جمعه خبر: اسماعیل بخشی؛ از ادعای شکنجه تا شکایت وزارت اطلاعات

اتحادیه اروپا روی دگرش را دوباره به ایران نشان داد

تهران (پانا) - فضای مجازیدر هفته گذشته سران کشور را بر آن داشت تا برای پیگیری ادعای یک فعال صنفی کارگری درباره دوران بازداشتش وارد صحنه شوند و در حالی که فضای داخلی مشغول اسماعیل بخشی و ادعایش بود، اروپا بار دیگر روی دیگر را به ایران نشان داد و با تحریم‌های تازه قد علم کرد؛ همه این‌ها در همان هفته‌ای بود که فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دو ساله شد.

کد مطلب: ۸۸۵۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر:  اسماعیل بخشی؛ از ادعای شکنجه تا شکایت وزارت اطلاعات

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از 10 رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

هفته گذشته از پانزدهم تا 21 دی ماه سیاست درگیر جریانات تازه‌ای در عرصه سیاسی بود از پست اینستاگرامی اسماعیل بخشی که بازخورد بسیار آن در فضای مجازی سران هر سه قوه را به صحنه آورد تا ادعای کارگری که می‌گفت در زندان مورد شکنجه قرار گرفته است بررسی کنند. البته بررسی‌ها با واکنش های زیادی مواجه شد از مجلس که آن را رد کرد و دولت که طرح شکایت از بخشی را مطرح کرد تا خود بخشی که مذاکره دولتی‌ها و مجلسی‌ها را با خودش کتمان کرد، از سوی دیگر نیز اروپا با تحریم وزارت اطلاعات ایران برگ تازه ای از روابط را آغاز کرد تا آنجا که دستگاه دیپلماسی ایران از اقدام مقتضی ایران سخن گفت و همه اینها اجرای کانال ویژه مالی را در هاله ای از ابهام گذاشت.

شکایت از صادقی و گلایه کدخدایی

روز پنجشنبه، 22 آذر، محمود صادقی، نماینده تهران، با انتشار نامه‌ای خطاب به عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در کانال تلگرامی خود پیشنهاد کرد یک هیأت ویژه با مشارکت شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و همکاری نهادهای بازرسی و اطلاعاتی برای دریافت و بررسی گزارش‌ها درباره سوءاستفاده بعضی از مرتبطان شورای نگهبان در فرایند تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس تشکیل شود.

او در این نامه در پاسخ به یادداشت کدخدایی با عنوان [تردید در حسن نیت یک ادعا!]،گفته بود «همان‌طور که در یادداشتتان متذکر شده‌اید اینجانب پیش از انتخاب شما به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان در ملاقاتی که برای آشنایی با دیدگاه‌هایتان درباره جایگاه حقوقدانان شورای نگهبان و میزان توجه و نوع نگاهتان به اصول قانون اساسی بویژه به حقوق اساسی ملت، در جلسه هیأت رئیسه فراکسیون امید داشتیم، شنیده‌های خود درباره سوء استفاده بعضی از مرتبطین با شورای نگهبان در فرایند تأیید صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی را با شما درمیان گذاشتم. یادم هست که شما بلافاصله اظهار داشتید سازمان اطلاعات سپاه هم چنین ادعایی را مطرح کرده ولی مستندی ارائه نکرده و پرسیدید آیا شما مستنداتی در این زمینه دارید؟ عرض کردم از افراد زیادی شنیده‌ام که در جریان انتخابات دوره اخیر و بعضی از ادوار گذشته اشخاصی با ادعای ارتباط با شورای نگهبان در قبال وعده تأیید صلاحیت مبالغ کلانی را از ایشان مطالبه کرده‌اند. شاید این افراد به خاطر ترس از عواقب احتمالی جرأت ابراز آن را نداشته نباشند، اما اگر به آنها تأمین داده شود ممکن است حاضر به ادای شهادت یا ارائه اطلاعات خود بشوند. بنده از حضرتعالی خواستم خودتان در این زمینه تحقیق کنید و آمادگی خود را برای ارائه اطلاعاتم اعلام کردم. گفت‌وگوی ما در این زمینه به همین مقدار تمام شد و پس از آن هم با اینکه گاه با یکدیگر درباره بعضی از مباحث تماس و دیدار داشتیم پیگیری از جانب شما صورت نگرفت.»

کدخدایی در واکنش به ادعاهای اخیر صادقی، نماینده مردم تهران، مبنی بر تخلف این شورا در جریان انتخابات واکنش نشان داد و خواستار ارائه مستندات به مراجع قضایی شد.

او همچنین در نشست خبری اخیر خود اظهار کرد: «ما در جریان این موضوع از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواسته‌ایم که به این مسئله رسیدگی کند ولی این مسئله متاسفانه هنوز اتفاق نیفتاده است.»

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: «ما از آقای صادقی شکایت کرده‌ایم و خواستار ارائه مدارک شده‌ایم ولی این مسئله اتفاق نیفتاده است. جلسات هیات نظارت پشت درهای بسته برگزار می‌شود و ما ارتباطی با آن نداریم.»

این درحالی است که محمد جواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با اشاره به بررسی شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی نماینده تهران درباره‌ ادعاهایش پیرامون روند تایید صلاحیت در شورای نگهبان گفت که قرار است جلسه مشترکی برای شفاف شدن موضوع با صادقی و کدخدایی در هیات نظارت گذاشته شود.

مهر «تایید با اصلاح» مجمع تشخیص مصلحت بر یکی از لوایح مرتبط با FATF

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح روز شنبه به ریاست آیت‌الله صادقی آملی لاریجانی، رئیس جدید این مجمع بعد از درگذشت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی تشکیل جلسه دادند و در یکی از مباحث خود به بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی مصوب مجلس شورای اسلامی و رد شده در شورای نگهبان پرداختند.

در نهایت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان با انجام اصلاحاتی این لایحه را که یکی از چهار سند مرتبط با با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF است، تایید کردند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان در همین زمینه گفت: «اصلاحاتی در لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی انجام شده است که بعد از آن اصلاحات این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان به تایید رسید.»

او همچنین متذکر شد که این لایحه به علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی برای ابلاغ به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان، ارسال شده است.

بر اساس این گزارش، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی، و لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری به همراه اللهیار ملک‌شاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نمایندگان دولت و مجلس در این نشست مجمع تشخیص برای بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی بودند.

با این ترتیب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در نوبت انتظار بررسی اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان هستند.

ادعای جدید ترامپ در مورد درخواست مذاکره از سوی ایران

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای به تکرار مواضع خصمانه واشنگتن علیه تهران پرداخت و در تلاش برای تأثیرگذاری بر ادامه تعطیلی دولت این کشور و چالش پیش روی خود در سال نو میلادی گفت: «وضع ایران خوب نیست؛ آنها می‌خواهند مذاکره کنند»

دونالد ترامپ در این خصوص مدعی شد: «کنار گذاشتن توافق وحشتناک هسته‌‌ای با ایران (برجام)، اثر زیادی بر آن‌‌ها داشت. آن‌ها دارند نیروهایشان را از همه‌جا عقب می‌‌برند.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به اظهارات تکراری رئیس‌جمهوری آمریکا درباره وضع ایران و ادعای او مبنی بر تمایل تهران به مذاکره، آن را صرفا آرزوهای باطل و محال ترامپ دانست.

اما واکنش علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا در مورد این ادعای ترامپ همه بازی های رئیس جمهوری آمریکا را نقش بر آب کرد.

شمخانی از درخواست مذاکره آمریکایی با او در سفرش به افغانستان خبر داد و گفت: «در افغانستان آمریکایی‌ها دو بار برای مذاکره به من پیام دادند و دروغ می‌گویند که ما برای مذاکره به آن‌ها پیام می‌دهیم.»

میز مذاکره با طالبان

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، یک هفته پس از دیدار با طالبان در تهران به کابل رفت تا در دیدار با همتایان خود در افغانستان درباره جزئیات مذاکره با طالبان گفت‌و‌گو کند.

او در این سفر با همتای افغان خود در وزارت امور خارجه‌، صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

سفر عراقچی به کابل در حالی انجام شد که هفته گذشته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه خبر دیدار عراقچی با نمایندگانی از طالبان در تهران را تأیید کرد و یک روز پس از این خبر، طالبان نیز این دیدار را مورد تأیید قرار داد و هدف از این سفر را حمایت «سیاسی و اخلاقی کشورها و نیز همکاری آنها را به منظور ختم اشغال و آمدن صلح و امنیت» عنوان کرد.

تماس‌های بین ایران و طالبان در حالی انجام می شود که مذاکرات صلح افغانستان در جریان است و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مدعی شده است که قصد دارد نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

البته علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی، نیز دو هفته پیش به افغانستان سفر کرد، سفری که حاصل آن مذاکره طالبان با معاون وزیر امور خارجه ایران در ساختمان وزارت امور خارجه در تهران و ورود ایران به مذاکرات صلح افغانستان بود.

همچنین او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکره با طالبان منجر به مذاکره با سایر‌ گروه‌ها هم‌ می‌شود یا خیر، گفت: «حتما مذاکره با طالبان منجر به مذاکره با داعش و النصره نخواهد شد.»

#اسماعیل_سخن_گفت

همه‌چیز از یک پست اینستاگرامی اسماعیل بخشی، فعال صنفی کارگران که در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بود، آغاز شد. او در برای اولین بار بعد از آزادی سخن از «شکنجه» خود در زندان توسط نیروهای وزارت اطلاعات گفت و سیدمحمود علوی را به «مناظره» دعوت کرد.

این پست کوتاه با بازخوردهای فراوانی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و در عرض چندساعت کاربران فارسی زبان بسیاری را به خود مشغول کرد.

مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستین قوه وارد این ماجرا شد و فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید به پانا گفت که این فراکسیون مسئله ادعای شکنجه اسماعیل بخشی را با حضور مسئولان اطلاعاتی بررسی خواهد کرد. بعد از او علیرضا رحیمی، دبیر اصلاح‌طلب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خبراز موافقت علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه برای بررسی این موضوع در کمیسیون امنیت ملی داد.

یک روز بعد از این مسئله صادقی آملی لاریجانی و حسن روحانی، روسای قوای قضائیه و مقننه نیز طی دستورهای جداگانه‌ای هیاتی را برای بررسی این مسئله مامور کردند.

کمیسیون امنیت ملی عصر همان روز برای بررسی ادعاهای اسماعیل بخشی تشکیل جلسه داد و با حضور وزیر اطلاعات و در غیاب بخشی، ادعاهای او را بررسی کرد. جلسه‌ای که بر اساس اظهارات یکی از اعضا با آرامش نیز پایان نیافته و اعتراضات یکی از اعضای اصولگرای این کمیسیون به تشکیل این جلسه و دستور ویژه روسای قوای سه‌گانه، جلسه کمیسیون امنیت ملی برای لحظاتی به تشنج کشیده شده است.

رحیمی پیش از این به پانا گفته بود که نتیجه‌گیری کمیسیون امنیت ملی منوط به شنیده شدن اظهارات بخشی است ولی بعد از پایان نشست حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد که بحشی شکنجه نشده است و وزیر اطلاعات ادعاهای او را تکذیب کرده است.

فلاحت‌پیشه در اظهارات خود همچنین گفت که بخشی عضو حزب کمونیست کارگری است. جالب اینکه در همان روز برگزاری نشست کمیسیون امنیت ملی با حضور وزیر اطلاعات، بر اساس اظهارات فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید، اسماعیل بخشی در جلسه هیات رئیسه این فراکسیون به همراه وکیل خود حاضر شده است.

یک منبع آگاه در همین زمینه به پانا گفت که بخشی و وکیل او به دعوت علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی و فراکسیون امید حاضر شده‌اند.

صبح چهارشنبه، نشست هیات دولت نیز به این مسئله اختصاص یافت. محمود واعظی، رئیس ‌دفتر رئیس‌جمهوری طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران تاکید کرد که اسماعیل بخشی شکنجه نشده است و حق شکایت از او برای وزارت اطلاعات وجود دارد.

ابهامات زمانی دوچندان شد که غروب همان روز اسماعیل بخشی در پستی در صفحه اینستاگرام خود صراحتا اعلام کرد که در مورد مسئله شکنجه «با هیچ گروهی از مجلس، دولت و قوه‌قضائیه دیدار نکرده و حرفی نزده است.»

پست اینستاگرامی بخشی صراحتا اظهارات فاطمه سعیدی و منبع آگاه پانا مبنی بر حضور او در مجلس شورای اسلامی را تکذیب می‌کند ولی نمایندگان همچنان بیان می‌کنند که او و وکیلش در فراکسیون امید حاضر شده‌اند. حال باید دید سرنوشت این تایید و تکذیب‌ها چگونه خواهد شد ولی حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری که خبر دستور ویژه روحانی برای بررسی ادعاهای بخشی را رسانه‌ای کرد در صفحه توئیتر خود در اظهاراتی، نوشت: «به امید روزی که شاکیان شکنجه و و نشر اکاذیب هردو به محاکم دادگستری شکایت برند و به هردو به پرونده علنی رسیدگی شود. مامور به خود اجازه خروج از حریم وظیفه را ندهد و متهم هم نتواند ادعاهای غیرقابل رد و اثبات طرح کند. دوربین‌های نظارتی ادعاهای متقابل را قبال راستی‌آزمایی کند.»

سفر ظریف به هند

محمدجواد ظریف روز دوشنبه در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی به مدت سه روز به هند سفر کرد.

او در تشریح برنامه های سفر خود پس از ورود به دهلی‌نو گفت: «این سفر برای شرکت در یک اجلاس مطالعاتی (رایسینا) شکل گرفته و در ابتدا دعوت برای این اجلاس بود که بنده چهارشنبه عصر در آن سخنرانی ویژه دارم اما تصمیم گرفتیم از این فرصت استفاده کنیم و همراه با هیات بزرگ دو بخش خصوصی و دولتی با مقامات هندی دیدار داشته باشیم.»

وزیر امور خارجه ادامه داد: «روابط ما با هند حتی بعد از تحریم‌ها روابط خوبی است، ارتباط اقتصادی ما برقرار است، یک توافق خوب بانکی با هندی‌ها داریم که در پاییز امسال بعد از تحریم‌ها به امضا رسیده و این امکان را برای کشور فراهم می‌کند که هم صادرات و واردات و هم سایر نیازها را از این مسیر تامین کند.»

او همچنین بیان کرد: «حضور بسیار پررنگ بخش خصوصی در این سفر نشان‌دهنده علاقه بخش خصوصی برای استفاده از این فرصت‌ها در شرایط تحریم‌های ظالمانه برای توسعه روابط است.»

ظریف افزود: «زمینه‌های زیادی در گسترش روابط دو جانبه داریم که یکی از این حوزه‌ها چابهار است که هندی‌ها برای حضور در چابهار و زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران علاقه‌مندی دارند و همین طور همکاری‌های دیگر اقتصادی بین ایران و هند در زمینه‌های مختلفی وجود دارد که همان طور که عرض کردم حضور بخش خصوصی نشان‌دهنده این همکاری‌ها است.»

او اظهار کرد: «همچنین یک هیات خوب از شرکت‌های دانش‌بنیان در این سفر حضور دارد. بسیار خوشحالم که اقتصاد دانش‌بنیان در ایران رو به توسعه است و شرکت های دانش بنیان در سفرهایی که دارم حضور خوب و موثری دارند.»

وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر شرکت در دو جلسه مطالعاتی و سخنرانی در این دو جلسه، با چند وزیر از جمله سوشما سوآراج، وزیر امورخارجه هند و وزیر حمل و نقلاین کشور دیدار کرد.

مهمترین دستاوردهای این سفر می توان آغاز روابط تجاری بانک‌های پاسارگاد ایران و یوکو هند دانست.

واکنش ایران به تحریم‌های اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نام دو شهروند ایرانی و اداره کل امنیت داخلی وزارت اطلاعات ایران را به دلیل «حملات ناکام اخیر» در خاک اروپا به فهرست افراد و سازمان‌های تروریستی اضافه کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، روز چهارشنبه ۱۹ دی، تصمیم اتحادیه اروپا به تحریم چند تبعه ایرانی را بی پایه و اساس خواند و آن را محکوم کرد.

در حالی که اروپا پیش از موضع گیری ایران مدعی شده بود که روز سه شنبه دیپلمات هایی از کشورهای فرانسه و هلند و چند کشور دیگر اروپایی را برای توضیح در این باره راهی وزارت امور خارجه ایران کرده است، منابع آگاه در وزارت امور خارجه اعلام کردند که دیپلمات های اروپایی تنها ده دقیقه در وزارت امور خارجه بوده اند و طرف ایرانی به دلیل لحن و رفتار نامناسب این جلسه را خاتمه داده است. این منابع می گویند که ایران در اقدام بعدی در مورد همکاری های امنیتی با اروپا تجدید نظر خواهد کرد.

روز سه‌شنبه محمدجواد ظریف هم در توییتر خود با انتشار مطلبی نسبت به این اقدام اتحادیه اروپا اعتراض کرد.

وزیر خارجه ایران در این توییت خود نوشت: «اروپایی‌ها از جمله دانمارک، هلند و فرانسه به منافقین - گروهی که ۱۲۰۰۰ ایرانی را به قتل رساند و به صدام برای جنایت علیه کردهای عراق کمک کرد- و تروریست‌های دیگری پناه می‌دهند که قتل ایرانی‌های بی‌گناه را از اروپا صحنه گردانی می‌کنند. اتهام‌پراکنی علیه ایران، اروپا را از مسئولیت پناه دادن به تروریست‌ها مبرا نمی‌کند.»

بهرام قاسمی اما در بخش دیگری از صحبت‌هایش این اقدام اتحادیه اروپا را نشانه عدم صداقت این اتحادیه در مبارزه با تروریسم خواند و افزود: «اتحادیه اروپا به جای قرار دادن نام گروههای تروریستی و جنایتکاری همچون منافقین و الاحوازیه در فهرست تحریم خود، آنان را در اقدامات ضد انسانی و تروریستی خود آزاد گذارده و حتی تحت حمایت خود قرار می دهد؛ اما جمهوری اسلامی ایران را که پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه بوده و اروپا امنیت خود را مدیون آن است، مورد اتهام قرار می دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پایان اتحادیه اروپا را تهدید کرد که تهران در پاسخ به این اقدام و در چارچوب عمل متقابل اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.»

در حالی که اجرای کانال ویژه اقدام مالی اروپا برای ایران همچنان با برخی کارشکنی ها از سوی اروپایی ها روبه رو است به نظر می رسد روند جاری اتحادیه اروپا نقش تأثیرگذاری در آینده SPV خواهد داشت. هر چند که سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان اجرای کانال ویژه مالی را در دستور کار این اتحادیه دانسته و اعلام کرده به زودی اجرایی می شود.

حواشی یک مصاحبه

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در گفت‌‌و‌گویی با خبرگزاری تسنیم در واکنش به سخنان سعید حجاریان که گفته بود اصلاح‌طلبان با روحانی ائتلافی داشتند و رئیس‌جمهوری به وعده‌های خود عمل نکرد و او از خودش عبور کرده است گفت: «اینکه ما در سال 96 با گروهی (اصلاح‌طلبان) نشسته باشیم و با هم چیزی را به‌عنوان ائتلاف امضا کرده باشیم، خیر، نه در سال 92 این کار را کرده‌ایم و نه در سال 96.»

این گفت‌وگوی واعظی واکنش‌های مختلفی را بین اصلاح‌طلبان برانگیخت و اکثر شخصیت‌های اصلاح‌طلب از او انتقاد کردند. واعظی در گفت‌وگوی دیگری با تسنیم بار دیگر بر گفته‌های خود پافشاری کرده و گفته است: «ائتلاف در ذهن برخی این معنی را می‌دهد که هر فرد و هر گروهی که از کسی حمایت کرده به‌معنی ائتلاف آن گروه با جریان پیروز بوده است، نه! ما می‌گوییم اینها همراهان بودند و با ما کار کردند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داده است: «ائتلاف در ادبیات سیاسی به این معنی است که ما بنشینیم قول و قرار بگذاریم که دولت را چطوری تشکیل بدهیم،‌ چند نفر از این طرف و چند نفر از آن طرف در دولت باشند. چه‌مقدار سهم وزیر و چه‌مقدار سهم استاندار دارند، پس ما چنین ائتلافی با هیچ گروهی از جمله اصلاح طلبان نداشتیم.»

محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در واکنش به این مصاحبه واعظی در توئیتی نوشت: «اصلاح طلب‌ها باید مجسمه آقای واعظی را طلا بگیرند. باز گفته روحانی در انتخابات با اصلاحات ائتلاف نداشته و پیروز انتخابات حزب اعتدال بوده.»

او در ادامه نوشته است: «به رو نیاورید اسم این حزب {اعتدال و توسعه} را نشنیده بودید! اصلا همه کارهای این جنس خوب بیخ ریش حزب پیروز اعتدال و توسعه و آقای واعظی. قَبِلتْ را بگید، کِل بکشیم.»

سیدحسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران به این اظهارات واعظی واکنش نشان داد و به کنایه گفت: «به آقای واعظی بگویید شکسته نفسی می‌کنید؛ آقای روحانی با اتکا به شما پیروز انتخابات شد! او همچنین تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان که هیچ حتی اعتدالی‌ها هم در پیروزی آقای روحانی نقش نداشتند؛ فقط شما بودید!»

محمود میرلوحی، عضو حزب اتحاد ملت گفت: «آقای واعظی به عنوان یکی از نزدیکان رئیس جمهوری و کسی که ریاست دفتر او را برعهده دارد، باید نهایت تلاش خود را به کار ببندد تا روابط میان دولت و حامیان انتخاباتی او حفظ شود.»

او افزود:«اگر در سال 92 ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون شکل نمی‌گرفت، آقای روحانی نمی‌توانست پیروز انتخابات شود.»

عاوه بر این صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم در گفت و گویی با اشاره به اینکه دولت فعلی که در قدرت قرار گرفته برای آن ها کار کند، گفت: «کارنامه دولت در این دوره قابل دفاع نیست.

او افزود: «مردم حق فریاد زدن دارند و حق دارند از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب عبور کنند. چون کسی برای آن ها کاری نکرده است.»

خرازی در عین حال تأکید کرد که اصلاحات یک پروسه است، حل مشکلات مردم یک پروسه است، آقای روحانی هم بخشی از این پروسه است.

محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز ضمن بیان این مطلب که حمایت از آقای روحانی در شرایط خاص سال 92 یک ضرورت بود و اصلاح طلبان بابت این حمایت هیچ منتی بر سر دولت نمی‌گذارند، تصریح کرد: «اما این بی انصافی است که دوستان ما در دولت بگویند هیچ جریان سیاسی در پیروزی آن ها در انتخابات نقشی نداشته است.»

اکبر ترکان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه درخصوص اظهارات اخیر واعظی مبنی بر این که «با هیچ گروهی ائتلاف نکردیم نه در سال 92 و نه در سال 96»، گفت: «بنده از صحبت‌های آقای واعظی این را استنباط نمی‎کنم که دولت می‌خواهد خود را از اصلاح‌طلبان جدا کند. از گذشته اصلاح‌طلبان با تمام صمیمیت و ظرفیت در پشتیبانی از دولت بودند و درباره ائتلاف، منظورشان مسئله دیگری است، چراکه ائتلاف تاکنون در سیستم‌های ما اتفاق نیفتاده است.»

اما در نهایت واعظی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به پانا در مورد اظهارات اخیرش در این باره که پیروز انتخابات 96 حزب اعتدال و توسعه بوده است و عصبانیت اصلاح‌طلبان از این موضوع گفت: «من اصلا چنین حرفی را نگفته‌ام این صحبت را یک آقایی براساس صحبتی که الان هم آن‌را تکرار کردم یک توئیت الکی کرده است.»

او ادامه داد: «این توئیت بیخودی‌ای که این آقا زده است فکر کرده‌اند که صحبت من است، من اصلا چنین حرفی را نزده‌ام. این حرفی است که یک آقایی زده و آقایی است که حرف‌ها و نوشته‌هایش مشخص است. ایشان عملکردش هم عملکرد مناسبی نبوده و عملکردش در داخل کشور، خارج کشور و رفتار او را دیده‌اید.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: «به دلیل این‌که من قصد ندارم وارد موضوع افراد شوم، اسم کسی را نمی‌آورم ، هیچ‌وقت هم پرونده کسی را رو نمی‌کنم بنابراین چنین حرفی را هیچ‌وقت نزده‌ام و اگر کسی چنین صوتی را دارد برای من بیاورد. انتظار می‌رود که باید نسبت به این موارد دقیق باشیم زیرا من چنین حرفی را نزده‌ام.»

او ادامه داد: «در مورد انتخابات 98 هم اعتقاد ما همدلی است و همه ما اعتدالیون باید در این انتخابات دست به دست هم دهیم.»

ممنوع التصویری زائری در صدا و سیما

اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد و عضو هیأت رئیسه مجلس در تشریح جزئیات نشست مدیران صداوسیما و تهیه‌کننده برنامه «فرمول یک» با برخی نمایندگان در مجلس، اظهار کرد: در« این جلسه بحثی که مطرح شد این بود که به هر حال در برخی از برنامه‌های صدا و سیما از جمله برنامه‌ای که در آن صحبت‌هایی از آقای زائری درباره مجلس و نمایندگان آن بحث شده بود، کلام نامناسبی پخش می‌شود.»

اما این سخنان عضو هیأت، رئیسه مجلس از سوی محمدرضا زائری بدون پاسخ نماند. او در پاسخ به این اظهارات در صفحه توئیتر خود نوشت: «در چهل سالگی انقلابی که اساسا برای آزادی رخ داده است، کار به جایی رسیده که معاون سیما بابت یک دیالوگ ساده انتقادی در یک برنامه تلویزیونی به مجلس احضار شودو تعهد بدهد. سریال ارعاب و تهدید، تطمیع و تخویف، تکذیب صوری احضار، ولی ... همه چی آرومه!»

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در واکنش به این اظهارات گفت: «اگر قرار است اخبار جلسات هیات رییسه به بیرون بیاید حتما سخنگو این اخبار را اعلام می‌کند، جلسات ما با مسئولان همیشگی است. با معاونان رئیس‌جمهوری، مسئولان صدا و سیما همیشه جلسه داریم و در این جلسه مسائل مختلفی مطرح می‌شود.»

نعمتی افزود: «در جلسه‌ای که با رئیس سازمان صدا و سیما و معاونانش داشتیم، موارد مختلفی مطرح شد از جمله با توجه به فضای اقتصادی کشور، توقع لاریجانی این بود که صدا و سیما به سمتی برود که به عنوان پشتیبان و یاور تولید وقت بیشتری بگذارد و همپوشانی بیشتری ایجاد کند.»

این نماینده تاکید کرد: «در آن جلسه در مورد اعتبارات صدا و سیما، نوع روابط با مجلس نیز مباحثی مطرح شد، در حاشیه این جلسه مباحثی در مورد گله‌مندی برخی نمایندگان از نوع رفتار برخی‌ها در صدا و سیما مطرح شد اصلا هیچ مجری احضار نشده است، ما به خودمان اجازه نمی‌دهیم کسی را احضار کنیم و چنین موضوعاتی مطرح نشده است. بنابراین این که چرا برخی ها به این موضوع دامن می زنند جای سوال دارد.»

مهدی کیایی، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس درباره حضور رئیس سازمان صدا و سیما در مجلس و حاشیه‌های مطرح شده در رسانه‌ها، گفت: «اخبار ضد و نقیضی که درباره حضور رئیس سازمان صدا و سیما و برخی معاونان ایشان در جلسه هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود، دقیق نیست.»

او افزود: «حضور رئیس سازمان صدا و سیما و معاونان ایشان در هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره بررسی برخی موضوعات کلان کشور بود؛ البته نظرات هیات رئیسه مجلس و نمایندگان محترم درباره نحوه پرداختن صدا و سیما به موضوعات مختلف قوه مقننه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.»

کیایی تاکید کرد: «مجلس هیچ‌گونه درخواستی مبنی‌بر عدم حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زائری که از روحانیون شناخته‌شده است، در صداوسیما نداشته و احضار علی ضیاء از مجریان سیما توسط مجلس نیز صحت ندارد.»

اما علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به این اظهارت در توئیتر خود نوشت: «در جلسه هیات رئیسه ‎مجلس با مسئولین صداوسیما آقای ‎علی عسکری "خبر" ممنوعیت آقایان ‎ظلی پور و ‎زائری ازحضور در کلیه شبکه‌های سیما را اعلام کرد. اظهارات منسوب به آقای علی عسکری که محدودیتی برای آقای زائری نگذاشته ایم خلاف بیان وی در حضور ۲۰ نفر از مقامات مجلس و صداوسیما است.»

دو سال فقدان و گزارش پنهان فوت

دومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و بسیاری از شخصیت‌ها در سالن اجلاس سران برگزار شد.

روحانی در این جلسه گفت: «جلسه باشکوه امروز برای تعظیم و احترام و به مناسبت دومین سالگرد در برابر شخصیت بلندی است که بر گردن همه ملت ایران، انقلاب ایران، عزت ایران و نواندیشی اسلامی حق بزرگی دارد.»

او ادامه داد: «هاشمی در طول زندگی همواره برتر و بالاتر از آن منصب و جایگاهی بود که در آن قرار گرفته بود. آن روز که در قم قبل از نهضت اسلامی یک طلبه جوان پرشور بود، او به فکر آن بود که از قلم بزرگان حوزه استفاده شود و مجله‌ای را به نام مکتب تشیع منتشر کند.»

او با اشاره به اینکه هاشمی انسانی با صبر و حوصله فراوان و مردی خستگی‌ناپذیر بود، گفت: «یکی از پیچیده‌ترین مسایل استراتژیک در دنیا نحوه پایان دادن به جنگ است.در مسائل جنگ سیاسی و اقتصادی هم همین‌طور است؛ این هنر نیست که در جنگ اقتصادی چه کاری انجام دهیم و در جنگ سیاسی بخواهیم با دنیا بجنگیم بلکه هنر این است که چگونه به جنگ پایان دهیم.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز در میان جامعه و در میان همه اقشار در حوزه و دانشگاه سیاستمدار مسلمان، متعهد و مجتهد اگر گوهری نایاب نباشد، بسیار کمیاب است، اظهار کرد: «هاشمی استراتژیست و سیاستمداری مسلمان بود و این در حالی است که بسیاری از کسانی که سیاست می‌فهمند، استراتژیست نیستند.»

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه امروز باید هاشمی زمان خود باشیم و راه را ادامه دهیم، گفت: «باید در برابر ناملایمات صبر و مدارا کرده و اعتدال را پیشه کنیم و در مشکلات تحمل داشته باشیم.»

او اظهار کرد: «باید از هاشمی اعتدال را یاد بگیریم و نباید هدف را از یاد ببریم.»

روحانی با بیان اینکه امروز روز سختی است و دشمن با همه توان برای اعمال فشار سیاسی و اقتصادی علیه ما به میدان آمده، گفت: «مطمئناً با وحدت، اتحاد و صبر و حوصله و پیروی از راه هاشمی، می‌توانیم راه و انقلاب خو درا حفظ کنیم.»

دوسال از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌گذرد، اما حرف و حدیث‌ها درباره علت فوت او همچنان ادامه دارد، فاطمه و فائزه هاشمی دو عضو خانواده هاشمی هر چند وقت یک بار شائبه‌هایی راجع به فوت آیت‌الله هاشمی مطرح می‌کنند به طوریکه طی روز‌های اخیر فاطمه هاشمی در گفت و گویی عنوان کرده با شواهدی که به دست آورده، مطمئن است که فوت پدرش طبیعی نبوده است.

محمد هاشمی درباره شبهات مربوط به فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به خبرآنلاین گفت: «در این زمینه ما هیچ گاه امکان بررسی نداشتیم؛ تنها آقای شمخانی در شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای تشکیل و بررسی‌هایی انجام دادند در نهایت نتایج گزارش خود را به رئیس‌جمهوری ارائه کردند و ما اطلاعی از کم و کیف این گزارش نداریم.»

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در مورد این گزارش گفت: «من اصلا چنین گزارشی را ندیده‌ام.»

در این میان محسن هاشمی در گفت‌وگویی با روزنامه ایران در این خصوص گفت: «در مورد علت فوت ایشان واقعاً ما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم، نمی‌توانیم بگوییم که شواهد کاملی برای مرگ طبیعی وجود دارد. برخی شواهدی برای مرگ غیرطبیعی مطرح می‌کنند، این فضا شاید به افراطیون دو طرف کمک کند که سوژه ایجاد ابهام و بحران را به دست بیاورند، رسانه‌های بیگانه از یکطرف و دلواپسان از طرف دیگر به این ذهنیت دامن بزنند و بخواهند اهداف سیاسی خود را با ابزار قرار دادن رحلت آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی به پیش ببرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار