تذکر حجت نظری به شهرداری؛ دلیل این همه هزینه‌کرد در مجموعه شهرآفتاب چیست؟

تهران (پانا) - عضو شورای شهر تهران درباره چرایی برگزاری نمایشگاه الکامپ به شهرداری تذکر داد و گفت شهرداری تهران، پاسخ دهد اگر بناست نمایشگاه‌های پرمخاطب همچنان در سایت نمایشگاهی سئول برگزار شود، دلیل این همه هزینه‌کرد در مجموعه شهرآفتاب چیست؟

کد مطلب: ۹۳۰۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
تذکر حجت نظری به شهرداری؛ دلیل این همه هزینه‌کرد در مجموعه شهرآفتاب چیست؟

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در جریان یکصدو پنجاه و ششمین جلسه شورا درباره برگزاری نمایشگاه الکامپ بود که در این زمینه گفت: حتما به خاطر دارید که حدود 10 روز پیش، همکار گرامی‌ام زهرا نژادبهرام در تذکری درباره برگزاری نمایشگاه الکامپ در محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی تهران واقع در خیابان سئول تذکری را مطرح کردند. تذکری که با استناد به مصوبه شورای شهر برای الزام شهرداری تهران به جلوگیری از برگزاری نمایشگاه در این محل ارائه شد. اما متاسفانه شاهد بودیم که این نمایشگاه بدون توجه به تذکرها برگزار شد.

وی ادامه داد: در جریان این برگزاری، شهرداری علاوه بر بی‌توجهی صریح به مصوبه شورا، اقدامی انجام داد که فراتر از بی‌توجهی و به منزله دهن کجی به مصوبات شورای شهر تهران است. متاسفانه در محلی که نباید چنین نمایشگاهی برگزار شود، نه‌تنها شهرداری نسبت به برگزای نمایشگاه مخالفت نکرده، بلکه سازمان فاوای شهرداری تهران نیز اقدام به برپایی غرفه در این نمایشگاه کرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تاکید کرد: شهرداری تهران، پاسخ دهد که دلیل بی‌توجهی به مصوبه شورای شهر تهران چیست و اگر بناست نمایشگاه‌های پرمخاطب همچنان در سایت نمایشگاهی سئول برگزار شود، دلیل این همه هزینه‌کرد در مجموعه شهرآفتاب چیست؟ نمی‌شود هم پول مردم را صرف ساخت نمایشگاه در شهر آفتاب کرد و هم وقت مردم را در ترافیک سنگین معابر اطراف نمایشگاه بین‌المللی تهران هدر دارد.

وی درباره حریق در میدان تاریخی حسن‌آباد و بی‌توجهی شهرداری به مصوبه شورا درباره نمایشگاه بین‌المللی تهران تذکر داد و گفت: در ساعات پایانی چهارشنبه هفته گذشته در میدان تاریخی حسن‌آباد رخ داد. پیشینه این میدان و ارزش میراثی و معنوی آن برکسی پوشیده نیست و با توجه به اینکه در روزهای اخیر زیاد در این‌باره صحبت شده، من از شرح آن صرف نظر می‌کنم اما ابهاماتی پیرامون این حادثه وجود دارد که لازم است مسئولان مرتبط در شهرداری و نیز دیگر مسئولان نسبت به آن پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: چرا ساختمانی که به ثبت ملی رسیده و جزو آثار فاخر ملی و بخشی از هویت شهری ما محسوب می‌شود، باید به محل فروش ابزار و یراق بدل شود؟ دیگر اینکه چرا سیستم‌های به‌روز اطفا و هشدار حریق در این ساختمان‌ها نصب نشده بود و نظارت لازم از سوی شهرداری صورت نگرفت؟ به نظر می‌رسد لازم است شهرداری تهران با هماهنگی اتاق اصناف و دیگر متولیان امر، برای تغییر کاربری‌های نامتجانس در بافت تاریخی و فرهنگی اقدام کند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا به ابهام دیگری که برای بسیاری از شهروندان ایجاد شده است اشاره کرد و گفت: میزان تخریب باتوجه به نزدیکی ایستگاه آتش‌نشانی است ابهامی است که جای سوال دارد. آتش‌سوزی در ضلع شمال غربی میدان حسن‌آباد رخ داد و در مجاورت محل حریق، یعنی دیوار به دیوار این ساختمان، ایستگاه شماره یک آتش نشانی قرار گرفته است. برای بسیاری از مردم این سوال مطرح شده که آیا آتش‌نشانی دیر برای اطفای حریق وارد عمل شده یا شدت توسعه حریق در دقایق اولیه بسیار بالا بوده است؟ یا این پرسش مهم که اگر آتش در بافت تاریخی بازار به جان اماکن و ابنیه بیافتد، آیا سازمان آتش‌نشانی می‌تواند با این ابزار و امکانات آن را مهار و اطفاء کند؟ در این مورد نیز از معاونت خدمات شهری و مدیرعامل آتش‌نشانی می‌خواهم که مستندات خود را ارائه کنند و در عین حال از آتش‌نشانان عزیزی که با جان و دل در ماموریت اطفای حریق حضور داشتند، تشکر می‌کنم.

وی بر لزوم آموزش‌ها و امکانات تخصصی لازم برای اطفای حریق در اماکن تاریخی و دارای ارزش ملی و میراثی به آتش‌نشانان و امدادگران تاکید کرد و افزود: گاهی نحوه خاموش کردن آتش، خود ممکن است به بناهای با ارزش آسیب بیشتری وارد کند. مثلا در همین موضوع، پرسش مطرح می‌شود که آیا بهتر نبود به جای آب، از کف برای خاموش کردن آتش استفاده شود تا احتمال ریزش ساختمان به واسطه سنگین شدن بنا، کمتر شود؟

نظری ابراز امیدواری کرد تمامی شهروندان و به ویژه مالکان ساختمان‌های ثبت شده اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، احساس مسئولیت بیشتری نسبت به آثار و میراث ملی کشورمان داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار