سهم زنان از انتخابات هیات رئیسه مجلس چقدر بود

تهران (پانا) - انتخابات هیات رئیسه چهارمین اجلاسیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم پایان یافت تا بازهم مجلس ششم، آخرین مجلسی باشد که شاهد حضور زنان در کرسی هیات رئیسه بوده است.

کد مطلب: ۹۱۷۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
سهم زنان از انتخابات هیات رئیسه مجلس چقدر بود

آخرین انتخابات هیات رئیسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (دوشنبه) در حالی پایان یافت که امیدی‌ها با واگذاری کرسی علی مطهری (نایب رئیسی دوم) به رسول خضری، عضو فراکسیون ولایی شاهد کاهش سهم خود از 5 کرسی به 4 کرسی و افزایش سهم فراکسیون ولایی از 4 کرسی به 5 کرسی در هیات رئیسه مجلس باشند.

با این حال یک نکته در این میان خودنمایی می‌کرد آن هم مردانه ماندن ترکیب هیات رئیسه مجلسی است که که بعد از مشخص شدن آرا مردم در هفتم اسفندماه سال 94، لقب مجلس رکورددار حضور بانوان در خود را یدک بکشد.

در چهارمین اجلاسیه مجلس دهم از میان انبوه کاندیداهای مرد برای رسیدن به کرسی‌های هیات رئیسه، فراکسیون مستقلان و فراکسیون امید هرکدام یک زن را برای رسیدن به کرسی دبیری مجلس معرفی کردند تا شاید ترکیب مردانه سکان‌داران بهارستان تغییر کند.

در آرای شمارش شده بازهم خبری از ورود زنان به هیات رئیسه مجلس نبود تا همچنان ششمین دوره مجلس شورای اسلامی که اصلاح‌طلبان اکثریت قریب به اتفاق کرسی‌های قوه مقننه را در اختیار داشتند، تنها دوره‌ای از پارلمان جمهوری اسلامی باشد که زنان به کرسی‌های هیات رئیسه رسیده‌اند.

در آن دوره شهربانو امانی و سهیلا جلودارزاده هرکدام با 155 و 153 رای به عنوان دبیران هیات رئیسه مجلس مشغول فعالیت بودند تا آخرین تجربه حضور بانوان در کرسی‌های ریاست مجلس را به خود اختصاص دهند.

در اجلاسیه چهارم مجلس دهم، فاطمه سعیدی از فراکسیون امید و سمیه محمودی از فراکسیون مستقلان برای رسیدن به کرسی‌های دبیری خیز برداشتند ولی سعیدی با 79 و محمودی با 83 رای از رسیدن به مقصود بازماندند.

علاوه بر فراکسیون زنان مجلس که هیچ سهمی از کرسی های هیات رئیسه ندارد، وارد نشدن عبدالکریم حسین‌زاده به عنوان تنها کاندیدای اهل سنت به هیات رئیسه نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار