رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان: معلمان بر عملکرد صندوق فرهنگیان نظارت می‌ کنند

تهران (پانا) - رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان از نظارت معلمان بر عملکرد صندوق فرهنگیان خبر داد.

کد مطلب: ۹۰۲۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان: معلمان بر عملکرد صندوق فرهنگیان نظارت می‌ کنند

به نوشته روزنامه ایران، بــا ابلاغ وزیر آمــوزش و پرورش چند وقتی می‌شــود کــه ســه معلم بــه عنــوان هیأت امنا و بــازرس به عضویت صندوق ذخیره فرهنگیان درآمدند تا از این پس نمایندگان معلمــان هــم در جریــان چگونگــی تصمیم‌گیری اعضــای صنــدوق ذخیــره فرهنگیــان قرار بگیرنــد.

صنــدوق ذخیره فرهنگیان در ســه سال اخیر با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو بوده اســت و انتشــار اخبار اختلاس‌های میلیــاردی نیــز از این صندوق موجب شد تا معلمان نسبت به عملکرد آن معترض بوده و بارها خواستار شفاف‌سازی گردش مالی صندوق شــده بودند؛ صندوقی که 23 سال پیس با هدف ارتقای معیشت و رفاه فرهنگیان راه‌اندازی شــد و مســئولان آموزش و پــرورش هر ماه به‌طــور میانگین بیش از 30 هزار تومان از فیش حقوقی معلمان کســر و مســتقیما به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز می‌کردند. با این حال چند سال پیش خبر آمد که اختلاســگران به صندوق معلمان هــم رحم نکردند. تخلف مالی که به گفته رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق 15 هزار میلیــارد تومان بوده اســت. بعد از ایــن اتفاقات، معلمان از مســئولان آمــوزش و پــرورش خواســتند که در تصمیم‌گیری‌های صنــدوق نقش داشــته باشــند و آنهــا از نزدیــک در جریان تمامی اتفاقات صندوق قرار گیرند.

رئیس صندوق ذخیره فرهنگیــان درباره انتخاب معلمــان در هیــأت امنــای ایــن صنــدوق به خبرنــگار «ایران»، گفت: «با دســتور وزیر آموزش و پرورش سه معلم وارد هیأت امنا و بازرسی صندوق ذخیره فرهنگیان شدند. آنهــا از نزدیک در جریان اتفاقات صندوق ذخیره فرهنگیان قرار می‌گیرند و می‌توانند گزارش‌های لازم را به معلمان ارائه دهند. این اولین بار است که معلمان عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان شــدند و از نظر ما می‌تواننــد راهکارهای معلمان را برای سودآوری صندوق بگیرند و به ما ارائه دهند.»

او درباره ســود صنــدوق ذخیره فرهنگیان گفت: «سودآوری صندوق ذخیره فرهنگیان از 284 میلیارد تومان در سال 96 به 622 میلیــارد تومان در ســال 97 رســیده است و سود خالص تلفیقی موسسه نیز از 338 میلیارد تومان در ســال گذشته به بیش از هزار و 140 میلیارد توماندر سال مالی 97 رسیده است که نشان دهنده سود بالای شــرکت‌هاســت. با این حــال طلب تمامــی معلمانی که بازنشســته شــده‌اند بــه حسابشــان ریختــه می‌شــود. مــا البته تســهیلاتی را برای معلمانی که بازنشسته شده‌اند داریم که آن‌ها می‌توانند همچنان در صندوق بمانند تا از سود صندوق برخوردار شوند.»

نیکدل درباره ضرر و زیانی که صندوق ذخیره فرهنگیان دیده است، اعلام کرد: «ما سهامدار بانک سرمایه هستیم اما متأسفانه برخی‌ها مداوم تکرار می‌کنند که اموال فرهنگیان به سرقت رفته است این در حالی است که ما سهام داشتیم، با بررسی‌هایی که انجام شده است فقط 51 میلیارد تومان ضرر کردیم بیشترین مشکلات مربوط به اختلاف حساب مالی مربوط به بانک سرمایه بوده است، هم‌اکنون هم پرونده بانک سرمایه در قوه قضائیه باز است و موضوعات این بانک ارتباطی با صندوق ندارد.»

او درباره به تأخیر افتادن پرداخت سود به بازنشستگان اعلام کرد: «در حال‌حاضر صندوق سود بازنشستگان دی ماه را پرداخت می‌کند این تأخیر دوماهه هم به این علت است که تا اطلاعات معلمان به دست ما برسد زمان می‌برد. در مقابل حقوق همکارانم کوتاه نمی‌آیم.»

امین سالاری یکی از معلمان منتخبی است که عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان شده است. او 27 سالی است که معلم عربی است و حالا به خاطر علاقه‌اش به حقوق دانشجوی دکترای این رشته شده است.

سالاری درباره اهدافش در صندوق ذخیره فرهنگیان به خبرنگار ما گفت: «ما معلمان صاحبان اصلی صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم و می‌خواهم به طور دقیق کارها و برنامه‌های صندوق را زیرنظر بگیرم و به همکارانم هم اعلام کنم ما با تخلفات برخورد می‌کنیم و در مقابل حقوق فرهنگیان کوتاه نمی‌آییم، تصمیم داریم که ضعف‌های گذشته را برطرف کنیم و می‌خواهند در ارتباط با اتفاقات صندوق شفاف‌سازی کنند و راهکارهایی را برای ارتقاء صندوق ارائه دهند تا سودآوری صندوق افزایش پیدا کند.»

او تأکید کرد: «نظارت معلمان روی صندوق باید بطور مستقیم باشد این درخواست معلمان بود که صندلی در هیأت امنای صندوق داشته باشند بنابراین وزیر آموزش و پرورش دستور داد تا معلمانی که علاقه‌مند هستند در یک انتخابات شرکت کنند، مرحله اول رأی‌گیری در استان‌ها انجام شد در مرحله دوم منتخب شهرستان‌ها به تهران آمدند از بین 83 نفر 2 نفر عضو هیأت امناء و یک نفر هم بازرس افتخاری انتخاب شد.»

سالاری درباره تخلفات صندوق هم بر این باور است: منکر تخلف در صندوق نیستم اما این را هم می‌دانم که مراجع قانونی در حال رسیدگی به پرونده صندوق و بانک سرمایه هستند با این حال می‌گویم که این هجمه‌ای که علیه صندوق صورت گرفت خیلی‌هایش واقعی نبود چرا که ما روزهای اول که وارد هیأت امناء شدیم رابطه صندوق را با بانک سرمایه بررسی کردیم ما یک سهامدار هستیم و هیچ ضمانتی در قبال بانک سرمایه نداریم، بانک سرمایه مثل بقیه بانک‌ها شاید خلاف کرده باشد مراجع ذیصلاح رسیدگی می‌کنند و قطعاً اگر حقی هم از همکاران ضایع شده باشد حتماً برخواهد گشت.

او با تأکید بر اینکه در حال پیگیری هستیم تا پول‌های معلمان برگردد، گفت: «اصل ما بر این است تا صندوق به خوبی اداره شود و همینطور سرمایه‌گذاری‌های خوبی هم برای معلمان انجام شود برای همین صندوق ذخیره فرهنگیان در عسلویه یک سرمایه‌گذاری انجام داده است در سال 98 پروژه‌ها به ثمر می‌نشیند و سودآوری بسیار خوبی برای معلمان دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار