طرح عید و داستان وارد دومین سال اجرا شد:دانش‌آموزان به جای پیک نوروزی، داستان می‌خوانند، می‌نویسند یا روایت می‌کنند

تهران (پانا) - نوروز 98، طرح عید و داستان به جای پیک نوروزی، وارد دومین سال اجرا می‌شود. طرحی که شاید دانش‌آموزان را به کتابخوانی تشویق کند و آن‌ها را از دغدغه حل تمرین‌های طولانی و سنگین در روزهای تعطیل رهایی بخشد.

کد مطلب: ۹۰۲۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
طرح عید و داستان وارد دومین سال اجرا شد:دانش‌آموزان به جای پیک نوروزی، داستان می‌خوانند، می‌نویسند یا روایت می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش 25 بهمن سال 96 در حاشیه جلسه هیات دولت برای اولین بار از اجرای طرحی جدید خبر داد که هدف آن آشتی دادن کودکان با کتاب است. بطحایی گفت که برای نوروز آینده، تکلیف نوروزی به معنای آنچه پیش از آن وجود داشته، نخواهد بود و داستان‌گویی و خاطره‌نویسی جایگزین پیک‌های نوروزی می‌شود و دانش‌آموزان در این طرح آنچه را که در طبیعت می‌بینند، می‌نویسند.

طرح "عید و داستان" سال گذشته اجرا شد و مسئولان آموزش و پرورش معتقدند که اجرای آن یکی از موفق‌ترین طرح‌های آموزش و پرورش بوده است. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای این طرح در سال گذشته گفت: «ما به روش‌های متفاوتی این طرح را که سال گذشته اجرا شد ارزیابی کردیم. هم به صورت کیفی و هم به صورت کمی؛ اجرای طرح عید و داستان یکی از موفقیت آمیزترین طرح‌های ما بود؛ اما ما با مواردی رو به رو شدیم که انتظارش را نداشتیم مثل اینکه قصه‌هایی نگاشته شده بود که با نقاشی همراه بودند و در پایان ما انبوهی از دست نوشته بچه‌ها، نقاشی و طراحی‌هایی را داشتیم که خودش یک گنجینه است.»

قرار است دانش‌آموزان دوره ابتدایی نوروز امسال نیز به جای نوشتن مشق‌هایی طولانی و سنگین در طول تعطیلات نوروز، به مانند سال گذشته، روزهای تعطیل خود را به داستان‌نویسی، داستان‌خوانی و داستان‌گویی بگذرانند. البته این طرح با کمی تغییر نسبت به سال گذشته در همه مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود.

نحوه اجرای طرح عید و داستان در نوروز 98

براساس دستورالعملی که معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ابلاغ کرده است دانش‌آموزان امسال به انتخاب خودشان فقط یکی از فعالیت‌های سه‌گانه داستان‌خوانی، داستان‌نویسی یا داستان‌گویی را انجام می‌دهند. بنابراین آموزگاران حق تقسیم‌بندی دانش‌آموزان برای انجام فعالیت‌ها یا اجبار به انتخاب یکی از فعالیت‌ها را ندارند.

دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها در صورت انتخاب فعالیت داستان‌خوانی در انتخاب کتاب مورد نظر برای خلاصه‌ کردن آزادی عمل دارند و به هیچ عنوان نباید مجبور به خرید کتاب خاصی شوند. آموزگاران و مدیران می‌توانند در انتخاب کتاب مناسب فقط راهنمایی لازم را انجام دهند. براساس ابلاغ معاونت آموزش ابتدایی در اجرای طرح «عید و داستان» ارائه هرگونه قالب و چارچوب محدود‌کننده برای دانش‌آموزان از جمله8 در موضوع، تعداد صفحات، تایپی یا دستی بودن و ... ممنوع است.

داستان‌خوانی، داستان‌نویسی، داستان‌گویی

برای داستان‌خوانی دانش‌آموز می‌تواند به انتخاب خود و خانواده و با کمک معلم یک کتاب داستان را بخواند و خلاصه آن را با دست‌خط خود بنویسد. مشخصات کتاب حتماً در صفحه اول گزارش دانش‌آموز نوشته شود، دانش‌آموزان می‌توانند از کتابخانه یا بوستان خود، کتاب را به امانت بگیرند.

در بخش داستان‌نویسی، دانش‌آموز می‌تواند با توجه به علاقه و رغبت خود در هر موضوع دلخواه داستانی را با دست‌خط خود بنویسد و اگر بخواهد متناسب با آن نقاشی‌هایی را هم ترسیم کند. همچنین دانش‌آموزان می‌توانند گزارش سفر عید خود را به صورت مصور یا غیر مصور با دست‌خط خود بنویسند. آن‌ها می‌توانند پای قصه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها یا سایر افراد بنشیند و ضمن شنیدن قصه آن را با دستخط خودش در قالب کتاب داستان باز‌‌آفرینی کنند.

بخش داستان‌گویی هم در نظر گرفته شده است که در آن دانش‌آموز می‌تواند داستانی را با تخیل خود یا از روی متن، روایت کند و صدای خود را ضبط یا صدا و تصویر خود را در هنگام روایت داستان یا نمایش، ضبط کند.

ایجاد هرگونه فضای رقابتی و رتبه‌بندی آثار ممنوع است

یکی دیگر از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، ممنوعیت برگزاری مسابقه‌ها و رقابت‌های فردی در مدرسه بود. وزیر آموزش و پرورش بارها تاکید کرده است که مدارس باید به سمتی بروند که هیچ رقابت فردی برگزار نشده و هیچ ‌کس به خاطر موفقیت‌های فردی تشویق نشود بلکه افراد به شکل گروهی تشویق شوند. بر همین اساس در اجرای طرح عید و داستان در نوروز 98 نیز رقابت‌های فردی بین دانش‌آموزان برای داستان‌خوانی، داستان‌نویسی و داستان‌گویی ممنوع است و معلمان صرفا می‌توانند برای شناسایی استعدادهای برتر در زمینه داستان‌نویسی، بدون ایجاد حساسیت یک اثر از فعالیت‌های دانش آموزان کلاس را به مدرسه و مناطق آموزش وپرورش برای بررسی‌های تخصصی و هدایت استعداد تحویل دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار