضجع نورانی امام رضا(ع) و آرامگاه مشاهیر همچون فردوسی و عطار و خیام این عناصر هویت‌بخش دوگانه به شکل ویژه‌ای بروز و ظهور دارند.»

او در ادامه خاطر نشان کرد: «امروز اگر به سیاست های نظام و آموزش و پرورش نگاه کنیم عدالت آموزشی یک هدف راهبردی است که در این میان توجه به دانش‌آموزان مرزی و عشایری از رویکردهای اصلی است که آن‌ را پیگیری می‌کنیم.»
حسینی همچنین تصریح کرد: «۳۰ درصد دانش‌آموزان کشور در مناطق کم‌برخوردار تحصیل می‌کنند که بر همین اساس طرح توجه به مدارس، مناطق و استان‌های لازم‌التوجه را در دستور کار داریم تا شاهد کاهش محرومیت ها در این حوزه باشیم.»
او با بیان اینکه امروز ۱۳۰ هزار کلاس درس کشور به سیستم آموزشی هوشمند مجهز هستند و براساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت ارتباطات منعقد شد مقرر شده است در طول برنامه ششم کل مدارس کشور به شبکه اینترنت مجهز شوند، بیان کرد: «راه‌اندازی یک تلویزیون تعاملی در وزارت آموزش و پرورش ظرفیتی است که می‌توان با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، برای توسعه تعلیم و تربیت در مناطق دوردست و کم‌برخوردار از آن استفاده کرد.»
حسینی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم که المپیادهای دانش‌آموزی از انحصار طبقاتی بودن خارج شود تا عدالت آموزشی برای بروز استعدادهای تمامی دانش‌آموزان در این المپیادها فراهم شود، ادامه داد: «دو هزار پروژه آموزشی و بیش از ۱۰ هزار کلاس درس که اکثر آن‌ها در مناطق کم‌برخوردار است برای ابتدای مهرماه ۹۸ آماده خواهند شد تا در اختیار توسعه تعلیم و تربیت کشور قرار گیرند.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: «امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ای که صورت گرفته است بیش از ۱۳۱۰ مدرسه از ۱۴۰۰ واحد آموزشی که در حادثه سیل اخیر آسیب دیده بودند آماده حضور دانش‌آموزان می‌شوند و در مجموع تلاش می‌کنیم در ایجاد و بهره‌برداری از پروژه‌های آموزشی و پرورشی با رویکرد عدالت ترجیحی عمل کنیم.»

حسینی برچیده شدن مدارس خشتی و تجهیز بیش از ۲۴ هزار کلاس درس به سیستم ایمن و هوشمند گرمایشی را نیز با نگاه به رویکرد ایجاد عدالت آموزشی در کشور توصیف کرد و افزود: «اکنون ۱۵ هزار مدرسه شبانه‌روزی در کشور فعال هستند که ۲۲۸ مورد آن ویژه دانش‌آموزان عشایر است ضمن اینکه دانش‌آموزان عشایر سه برابر دانش‌آموزان عادی سرانه دریافت می‌کنند.»

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «در دانشگاه فرهنگیان تلاش می‌کنیم زمینه‌ای برای جذب بر اساس آمایش سرزمینی و با رویکرد توجه به مناطق محروم را پیاده کنیم و همچنین به دنبال این هستیم با رویکرد هرم شغلی و آمایش سرزمینی سهمیه‌های ویژه برای دانش‌آموزان عشایر در کنکور در نظر بگیریم.»
وی همچنین افزود: «شورای بهبود مناطق عشایری و شورای مناطق مرزی در هم ادغام خواهند شد تا از همه امکانات برای استاندارسازی فضاها، نیروی انسانی و فرآیندهای مدارس عشایری استفاده شود.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: «در کشور ۱۰۰ مدرسه با یک نفر دانش‌آموز داریم و اعتقاد ما این است که حتی یک دانش‌آموز در هیچ جایی از سرزمین عزیزمان از تحصیل باز نماند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار