در گفت وگو با پانا:

نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی پاسخ داد:‌ چرا قیمت پسته سر به فلک کشیده است

تهران (پانا) – رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی با اشاره به کاهش قابل توجه محصول پسته در سال جاری می‌گوید ایران و امریکا رتبه اول و دوم تولید پسته را در جهان به خود اختصاص داده‌اند اما متاسفانه امسال به جای 260 هزار تن تولید پسته تنها 50 هزارتن پسته در کشور تولید شده است به همین دلیل قیمت‌ها نجومی شده است و از این افزایش قیمت‌ها چیزی نصیب پسته‌کاران نمی‌شود.

کد مطلب: ۸۷۹۴۸۸
لینک کوتاه کپی شد
نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی پاسخ داد:‌ چرا قیمت پسته سر به فلک کشیده است

سیدرضا نورانی،‌ رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار پانا گفت:‌ متاسفانه تولید امسال پسته حدود 80 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. سرمایی که به وجود آمد تولید باغ‌های پسته را به شدت کاهش داد. ایران و امریکا رتبه اول و دوم تولید پسته را در جهان به خود اختصاص داده‌اند اما متاسفانه امسال به جای 260 هزار تن تولید پسته تنها 50 هزارتن پسته تولید شده است به همین دلیل قیمت‌ها نجومی شده است.

وی افزود: این تصور که کشاورز پسته‌کار از گرانی پسته سود برده است صحیح نیست. و هزینه‌های باغ‌ها را هم پوشش نداده است به همین دلیل جهش نرخ پسته ربطی به صادرات و نرخ ارز ندارد.

نورانی گفت: بیماری پوکی پسته در گذشته هم وجود داشته است و امسال نیز در باغ‌های پسته دیده می‌شود.

تولید سیب درختی 40 درصد کاهش یافت

وی افزود:‌ گرانی سیب درختی نیز امسال مشهود است و تولید سیب امسال 35 تا 40 درصد کاهش یافته است. سال گذشته جوایز صادراتی برای صادرات سیب داده می‌شد اما امسال این جوایز حذف شده است. سال گذشته سیب درختی برای صادرات بین 1000 تا 1300 تومان از کشاورزان خریداری می‌شد اما امسال تا 3500 تومان نیز خریداری شده است و قیمت سیب درختی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است اما انار و پرتغال امسال با افزایش قابل توجهی همراه شده است.

تجار افغان و پاکستان حجم قابل توجهی از خرمای امسال را خریدند

وی در مورد گرانی خرما در بازار گفت:‌ 3200 هکتار سطح زیر کشت خرمای کشور در منطقه خاش است و 990 نفر نیز گواهی اتحادیه اروپا را اخذ کرده‌اند. تجار افغانستان و پاکستان برای خرید خرما هجوم آورده‌اند و خرما را سه برابر میزان سال گذشته و با قیمت خوب خریداری کردند.

وی افزود: سایر انواع خرما در شهرهای دیگر نیز با قیمت خوب صادر شده است و بیشترین خرید خرما توسط روسیه انجام شده است. کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس نیز خریدار خرمای ایران هستند.

نورانی گفت:‌ قیمت‌گذاری خرما نیز مانند میوه براساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود. البته برای کاهش تفاوت قیمت در میادین و سطح بازار باید نظارت قوی بر توزیع وجود داشته باشد. اگر سازمان حمایت، سازمان بازرسی و تعزیرات نظارت جدی‌تری بر توزیع داشته باشد این چند قیمتی در بازار شکسته می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در میادین شهرداری قیمت مرکبات بسیار پایین است در برخی از مناطق شهر تهران پرتغال حتی تا 10 هزار تومان هم قیمت‌گذاری شده است. اگر نظارت‌ها قوی شود کاهش قیمت‌ها نیز به خودی خود به دست می‌آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار