رئیس قوه قضائیه: مردم نگران جبران خسارات سیل نباشند

تهران (پانا) - رئیس قوه قضائیه گفت برخی از سیل سال ۹۵ خاطره خوبی نداشتند اما با وعده دولت و پیگیری مسئولان نگران نباشند و پیگیری خواهیم کرد تا خسارت‌های مردم پرداخت شود؛ البته طبیعتاً همه خسارت‌ها قابل جبران نیست اما تا جایی که ممکن است با امکانات موجود خسارت‌های مردم با سرعت پرداخت می‌شود.

کد مطلب: ۹۰۸۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس قوه قضائیه: مردم نگران جبران خسارات سیل نباشند

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد بحران خوزستان که شامگاه پنجشنبه (۲۹ فروردین) در استانداری برگزار شد، با اشاره به ارائه گزارش‌های مدیران اجرایی در رابطه با سیل، اظهار کرد: این گزارشات نشان از اقدامات در این راستا است؛ اگر چه سیل تلخی‌هایی به دنبال داشت و آسیب‌هایی به خانه، کاشانه و کشاورزی مردم وارد کرد و غم‌انگیز بود اما حضور گروه‌های جهادی، طلاب، بسیجیان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی، نیروهای انتظامی، مسئولین و مردم جلوه مثال‌زدنی از همدلی و همراهی و اخلاص جهت گره‌گشایی است. همچنین در حوزه امداد و نجات همراهی ارزشمندی انجام شد.

وی افزود: رهبر مقام معظم رهبری در بدو حادثه دغدغه داشتند و وضعیت را به طور مرتب سوال می‌کردند و پیگیر وضعیت بودند و از حضور و تلاش همه تشکر کردند.

رئیس قوه قضائیه گفت: بخش بعدی موضوع مساله بازسازی، عادی شدن زندگی مردم و پرداخت خسارت‌های مردم است که در جلسه رؤسای سه قوه مطرح و نامه‌ای به رهبر ارسال شد تا این سیل مانند سال ۹۵ نباشد زیرا برخی از سیل سال ۹۵ خاطره خوبی نداشتند که با وعده دولت و پیگیری مسئولین نگران نباشند و پیگیری خواهیم کرد تا خسارت‌های مردم پرداخت شود؛ البته طبیعتاً همه خسارت‌ها قابل جبران نیست اما تا جایی که ممکن است با امکانات موجود خسارت‌های مردم با سرعت پرداخت شود.

رئیسی تصریح کرد: مسئولین بازسازی و برگشت زندگی مردم به حالت عادی را دنبال خواهند کرد و فکر می‌کنم در برخی نقاط شرایط به گونه‌ای است که شاید به زودی شرایط عادی شود و مردم به زندگی عادی خود برگردند.

وی عنوان کرد: نکته قابل توجه است این است که در بحث مدیریت و کنترل حوادث و مدیریت بحران‌ها سوالی مطرح می‌شود اینکه با توجه به اینکه سیل طی سال‌های گذشته بی سابقه بوده آیا قابل پیش بینی یا پیشگیری بود یا خیر؟ آیا برخورد متناسب شد یا خیر؟

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: بعد از عبور از این مراحل و برگشت به وضعیت عادی باید مدیران بازنگاهی به شرایطی که ایجاد شد و اقداماتی که باید انجام می‌شد که بعد انجام شد داشته باشند. باید مشخص شود آیا می‌شد کارهایی کرد یا خیر؟

رئیسی ادامه داد: این نگاه به شرایط ما را برای آینده آماده می‌کند. حوادثی که در استان‌های مختلف رخ داد باید ما را برای شرایط بحرانی و برخورد با بحران‌ها در حوزه پیش بینی، پیشگیری و اقدامات متناسب و به موقع آماده کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: در بازدید از برخی مناطق مردم عللی در رابطه با سیل مطرح می‌کردند و به برخی از علل اشاره می‌کردند که باید بررسی شوند. اینکه آیا در این زمینه قصورها یا آسیب‌هایی بوده است یا خیر.

رئیسی با بیان اینکه آسیب شناسی کار همه است، تصریح کرد: در خوزستان برکات معنوی و مادی زیادی وجود دارد؛ رودخانه‌های عظیم، سد، تالاب‌های خوزستان و دریا وضعیت اکوسیستم خاصی دارد. بنابراین با این شرایط اگر لایروبی‌ها انجام می‌گرفت می‌شد شدت این حادثه را کاهش داد؟

وی افزود: رسوب‌گیری که مصوب مجمع تشخیص نظام است که به تصویب رهبر انقلاب رسید و در سال ۸۵ ابلاغ شده است. وظیفه دستگاه‌ها در توزیع عادلانه آب مشخص شده است. همچنین لایروبی بسیار مهم است.

رئیسی، قوه قضائیه با اشاره به اهمیت سرعت عمل در اقدامات، گفت: در سیل خوزستان تلفات جانی نداشتیم که جای شکر دارد. باید دولت و مدیران در بخش‌های مختلف بررسی‌ها را انجام دهند. بازنگاهی نسبت به آنچه انجام شده لازم است تا نسبت به حوادث آینده کنشگر فعال باشیم.

وی با بیان اینکه نگاه به خوزستان باید راهبردی باشد، عنوان کرد: اکنون در بین همه افراد درخصوص این حوادث حس خوبی وجود دارد اما با گذشت زمان به دلیل بروز مسائل دیگر این حس کمتر می‌شود و حساسیت به تدریج از دستور کار خارج می‌شود که این مساله از اشکالات است؛ این حس باید جهت رفع مشکلات ادامه داشته باشد تا زمانی که مشاهده شود زیر ساخت‌های لازم برای بروز حوادث ایجاد شده است. اگر زیرساخت‌ها فراهم شود بارانی که رخ می‌دهد به برکات تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: با سدسازی احداث شده مشخص است که از ابتدای انقلاب دغدغه‌ها وجود داشت و مشاهده می‌کردند آب ورودی به استان چه میزان است. کارهای خوبی در بحث زیرساخت‌ها شده اما کافی نبوده است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: اگر امروز علل این حوادث بررسی نشوند در آینده مجدداً باید جلساتی تشکیل دهیم تا تصمیم گرفته شود که چه اقدامی کنیم تا خسارت‌ها کاهش یابد. همکاری با دستگاه‌های مختلف اجرایی، مجلس شورای اسلامی و دولت جزو محورهای دستگاه قضائی جهت پیشرفت کار است.

رئیسی بیان کرد: در خصوص آسیب شناسی به آقای سراج رئیس سازمان بازرسی کشور مأموریت داده شده است تا این کار را با جدیت دنبال کند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی شود که کمک‌های مردم به سیل‌زدگان ساماندهی شود، گفت: این اقدامات پیامی دارد مبنی بر اینکه در سختی‌ها در کنار هم هستیم.

وی افزود: همچنین پیامی برای دشمن دارد؛ در این روزها که سپاه پاسداران را تروریست اعلام می‌کنند، در حالی که سپاه پاسداران نیروی خدمتگزاری است که همه معترف هستند و در این سیل خط مقدم کمک به مردم بوده و ارتش و سپاه مانور خدمت را به نمایش گذاشتند. باید به دشمنان پیامی بدهیم که در همه سختی‌ها در کنار هم هستیم اما در مشکلات و سختی‌ها اجازه نخواهیم داد کشور ما دچار آسیب و مشکل شود. شعار ما این است بدون اینکه کمکی از دشمنان بخواهیم می‌توانیم کشور را با اتکا به خداوند و اعتماد به نفس اداره کنیم.

وی افزود: تصور نشود اگر از کمک‌های مردمی جلوگیری شد کار ما مختل می‌شود. اخم و لبخند دشمن در ما تأثیرگذار نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار