مدیرعامل بنیاد رودکی در نشست شفاف‌سازی: از 19 نمایش اجرا شده در سال ۹۷ یک ریال دریافت نکرده‌ایم

تهران (پانا) - مدیرعامل بنیاد رودکی در نشستی که با هدف شفاف‌سازی مالی بنیاد برگزار شد اعلام کرد از 19 نمایش اجرا شده در تالار وحدت در سال 97 مبلغی دریافت نشده و به بعضی دیگر از اجراها تخفیف داده شد.

کد مطلب: ۸۷۴۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل بنیاد رودکی در نشست شفاف‌سازی: از 19 نمایش اجرا شده در سال ۹۷ یک ریال دریافت نکرده‌ایم

علی اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی، در نشستی خبری که با هدف شفاف‌سازی مالی عملکرد این بنیاد در پی حواشی اخیر مطروحه در رسانه‌ها تشکیل شد به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

وی ضمن اینکه انتقاد از بنیاد را نشانه فعال بودن این ارگان عنوان کرد گفت: اگر فعالیتی نباشد انتقادی هم درپی نخواهد بود.

گفتنی است پیشتر در ۲۰ شهریور گزارش عملکرد مالی بنیاد در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفته‌بود.

مدیر بنیاد رودکی گفت: ما گزارش حسابرسی مطلوب را از سازمان حسابرسی دریافت کردیم که کار سختی بود. وی در ادامه به قرائت بخشی از گزارش حسابرسی پرداخت و ادامه داد: این مجموعه در زمان ورود من با حساب خالی و سه میلیون تومان بدهی فعالیت می‌کرد. در آن زمان یعنی تیر ماه ۹۵، جمع حساب‌های بنیاد زیر ۱۰۰ میلیون تومان بود که با همکاری دوستان ما در ماه اول دو حقوق پرداخت کردیم.

دوبار افتخار عذرخواهی را داشته‌ام

صفی پور گفت: در ۳۰ ماه فعالیتم در بنیاد سعی کردم ارزش همکاران را حفظ کنم. در زمان مسئولان قبلی در بنیاد همکاران از اوضاع شکایت می‌کردند حتی در ماه‌های اول نامه امضا شده کارکنان از سوی وزیر به دستم می‌رسید. بنیاد رودکی که نمی‌توانست حقوق کارمندان خودش را بدهد چگونه می‌توانست حامی هنرمندان شود.

وی افزود: در کنار این‌ها تعمیرات بنا‌ها را هم در نظر بگیرید. ما صاحب برنامه شدیم و در حال حاضر فعال هستیم البته ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شویم که من دوبار افتخار عذرخواهی را داشته‌ام.

وی با بیان اینکه نباید با اشتباهات جزئی تمام عملکرد یک مجموعه را زیر سوال ببریم،گفت: بودجه سال ۹۶ بنیاد ۲۸ و نیم میلیارد تومان بود.

وزارتخانه نتوانست به تمامی تعهداتش عمل کند

صفی پور اسناد و امضا‌های مدیران زمان را به نمایش گذاشت و اظهار کرد: اعضای هیئت مدیره بنیاد، صالحی امیری وزیر وقت ارشاد، نوبخت عضو حقوقی هیئت امنا و چند تن دیگر از جمله امضا کنندگان بودجه بودند. تعهدات وزارتخانه ۲۱ و نیم میلیارد تومان بود. سهم در آمد‌های اختصاصی بنیاد نزدیک ۷۰ میلیارد ریال بود. ۲۱۵ میلیارد ریال هم سهم وزارتخانه از درآمد‌های اختصاصی بود.

مدیرعامل بنیاد رودکی ادامه داد: وزارتخانه نتوانست به تمامی تعهداتش عمل کند و ۱۸ میلیارد تومان به ما پرداخت کرد که سه و نیم میلیارد نسبت به وعده کاهش پیدا کرده بود البته این موضوع در ارگان های مختلف طبیعی است. ما یک و نیم میلیارد تومان برای برگزاری جشنواره های مختلف از معاونت هنری دریافت کردیم. حدود ۲۶ میلیارد تومان در آمد اختصاصی ما از همکاری با شرکت هاکوپیان بود که در بودجه سال ۹۷ است.

وی درباره خرج کرد بودجه‌ها گفت: ما مکلف هستیم بر اساس وظایفمان طبق برنامه ای که به سازمان حسابرسی ارائه کردیم، عمل کنیم. ما البته تذکراتی هم از سازمان حسابرسی گرفتیم.

بودجه ۳۹۴ میلیارد ریالی بنیاد رودکی در سال ۹۷

صفی پور با بیان اینکه بودجه بنیاد رودکی در سال ۹۷، ۳۹۴ میلیارد ریال بود، گفت:۴۰ درصد افزایش بودجه نسبت به سال گذشته داشتیم. ۱۰۰ میلیارد درآمد وبقیه کمک وزارتخانه است. ما ۸ میلیارد تومان تا کنون دریافت کردیم و اختصاص بودجه کم بود که باید این عدد تا الان به ۱۸ میلیارد می‌رسید و حقوق کارمندان با احتساب ارکسترها، تعمیر و نگه داری و در نهایت مشارکت در تولید و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری از جمله برنامه‌های اصلی تخصیص هزینه‌هاست.

وی تصریح کرد: ما از 19 نمایش اجرا شده در سال ۹۷ یک ریال دریافت نکرده‌ایم و به نمایش‌هایی مانند «کوروش» خانم صابری ۴۷ درصد و به آقای نریمانی برای «ریچارد سوم» ۲۰ درصد تخفیف داده‌ایم.

مدیر عامل بنیاد رودکی با اشاره به ریز فعالیت های مالی گفت: در سال ۹۶ ۱۲۰ میلیارد ریال کمک به ارکسترها، ۴۰ میلیارد ریال کمک به صیانت از موسیقی، ۵۵ میلیارد ریال کمک به توسعه نمایش بوده است که مجموعه این‌ها بودجه بنیاد را تشکیل می دهد.

وی افزود:در سال ۹۶ تالار وحدت برای هر اجرای تئاتر پنج میلیون تومان و هر اجرای موسیقی ۹ میلیون تومان پول می گرفت. هر اجرا برای هزینه نیروی انسانی و عواملی دیگر ۲۵ میلیون تومان هزینه داشت یعنی پنج برابر درآمد هزینه می شود. این هزینه شامل همان حمایت از توسعه تئاتر است و کمک به بقای گروه های تئاتر است.

وی با بیان اینکه اجراهای برج آزادی تقریبا رایگان بود،گفت: تمرین ارکسترها برای اجراهای در سالن های بنیاد رودکی رایگان است؛ گروه های تمرینی که در بیرون از تالار ها اجرا دارند هم تقریبا رایگان است.

در سال ۹۷ بین ۱۰تا ۱۵ درصد تعرفه هایمان را اضافه کردیم

صفی پور درباره اینکه چرا از برخی گروه ها درآمدی کسب نمی شود، گفت: کار هایی که انجام می شود حمایت از کار های ایرانی، برنامه های ارزشی، انقلابی و دفاع مقدس و آیینی، موسیقی نواحی و اقوام و ارائه‌ ایده های جدید در وظایف و تحت حمایت بنیاد است که معمولا رایگان هستند. برنامه هایی که کیفیت خوبی ارزیابی شده است اما در اجرا با مشکل مواجه شدند؛ ما به این گروه ها تخفیف می‌دهیم و حتی در شرایط بحرانی پول را به گروه ها بر می‌گردانیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: در سال ۹۷ بین ۱۰تا ۱۵ درصد تعرفه هایمان را اضافه کردیم در حالی که هزینه هایمان چند برابر شد. البته ما این هزینه ها را از طریق وزارت ارشاد و درآمد حاصل از اجراها به دست می آوریم.

وی با تاکید بر اینکه من در دو جا عذرخواهی کردم،گفت: یکی برگزاری مراسم لوازم آرایشی خارجی برای ارائه کالاهای خارجی و برگزاری نمایشگاه ماشین از جمله مواردی بود که عذرخواهی کردم.

صفی پور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ملاک برای حمایت ها گفت: بنیاد رودکی خود را مکلف می‌داند که از جشنواره ها حمایت کند اما درصد حمایت زیر نظر معاونت برنامه ریزی بر اساس اهمیت برنامه، هزینه ها و درآمد است.

وی با تاکید بر اینکه برای بالای ۲۰ درصد تخفیف باید هیئت امنای بنیاد تصمیم بگیرد،گفت: تخفیف زیر ۲۰ درصد زیر نظر من انجام می شود.

بیش از ۶۰درصد درآمد ما از تئاتر الیور توییست آقای پارسایی بود

صفی پور بیان کرد:در سال گذشته از برگزاری تئاتر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد داشتیم که بیش از ۶۰درصد درآمد ما از تئاتر الیور توییست آقای پارسایی بود. ما از این گروه دو برابر تعرفه نمایش یعنی ۱۰ میلیون تومان دریافت کردیم.

وی ادامه داد: ایشان همانند دکتر رفیعی از تالار آیینه استفاده کرده است. ما برای این گروه فضای رایگان تمرین گرفتیم که در قرارداد ذکر شده است. یک میلیارد و سیصد میلیون به ما دادند و ما کمتر از سه میلیون به وی تخفیف دادیم. ما در اجرای «می سی سی پی» هم برای آقای همایون غنی زاده برای هر اجرا ۹ میلیون تومان دریافت کردیم که هیچگونه تخفیفی به ایشان داده نشد.

صفی پور با بیان اینکه برای بلیت فروشی در قرارداد سقفی قرار می دهیم که برای این اجرا ۱۴۰ هزار تومان در نظر گرفتیم،گفت: ما کف بلیت فروشی را ۵۰ تومان در نظر گرفتیم. البته هزینه های تئاتر بالاست. آقای غنی زاده به من گفتند که اسپانسر ندارند و استدلال کردند که نیاز به پول بیشتری برای اجرا دارند، اما ما تعرفه را تغییر ندادیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی ادامه داد: در سال ۹۷ در ۱۹ اجرایی که در هشت ماه گذشته در تالار وحدت داشتیم ۳۶۰ میلیون تومان دریافت کردیم. در سال ۹۷، ۷۶۰ میلیون تومان از اجرای موسیقی بوده است. در تالار حافظ از نمایش ۹۷ میلیون تومان دریافت کردیم. سه میلیون و چهارصد هزار تومان طی پنج برنامه‌ی نمایشی در برج آزادی داشتیم.

وی افزود: درآمد ما نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. علت این کاهش درآمد کم شدن میزان مخاطب و در نهایت کاهش درآمد بوده است. به این دلیل ما ۹ اجرا را رایگان در اختیار گروه ها قرار دادیم. جمع درآمد امسال ما یک و نیم میلیارد تومان بوده است این در حالی است که برای پرسنل تعمیرات سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم. ما یا از طریق دولت یا حامیان مالی این کمبود را جبران می کنیم. صفی پور با اشاره به هزینه فضای تالار ها خاطر نشان کرد: نگه داری فضا‌ها بر اساس قانون بودجه، چهار میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان بود که ۳۵ میلیارد ریال دریافت کردیم و حدود پنج میلیارد تومان هزینه کردیم.

صفی پور گفت:در برج آزادی با کمک بخش خصوصی حدود دو میلیارد از مبلغ بالا را هزینه کردیم. ما اجرای تئاتر هایمان در برج آزادی در حد رایگان بود اما برای اجرای موسیقی برنامه ما غیر از این بود. در سال ۹۶، ۲۴ اجرای تئاتر داشتیم. در سال ۹۷، پنج عنوان برنامه در ۱۰۵ شب برگزار کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار